رشد صنایع معدنی آذربایجان غربی با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان
کد خبر: 4061663
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳

رشد صنایع معدنی آذربایجان غربی با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی گفت: می‌توان با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان از مشکلات اقتصادی عبور کرد.

رشد صنایع معدنی آذربایجان غربی با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان!به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، رهبر معظم انقلاب همانند سال‌های گذشته مبحث اقتصادی را در نام‌گذاری سال جاری مورد توجه قرار دادند و شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» را برای امسال برگزیدند.

امسال نیز همانند چند سال گذشته، محور اصلی و کلیدی شعار سال رویکرد اقتصادی است، بنابراین در لبیک به منویات رهبری لازم است، که آحاد جامعه در این راستا بسیج شوند و برنامه‌های مفید و کاربردی را در راس فعالیت‌های خود بگنجانند، یکی از مهم‌ترین این عرصه‌ها بخش معدن است.

لزوم توجه ریشه‌ای به خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف توسعه معادن

رها روشنی استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، با بیان اینکه در بخش معدن همانند سایر بخش‌های اقتصادی باید از ظرفیت نهفته در شرکت‌های دانش‌بنیان بهره برد، گفت: بنابراین لازم است از دانش و تخصص افراد علمی، پژوهشگران و دانشگاهیان در زمینه تولید، فرآوری مدیریت پسماندها و باطله‌های معدنی، ایجاد اشتغال و ارتقای بهره‌وری معادن همچنین رشد ارزش‌افزوده این صنعت مادر استفاده شود.

وی ضمن ابراز امیدواری برای اینکه معدن‌کاران و فعالان بخش معدنی به طور کلی همه افراد مرتبط با این موضوع، مبحث شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد توجه قرار دهند، اضافه کرد: در بخش معدن، مشکلات، چالش‌ها و کاستی‌های زیاد و متعددی وجود دارد، که بر میزان تولید اثر منفی گذاشته است، تا جایی که کاهش تولید معادن بر روند اشتغالزایی و دیگر ابعاد اقتصادی آن اثرگذار بوده است، بنابراین برای رفع نواقص باید فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، فعالیت‌های مبنی بر فناوری و نوآوری در حوزه معادن و صنایع معدنی مورد توجه قرار گیرد.

وی فقدان تکنولوژی مطابق با استانداردهای روز در اکتشافات، فرسوده شدن امکانات، نبود بسترهای مناسب و کافی برای فعالیت واحدهای فرآوری، مشکلات موجود در زمینه بازاریابی و فروش محصولات معدنی مهم‌ترین مشکلات فعلی بخش معدن برشمرد.

روشنی با بیان اینکه در صورت برقراری ارتباط دوسویه بین علم و صنعت می‌توان بسیاری از این چالش‌ها را به صورت ریشه‌ای برطرف کرد، گفت: وجود منابع فراوان معدنی یک مزیت برای کشورمان محسوب می‌شود، بنابراین مواد اولیه کافی برای صنایع و تولید در کشور وجود دارد.

این استاد دانشگاه همکاری واحدهای معدنی با شرکت‌‌های دانش‌بنیان را خواستار شد و گفت: در صورت استفاده از این ظرفیت عظیم می‌توان بهای تمام‌شده تولید را به میزان چشم‌گیری کاهش داد.

وی با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت‌ شرکت‌‌های دانش‌بنیان و افراد صاحب تخصص در امر بازاریابی استفاده کرد، افزود: به این ترتیب می‌توان بازار فروش مناسبی در داخل و خارج کشور برای تولیدات معدنی ایجاد کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تولید محصولات متنوع مبتنی بر دانش روز، پایین آوردن هزینه تمام شده تولید و بازاریابی موفق را می‌توان نتایج بهره‌برداری از توانمندی‌های افراد صاحب دانش برشمرد، گفت: در این صورت درآمد بخش معدن تا اندازه زیادی رشد می‌کند.

فعالان صنعتی و افراد صاحب دانش تعامل‌شان را بیشتر کنند

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی با بیان اینکه  انتخاب عنوان « تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» برای امسال توسط رهبر معظم انقلاب، کاملا به‌جا و درست بود، اضافه کرد: تولید استان ما از لحاظ ذخایر سنگ طلا در رتبه دوم کشور و در حوزه سنگ‌های تزئینی جزو استان‌های برتر کشور است، گفت: در سایر بخش‌های معدنی هم این استان ظرفیت بالقوه برای افزایش تولید دارد.

وی بیان کرد: بخش معدن از ضریب اشتغالزایی غیرمستقیم بالایی برخوردار است و به ازای هر شغل مستقیم در بخش معدن، ۸ تا ۱۰ شغل غیرمستقیم در حوزه‌هایی مانند حمل‌ونقل و فرآوری ایجاد می‌شود.

سرتیپی افزایش توجه به فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه را خواستار شد، بیان کرد: در صورتی که فعالان صنعتی و افراد صاحب‌دانش در کنار هم قرار گیرند، پیش‌بینی می‌شود که بهبود چرخه اقتصادی در همه زمینه‌‌ها به ویژه معادن را شاهد شویم، در نتیجه افزایش چشم‌گیر اشتغالزایی برای کشور نیز به وقوع می‌پیوندد.

وی معادن را حلقه نخست زنجیره تولید عنوان کرد و گفت: پس این بخش قابلیت آن را دارد، که نقشی کلیدی در امور جاری بخش تولید ایفا کرده و در توسعه اقتصادی کشور نقش آفرین باشد.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، شرکت‌های دانش‌بنیان از دانش روز بهره‌مند هستند، پس در خلق فناوری و نوآوری می‌توانند از بازوهای یاری‌گر مهم فعالان معدنی باشند.

امید است در راستای شکل‌گیری تعامل دوسویه گام‌های بلندی برداشته شده، علاوه بر دولت، بلکه تلاش‌گران بخش خصوصی، رسانه‌های جمعی، فعالان فرهنگی و ... نیز برای تحقق شعار سال کمر همت ببندند، تا بسترهای لازم برای فعالیت دولت فراهم شود.

انتهای پیام
captcha