ابتکار هنرمند ترکیه‌ای در تزئین 50 مسجد به سبک معماری اسلامی
کد خبر: 4061785
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰

ابتکار هنرمند ترکیه‌ای در تزئین 50 مسجد به سبک معماری اسلامی

یک هنرمند ترکیه‌ای با الهام از معماری اسلامی و نقوش تزئینی عصر سلجوقی و عثمانی، 50 مسجد در سراسر این کشور را با آثار خود زینت بخشیده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از دیلی صباح، مصطفی اورن، هنرمندی که فضای داخلی مساجد را با تزئیناتی به نام «قلمکاری» تزئین می‌کند، طی 16 سال حدود 50 مسجد در سراسر این کشور را با نقوش دوران عثمانی و سلجوقی تزئین کرده است.

قلمکاری یک هنر تزئینی ترکی-اسلامی است که با استفاده از رنگ‌های متنوع و ورق طلا بر روی مواد مختلفی مانند گچ، چوب، سنگ، پارچه و چرم کار می‌شود. هنرمندان قلمکار الگوهای زیبایی را روی کاغذهای مخصوص می‌کشند و آنها را به سطوحی که تزئین می‌کنند منتقل می‌نمایند. سپس الگوهای خود را با استفاده از خاک یا رنگ‌های گیاهی با توجه به سطح کار رنگ می‌کنند. آثار هنری آنها دیوارهای داخلی، گنبدها، طاق‌ها و سقف‌های ساختمان‌های مذهبی و شهری را زینت می‌دهد.

اورن اخیراً مسجد طاهر بویوککروکچولر Büyükkörükçüler در استان قونیه را با نقوش سحرانگیز از رنگ‌های زنده مختلف و الگوهای پیچیده تزئین کرده است. این هنرمند در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت که در دوران دبیرستان علاقه خود را از نقاشی به سمت هنرهای خوشنویسی و تزئینی تغییر داده است. وی افزود: ما در الگوهای خود، از آثار هنری اجدادمان و طرح‌های سنتی آنها سود می‌بریم. ما سعی می‌کنیم با ترکیب هنر سلجوقی و عثمانی به بهترین شکل و افزودن چیزی از سلیقه خودمان آثار زیبایی خلق کنیم.

اورن با اشاره به اینکه تزیینات حدود 50 مسجد را از زمان شاگردی خود به پایان رسانده است، ادامه داد: من عمدتاً نقوش سلجوقی را در کارهایم ترجیح می‌دهم اما از سبک‌های تزئینی دوره عثمانی نیز استفاده می‌کنم. سعی می‌کنم در تزئینات هر مسجدی کار جدیدی ارائه کنم. همچنین، من سلیقه خود را به ترکیب‌هایی که کتاب‌ها، آثار دیگر و کارهای حرفه‌ای قبلی به من آموختند اضافه می کنم. هدف من انجام کارهای جدیدی است که قبلاً انجام نشده است.

این هنرمند با بیان اینکه به تنهایی کار می‌کند، تاکید کرد: لذت آراستن مساجد با نقش‌های اسلامی را نمی‌توان با چیز دیگری سنجید. وی افزود که بهترین نمونه کارهای او را می توان در مسجد کریخان احمد یسوی در جنوب استان هاتای، مسجد آلتینکین و مسجد آکینجیلار در قونیه دید.

انتهای پیام
captcha