استقبال از شورای پاسخگویی به مسائل شرعی بانوان در مصر
کد خبر: 4062235
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲

استقبال از شورای پاسخگویی به مسائل شرعی بانوان در مصر

زنان مصری از تشکیل مراکز ویژه برای بانوان که در آنجا می‌توانند سؤالات شرعی خود را از زنان عالم دینی بپرسند، استقبال کردند.

استقبال از تشكيل شورای فتوای بانوان در مصربه گزارش ایکنا؛ به نقل از المانیتور، ماه گذشته، وزارت اوقاف مصر نخستین شورای پاسخگویی به مسائل شرعی زنان را در چهار مسجد مختلف در قاهره برای پاسخگویی به سؤالات زنان راه‌اندازی کرد. این وزارتخانه قصد دارد مراکز مشابه بیشتری را در استان‌های مختلف مصر راه اندازی کند.

نوینه مختار یکی از چهار واعظ زن است که اخیراً توسط دولت مجاز به صدور فتوا در امور زنان شده است. او روزهای شنبه بین ساعت 5 تا 8 بعد از ظهر در مسجد حضور دارد.

مختار و همکارانش قبل از اینکه اجازه ایفای این نقش را بگیرند، آموزش‌های تخصصی دیده بودند. این چهار زن در میان 144 مبلغ زن بودند که توسط وزارت اوقاف در سال 2017 منصوب شدند. از آن زمان، این وزارتخانه از طریق تشکیل دوره‌های فشرده، مبلغان زن را برای صدور فتوا آماده می‌کند. مختار و همکارانش که از برترین دانشجویان دوره‌های علوم قرآن، سنت و فقه  بودند برای صدور فتوا برگزیده شدند.

مختار به المانیتور گفت: ما از سال 2017 آموزش‌های فشرده‌ای را در مورد نحوه برخورد با متون اسلامی و صدور فتوا به گونه‌ای که شرایط زمان، مکان، آداب و رسوم و شرایط افراد را تشخیص دهیم دیده‌ایم. ما همچنین آزمون‌هایی را در قرآن کریم، سنت و فقه اسلامی گذراندیم تا به سؤالات زنان پاسخ دهیم.

مختار ادامه داد: در روز اول در مدت سه ساعت حضورم در مسجد، استراحت نداشتم. من زنان زیادی را پذیرفتم که راحت از من در مورد مسائل خصوصی سؤال می‌کردند. بیش از 100 زن در روز اول با من صحبت کردند.

وی افزود: برخی از زنان ممکن است خجالت بکشند که سؤالاتی را به واعظان مرد در مورد امور خاص زنانه بپرسند. در نتیجه، زنان ممکن است برای مشاوره به واعظان زن غیر قابل اعتماد مراجعه کنند. حضور مبلغان واجد شرایط در مساجد این مانع را از بین می‌برد و به زنان کمک می‌کند تا دین خود را بهتر درک کنند.

زنان مصری از این اقدام ابراز خوشحالی کرده‌اند، زیرا به آنها امکان می دهد مستقیماً با یک عالم دینی زن در مورد مسائل خصوصی گفت‌و‌گو کنند.

دعا عزت، یک زن خانه دار می‌گوید: من برای شنیدن سخنان واعظان مرد به مسجد می‌رفتم، اما نمی‌توانستم در مورد مسائل مربوط به زنان سؤالاتی را از آنها بپرسم، زیرا احساس خجالت می‌کردم. اما حالا شرایط متفاوت است. من می‌توانم هر سؤالی را در مورد دینم از واعظ زن بپرسم بدون اینکه احساس خجالت داشته باشم. او زنی است مثل من.

احمد رجب، مدیر شبکه‌های اجتماعی دارالافتاء مصر نیز به المانیتور گفت که تقریباً 75 درصد از سؤالاتی که روزانه در وب سایت رسمی دارالافتاء یا صفحات رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، از سوی زنان است.

وی افزود: گاهی اوقات، زنان از پرسیدن سؤالات خاص از واعظان مرد خجالت می‌کشند. این همان چیزی است که وزارت اوقاف را وادار کرد تا در پنج سال گذشته مبلغان زن را برای صدور فتوا آماده کند.

انتهای پیام
captcha