اولویت‌ جهاد فرهنگی بر جهاد نظامی
کد خبر: 4062890
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹
رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های مازندران بیان کرد:

اولویت‌ جهاد فرهنگی بر جهاد نظامی

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های مازندران گفت: قرآن کریم از دو جهاد نظامی و فرهنگی یاد می‌کند که اگر بخواهیم میزان تاثیرگذاری این دو جهاد را قضاوت کنیم، جهاد فرهنگی، در اولویت اول قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام محمد رحیمیان، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های مازندرانبه گزارش ایکنا از مازندران، حجت‌الاسلام محمد رحیمیان، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های مازندران، 18 خردادماه، در نشست شورای معاونان و مدیران فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌های منطقه دو کشور، گفت: قرآن کریم از دو جهاد نظامی و فرهنگی یاد می‌کند که اگر بخواهیم میزان تاثیرگذاری این دو جهاد را قضاوت کنیم، جهاد فرهنگی، در اولویت اول قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به آیه ۷۷ سوره مبارکه حج «وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاکُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ مِنْ قَبْلُ وَفِی هَذَا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْکُمْ وَتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاکُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِیرُ؛ و در راه خدا چنانکه حق جهاد [در راه]اوست جهاد کنید اوست که شما را [براى خود]برگزیده و در دین بر شما سختى قرار نداده است آیین پدرتان ابراهیم [نیز چنین بوده است]او بود که قبلا شما را مسلمان نامید و در این [قرآن نیز همین مطلب آمده است]تا این پیامبر بر شما گواه باشد و شما بر مردم گواه باشید پس نماز را برپا دارید و زکات بدهید و به پناه خدا روید او مولاى شماست چه نیکو مولایى و چه نیکو یاورى»، افزود: آیت‌الله جوادی آملی، مفسر بزرگ شیعه، از این آیه موضوع جهاد فرهنگی را استنباط کردند و اکنون مخاطب این آیه، مجموعه حاضر است.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های مازندران، با بیان اینکه، نظام اسلامی به برکت خون شهدا و ایثارگران در طول تاریخ با سختی‌ها و محرومیت‌ها شکل گرفت، اظهار کرد: ساحت این حکومت فقط جهان اسلام نیست بلکه فراتر از آن است و ما باید برای جهانی‌سازی حکومت حضرت مهدی (عج) مقدمه‌سازی کنیم که در بیانیه گام دوم انقلاب به این مهم نیز اشاره شده است.

وی با بیان اینکه لازم است همه ظرفیت‌ها را برای رسیدن به آن نقطه که موعود همه انبیا و مکاتب است، سوق دهیم، افزود: اگر بنا باشد در نظام اسلامی قشری تاثیرگذار باشد، بی‌شک، دانشگاهیان هستند و اصلاح امور جامعه در دست دانشمندان، امرا و فرمانروایان است.

رحیمیان با اشاره به اینکه، دانشگاهیان باید در عرصه‌های مختلف جامعه حضور جدی و پررنگی داشته باشند، اظهار کرد: اگر سردار سلیمانی‌ها بیدار ماندند تا جان انسان‌ها را نجات دهند، لازم است ما فرهنگیان همان جهاد را در عرصه فرهنگی و علمی داشته باشند و از این بستر مطلوبی که به لطف انقلاب فراهم آمده، نهایت بهره را ببریم.

وی افزود: اکنون که دانشگاه‌ها بازگشایی شد، باید هر چه سریع‌تر درصدد جبران کاستی‌های دوره کرونا برآییم و با آرایش مطلوب نگرانی‌ها و دغدغه‌های فرهنگی ـ اجتماعی را کاهش دهیم.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های مازندران، ادامه داد: دانشگاه مازندران ۱۳۰ مرکز علمی و دانشگاهی دارد و یکی از مراکز دانشگاه، مراکز غیرانتفاعی است که باید دغدغه‌های این دانشگاه‌ها را مرتفع کنیم.

در ابتدای این مراسم، حشمت‌الله علی‌نژاد، رئیس دانشگاه مازندران، ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت، تقویت فعالیت‌های فرهنگی را یکی از مهم‌ترین اولویت دانشگاه دانست و اظهار کرد: باید رویکرد فعالیت‌های فرهنگی در راستای جهاد تبیین باشد و در این مسیر، دانشگاهیان در جامعه پیشگام باشند.

انتهای پیام
captcha