شأن و مقام، ابزاری برای تقویت دین است
کد خبر: 4062926
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳
رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره):

شأن و مقام، ابزاری برای تقویت دین است

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه ما نیازمند افرادی هستیم که احساس کنند شأن و شئون مانع انجام رسالت و وظیفه آنان نیست، گفت: شأن، شئون و مقام، ابزاری برای پیشبرد دین و فرهنگ است.

محمود رجبیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمود رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو جامعه مدرسین حوزه، 18 خردادماه در مراسم نکوداشت آیت‌الله احمد احمدی، رئیس فقید انتشارات سمت، گفت: ایشان حق استادی به گردن ما داشتند و ما در دفتر همکاری‌های علمی حوزه و دانشگاه در خدمت ایشان بودیم.

وی افزود: طبق فرهنگ قرآنی، روایی و دینی ما میان خدا و ما عهدی بسته شده که أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ؛ و بر اساس این عهد، خداوند از روی لطف، کتب آسمانی و شرایع را به ما ارزانی داشت تا صداقت ما در آن عهدی که با خدا بستیم در عمل نشان داده و متجلی شود و در سایه آن صداقت هم در روزی که «هَذَا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ ...» است، به پاداش این صداقت دست یابیم که لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ.

وی افزود: صداقت در واقع شئون مختلف و درجات متفاوتی دارد، مثلا تطابق گفتار با نیت انسان و تطابق عمل با اعتقاد و تطابق باطن و ظاهر صداقت. درجه کامل صداقت در ائمه(ع) متجلی است و قرآن فرموده است که «کونوا مع الصادقین».

آیت‌الله رجبی بیان کرد: درجات پائین‌تر صداقت هم در افراد معمولی وجود دارد که فرموده است: أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ. یکی از ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله احمدی همین صداقت بود و حداقل به درجاتی از آیه شریفه «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» رسیده بود.

صداقت؛ ویژگی بارز مرحوم احمدی

رجبی افزود: از تابستان 54 که آغاز آشنایی بنده با ایشان بود تا پایان عمر، تطابق ظاهر و باطن و نیت و رفتار و گفتار را در ایشان به خوبی می‌دیدم و آنچه را می‌گفت با آنچه انجام می‌داد، تطابق داشت و این ارزش بسیار مهمی برای همه ما که در عرصه‌های مختلف علمی  فرهنگی و ... کار می‌کنیم، مهم است و در قیامت هم این صداقت ما را نجات خواهد داد.

رئیس مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در روایات و آیات بیش از هر فضیلت اخلاقی بر روی این موضوع یعنی صداقت تأکید شده است؛ در روایت آمده منزلتی که امیرالمؤمنین(ع) در نزد پیامبر(ص) داشت، به خاطر صدق او بود و همچنین بیان شده که انظروا الی صدق الحدیث یعنی به صدق حدیث و سخن افراد توجه داشته باشید نه به نماز و روزه افراد.

وی افزود: صدق حدیث کانال ورودی به سایر صداقت‌ها است و در سایه مواظبت بر صدق حدیث، انسان به مراحل بالاتر دست خواهد یافت و به هر حال معتقدم که ایشان فردی بسیار سختکوش در کارهای علمی، اجتماعی و فرهنگی بود و شأن و شئونی برای خود در این امور قائل نبود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: ایشان مقید بود که ببیند وظیفه‌اش چیست و آن را به نحو کامل انجام دهد؛ بعد دیگری که ایشان داشتند این بود که کاری را که می‌پذیرفتند تا حصول نتیجه، جدی می‌گرفتند و هرگز رها نمی‌کرد و کوتاه نمی‌آمد و احساسش این بود که باید عهد الهی را تا حصول نتیجه ادامه دهد. ایشان مکرر از تهران به قم می‌آمدند و با آیت‌الله مصباح جلسه می‌گرفتند تا کاری را که به نفع نظام و کشور است، محقق کنند. تنها انگیزه وی، همان عهدی بود که با خدا بسته بود و قصد داشت به آن عمل کند.

وی بیان کرد: در هر کجا که احساس می‌کرد کاری از عهده او برمی‌آید و وظیفه هست حضور می‌یافت، یک روز در درون مجلس شورای اسلامی ایفای نقش کرد و روزی در مراکز علمی مانند سمت و دانشگاه و احیای دانشگاه تربیت مدرس و ... و در هیچ سمتی هم شأنی برای خود قائل نبود. بسیاری از آثار علمی که در مؤسسه امام خمینی(ره) و سمت منتشر شده، ماحصل پیگیری و ایده‌دادن ایشان است. ایشان عمر پربرکتی داشت و سفرهای مختلفی هم به کشورهای دیگر داشت تا معارف علمی به جوامع دیگر منتقل شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: تعهد دینی، دغدغه فرهنگی و علمی ایشان ترکیب اتحادی داشت، کسی نبود که بگوید ما یک کار دینی و فرهنگی داریم و یک کار علمی و باید هر کدام را در سرجای خود انجام دهیم؛ او کار علمی منهای فرهنگی و دینی را ارزش نمی‌دانست و در کارهای دینی و فرهنگی هم مسائل علمی را مدنظر داشت. این خیلی مهم است که اتحاد بین دغدغه‌های علمی و دینی  در یک فرد وجود داشته باشد و این نگاه جامع در وی متجلی بود.  

ویژگی‌های مشترک با آیت‌الله مصباح

عضو شورای عالی حوزه علمیه تصریح کرد: امروزه ما نیاز شدیدی به تربیت چنین نیروهایی با این ویژگی‌ها در مراکز فرهنگی، دینی و اجتماعی داریمِ، کسی که دغدغه‌های مختلف را بهم پیوند دهد؛ آیت‌الله مصباح هم چنین ویژگی‌هایی را داشت یعنی تلاش می‌کرد تا وظیفه خود را به درستی بشناسد و وقتی شناخت از اجرای آن کوتاه نمی‌آمد. ایشان می فرمودند که من مقید بودم و مدت‌ها فکر می‌کردم تا ببینم چه امری اولویت دارد و آن را انجام دهم.

آیت‌الله رجبی تصریح کرد: ایشان وقتی تشخیص می‌داد با تمام توان در راه حصول نتیجه قدم برمی‌داشت تا جایی که برخی که او را نمی‌شناختند، می‌گفتند چرا ایشان اینقدر لجبازی می‌کند، در حالی که در منطق ایشان لجبازی به هیچ وجه وجود نداشت ولی وقتی می‌دید وظیفه او انجام چنین کاری است، از آن کوتاه نمی‌آمد.

وی با تأکید بر اینکه ما نیاز به الگوبرداری از شخصیت‌های وظیفه‌شناسی مانند آیت‌الله مصباح و مرحوم آیت‌الله احمدی هستیم، اظهار کرد: اگر چنین رفتاری داشته باشیم، هم رشد علمی و هم رشد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در کشور محقق خواهد شد و هم جنبه دینی ما در جامعه نهادینه خواهد شد. برخی افراد با آیت‌الله مصباح تماس می‌گرفتند که آقا شأن شما نیست که از این شهر به آن شهر بروید و فلان کار را انجام دهید و ایشان جواب می‌فرمود که اگر بناست دین خدا در خطر باشد، من شأن را برای چه می‌خواهم و شأن من به چه دردی می‌خورد.

شأن و مقام، ابزاری برای تقویت دین است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: ما نیازمند افرادی هستیم که احساس کنند شأن و شئون مانع انجام رسالت و وظیفه آنان نیست و به عهد و تکلیف خود عمل می‌کنند. شأن، شئون و مقام، ابزاری برای پیشبرد دین و فرهنگ است و مرحوم دکتر احمدی اینچنین بود. هر کسی چنین باشد، مصداق این روایت است که «من اصلح بینه و بین الله اصلح الله بینه و بین عباده».

وی با بیان اینکه ما در طول انقلاب هر جا پیشرفت‌های اساسی و خوبی داشتیم به دلیل رعایت این اصل بوده است، اظهار کرد: پیشرفت‌های علمی و دفاع مقدس و ... به همین دلیل رخ داد. در مبارزه با داعش، سردار سلیمانی هیچ شأنی برای خود قائل نبود و دل‌ها نیز به خاطر همین اخلاصش متوجه او شد.

وی تأکید کرد: مرحوم احمدی هم این ویژگی را داشت.

انتهای پیام
captcha