سی‌وششمین جشنواره «قرآن و عترت» دانشجویان از نگاه متسابقان یزدی
کد خبر: 4063276
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۸

سی‌وششمین جشنواره «قرآن و عترت» دانشجویان از نگاه متسابقان یزدی

سی و ششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در ۶ بخش به میزبانی قم برگزار شد و گروه‌های تواشیح «وارثین» و «آوای وصال» و همچنین فائزه‌السادات قریشی‌نسب از یزد توانستند رتبه‌های برتر جشنواره را کسب کنند.

سی‌وششمین جشنواره «قرآن و عترت» دانشجویان از نگاه متسابقان یزدیسی و ششمین جشنواره ملی «قرآن و عترت» دانشجویان سراسر کشور در بخش‌های هنری، ادبی، آوایی، معارف و مفاهیم، نوآفرینی و فناوری به میزبانی دانشگاه قم برگزار شد، در این دوره گروه‌های تواشیح «وارثین» و «آوای وصال» دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد توانستند رتبه‌های دوم و سوم این جشنواره ملی را کسب کنند و همچنین فائزه‌السادات قریشی‌نسب توانست رتبه اول رشته تحقیق را به دست آورد.

در همین رابطه ایکنا یزد با برترین‌های این مسابقات در زمینه‌های سطح برگزاری مسابقات، فضا و اسکان و همچنین داوری این دوره از مسابقات به گفت‌وگو نشست که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود:

فائزه‌سادات قریشی‌نسب، بانوی قاری و حافظ قرآن کریم که توانسته رتبه اول جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور را کسب کند، به ایکنا گفت: این دوره از مسابقات به لحاظ اسکان بسیار ضعیف بود البته بنده در همان روزی که به قم رسیدم، اجرای تلاوت داشتم.

وی ادامه داد: به نظر من از لحاظ اسکان با توجه به مسابقاتی که شرکت کرده‌ام در سطح ضعیفی رقم خورد، چرا که مکان اسکان در خارج از قم و در یکی از روستاها در نظر گرفته شده بود و محل مسابقه دانشگاه قم بود و متسابقان باید 30 الی 45 دقیقه مسیر را طی می‌کردند و با خستگی زیادی همراه بود و متأسفانه بر اجراها اثر می‌گذاشت.

قریشی‌نسب با اشاره به اینکه چندین دفعه به مسئولان مسابقات پیشنهاد داده‌ام، محل مسابقه با اسکان یکی بوده و یا نزدیک به هم باشد بیان کرد: در این صورت متسابقان نه تنها اجرای تلاوت دارند بلکه می‌توانند از تلاوت دیگر متسابقان بهره‌مند شده و تجربه کسب کنند. خوشبختانه به لحاظ داوری همه داوران از افراد شاخص بودند و سالن مسابقات نیز در سطح مطلوبی بود.

سی‌وششمین جشنواره «قرآن و عترت» دانشجویان از نگاه متسابقان یزدی

قرعه‌کشی گروه‌ها بدون حضور متسابقان

علی زادمهر، سرپرست گروه آوای وصال دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با اشاره به اینکه این گروه برای سومین سال پیاپی رتبه ممتاز و برتری جشنواره ملی دانشگاهیان قرآن و عترت سراسر کشور را کسب کرده است اظهار کرد: در این دوره 8 گروه منتخب از دانشگاه‌های سراسر کشور شرکت کرده بودند که گروه آوای وصال توانست بعد از دانشگاه امام صادق و وارثین دانشگاه فرهنگیان که رتبه مشترک دوم را کسب کرده بودند، رتبه سوم را به دست آورد.

وی ادامه داد: متأسفانه در زمینه اسکان پذیرایی و ... حرف و حدیث‌هایی وجود داشت که بنا به اعلام مسئولان گرانی‌های یک دفعه باعث مشکلاتی می‌شد، در این زمینه و نسبت به سال‌های گذشته در سطح بسیار پایینی رقم خورد و باعث اعتراضاتی از سوی متسابقان شد.

زادمهر افزود: گروه آوای وصال در مسابقات مختلفی شرکت کرده است و مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه که به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور محسوب می‌شود و مسائل مربوط به خود را دارد که البته این مسابقات نیز متأسفانه با توجه به قوانینی که در نظر گرفته شده، شور و هیجان گروه‌های مطرح کشوری را کاهش داده و تقریباً آنچه مشاهده می‌کنیم در سطح استانی نیز رقابتی انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: تنها گروه تواشیح در سطح استان که 15 الی 16 سال است با وجود همه مسائل و مشکلات البته با حمایت مسئولان دانشگاه آزاد، دوام بیاورد، گروه آوای وصال است که به جرئت می‌توان گفت نام تواشیح استان را در عرصه مسابقات پرآوازه کرده است.

این فعال قرآنی گفت: مسابقات دانشجویی نیز به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی دانشگاهی در سطح ملی است که هر ساله به میزبانی یکی از مراکز آموزش عالی برگزار می‌شود و امسال در قم  به میزبانی وزارت علوم برگزار شد، جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان در سطح خوب مسابقه‌ای برگزار شد، اما آنچه در کنار اسکان و پذیرایی مورد انتقاد است، بحث قرعه کشی گروه‌های مرحله ملی در سال جاری بود که جای تعجب داشت بدون حضور گروه‌های تواشیح قرعه‌کشی انجام و جالب‌تر اینکه قرعه‌کشی که انجام شده بود، در زمان مسابقه کاملاً  تغییر کرد و اعتراض متسابقان را به دنبال داشت. برگزاری آیین‌نامه مسابقات گروه‌های تواشیح و همخوانی نیز منافات داشت که با مساعدت هیئت محترم داوران رتق و فتق شد.

گروه‌های تواشیح به حمایت نیاز دارند

سرپرست گروه تواشیح آوای وصال یزد با اشاره به اسامی دیگر اعضای گروه گفت: محمد جواد پرهیزگار، محمد حسین نجارزاده، ابراهیم شادپور، احسان صابرنیا، محمدعرفان میرجلیلی از دیگر اعضای گروه در این جشنواره بودند. هر چند به دلیل کرونا تمرین‌های گروه نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته بود، اما در یک سال اخیر با اجراهای متعددی که داشتیم توانستیم در این جشنواره رتبه کسب کنیم گرچه رتبه بالاتری مورد انتظار بود.

زادمهر با اشاره به اینکه برای ارتقای تواشیح در سطح استان‌ها باید شور و هیجان بیشتری در جامعه ایجاد کرد گفت: برای گروه‌های تواشیح باید ارزش و بها قائل شد و ارتقای این گروه‌ها حمایت مادی و معنوی نیاز دارد تا بتوانند از هزینه‌های استودیو، اساتید مجرب، اجرا در سطح شهر و ... برخوردار شوند.

علی اسماعیلی، سرپرست گروه تواشیح وارثین یزد نیز به ایکنا گفت: با توجه به اینکه فضای مسابقات در کنار حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران بود، می‌طلبید برترین‌های مسابقات در این دو مکان مقدس اجرا داشته باشند.

سی‌وششمین جشنواره «قرآن و عترت» دانشجویان از نگاه متسابقان یزدی

وی ادامه داد: موضوعی که تقریباً همه متسابقان ناراضی بودند بحث اسکان بود، معمولاً و با توجه به اینکه از مسابقات دانش‌آموزی که چندین سال شرکت کرده‌ام و سپس دانشجویی و دیگر ارگان‌ها در رشته‌های فردی یا گروهی، از ابتدا تا آخر مسابقه بحث اسکان به همه افراد داده می‌شد اما در اتفاق عجیبی که در این مسابقات رقم خورد، به متسابقان اعلام شد، شب اول برای استراحت اسکان داده می‌شود و سپس افراد برتر می‌توانند در محل اسکان حضور یابند.

جوایز در شأن شرکت‌کنندگان نبود

اسماعیلی افزود: این اقدام برای افراد مشکلاتی ایجاد کرد چرا که اسامی رتبه‌های برتر نیز سریع اعلام نمی‌شد و متسابقان را با بلاتکلیفی مواجه کرده بود، این مسئله شاید برای ما که هم مرد و هم به صورت گروهی شرکت کرده بودیم، سخت نبود اما بانوانی که در این مسابقه شرکت کرده بودند، با مشکلات جدی‌تری مواجه بودند.

وی با اشاره به اینکه داوری خوشبختانه با توجه به حضور داوران شاخص در سطح خوبی رقم خورد گفت: گروه وارثین بعد از این مسابقه در مسابقات دانشگاه فرهنگیان که در رشت برگزار می‌شد، شرکت کرد اما قابل مقایسه با جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان نبود، چرا که هم به لحاظ اسکان و پذیرایی در سطح عالی برگزار می‌شد.

اسماعیلی گفت: متأسفانه جوایز نیز در شأن متسابقان نبود، بعد از مسابقات اوقاف که به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور محسوب می‌شود، جشنواره‌های ملی قرار دارد اما جوایز این جشنواره ملی به نظر بنده در شأن متسابقان نبود چرا که هزینه‌های یک گروه تواشیح به مراتب بیش از اینها است.

وی ادامه داد: به نظر بنده انگیزه‌های معنوی می‌توانست جایگزین جوایز مادی شود و امکان اجرای گروه‌های برتر در جمکران و قم فراهم می‌شد و یا بحث اعزام به کشورهای دیگر و یا حتی شهرهای استان‌های سراسر کشور اختصاص می‌یافت، این در حالی است که این اقدام در ترویج معارف قرآنی مؤثر است و هم فضای کشور این قابلیت را دارد.

مسابقات مؤلفه‌های جشنواره‌ای را نداشت

علی نیک‌اختر، عضو منتخب گروه آوای وصال دانشگاه آزاد یزد در سی و ششمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور نیز به ایکنا گفت: مسابقه ملی قرآن و عترت دانشجویان که در عنوان جشنواره برگزار شد، مؤلفه‌های یک جشنواره را ندارد و نیازمند بازنگری و تعریف مجدد اصولی و اساسی مفاهیم «مسابقه» و «جشنواره» و شیوه‌نامه آنها است.

وی ادامه داد: بی‌شک مسابقه ملی دانشجویان از مهمترین رویدادهای قرآنی کشور است که هنرمندان و پژوهشگران سطح بالای کشور شرکت و رقابت می‌کنند اما به اندازه یک بازی سطح متوسط فوتبال دیده نمی‌شود. شور مسابقات و انگیزه متسابقان کم شده و به نظر من مهمترین علل آن نبود پوشش حرفه‌ای رسانه‌ای و جدی‌ نبودن جوایز است.

وی ادامه داد: امسال دو گروه همخوانی و مدیحه سرایی نماینده استان، گروه «وارثین پردیس شهیدان پاکنژاد یزد» و «وصال دانشگاه آزاد یزد» صاحب رتبه دومی و سومی این دوره مسابقات شدند که این موضوع، نگاه‌ها را به تواشیح تازه نفس یزد تغییر داد.

بلاتکلیفی متسابقان در بدو ورود

نیک‌اختر گفت: کمترین سطح مهمانداری و پذیرایی از یک مسافر چیست؟ قطعاً محل اسکان و تغذیه ساده است، به اندازه‌ای که دانشجویی برای مسابقه حضور یافته، دغدغه محل استراحت و ناهار و شام نداشته و به مسابقه متمرکز باشد، نه اینکه روز مسابقه با کیف و چمدان وارد سالن و آواره دانشگاه شود و با دلشوره اینکه اگر رتبه نیاورد، امشب را کجا سر کند؟!

وی ادامه داد: اولین امکانات مسابقات آوایی، طبیعتاً سیستم صوتی حرفه‌ای است، مخصوصاً رشته همخوانی که نیازمند صدابردار حرفه‌ای‌تر است نه با اسپیکرهای ضعیف یک سالن معمولی آمفی‌تئاتر یک دانشکده و با میکروفون‌های متفاوت و متفرقه، مدیریت تمام این مشکلات اول، تخصص نیست، احساس مسئولیت لازمه است.

این فعال قرآنی استان یزد بیان کرد: علیرغم این مشکلاتی که عمده آن برایم در اولویت نبود و نگفتم، امید است در دوره آتی برطرف شود، اما بی‌نهایت متشکرم از هدیه فرهنگی این مسابقه که تمام خستگی این سفر کوتاه با تماشای تربت و فرش متبرک حرم امام حسین(ع) به در شد.

گزارش: اعظم‌السادات میرجلیلی

انتهای پیام
captcha