رویکردهای سازمان تبلیغات اسلامی در یک نگاه
کد خبر: 4064876
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴

رویکردهای سازمان تبلیغات اسلامی در یک نگاه

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی با تحولات عمیقی مواجه شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که این سازمان به‌ویژه در خراسان‌جنوبی انجام داده است بحث تقریب مذاهب است؛ خوشبختانه ما در خراسان‌جنوبی به هیچ وجه عقاید سلفی‌گری و تکفیری نداریم.

حجت‌الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکم تیرماه، سالروز تأسیس نهاد کارآمد و تأثیرگذار تبلیغات اسلامی است؛ تبلیغات اسلامی یکی از برکات انقلاب اسلامی که ابتدا در یکم تیرماه سال ۶۰ در قالب نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی آغاز به کار کرد و بعد از خدمات فراوانی که در حوزه فرهنگی انجام داد به نحو رسمی در فرودین ۶۸ با عنوان تبلیغات اسلامی ادامه کار داد.

وی افزود: در حال حاضر هزار و ۳۷۲ هیئت مذهبی، ۸۰ کانون فرهنگی فعال، ۳۰ انجمن اسلامی، ۷۰۰ مداح، ۲۵۰ مؤسسه قرآنی و خانه قرآن در خراسان‌جنوبی فعالیت می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تبلیغات اسلامی باعث ایجاد شبکه قوی تبلیغ در اقصی نقاط کشور شد و اگر بگوییم که تبلیغات اسلامی یکی از مردمی‌ترین نهادهایی است که در ۴۱ سال گذشته در خدمت مردم در حوزه دین، فرهنگ و انقلاب بوده است اغراق نکرده‌ایم که چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن منشأ خیر بوده است.

رضایی ادامه داد: شبکه‌های قوی فرهنگی مردمی، هیئت‌های مذهبی، جامعه مداحان، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی، شبکه‌های فرهنگی قرآن و… با سازمان تبلیغات اسلامی مرتبط هستند و در گام دوم انقلاب اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی نیز با تحولات عمیقی مواجه شده است.

وی ادامه ‌داد: یکی از تحولات به‌وجود آمده در سازمان تبلیغات اسلامی این است که دیگر تنها مناسبت‌محور کار نمی‌کند بلکه بیشتر برنامه‌های آن عملیات‌محور است، چراکه اگر فقط به مناسبت‌ها توجه کنیم برنامه‌های فرهنگی محدود به چند روز مناسبت خواهد بود.

مردمی کردن بحث تبلیغ دین 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هر چند مناسبت‌های فرهنگی ظرفیت مناسبی برای برنامه‌های فرهنگی است ولی در شیوه عملیات محوری تا رسیدن به نتیجه مطلوب کار ادامه دارد، افزود: یکی از تأکیدات ما بر مردمی کردن بحث تبلیغ دین است.

رضایی بیان کرد: هر فردی از جامعه اسلامی می‌تواند در راه تبلیغ و ترویج دین به‌ویژه در مباحث عمومی اقدامات مؤثری انجام دهد و هر کدام از اصناف با عمل به آموزه‌های دینی و داشتن اخلاق حسنه اسلامی و ترویج آن هرچند در حوزه علمیه تحصیل نکرده باشد می‌توانند یک مبلغ دین باشند.

وی با بیان اینکه همه ما در هر قشر و صنف که هستیم باید این سؤال را از خود بپرسیم که چگونه می‌توانیم خدمتی به دین داشته باشیم، اظهار کرد: در حوزه تبلیغ به معنای مصطلح آن ما روحانیون مستقر، روحانیون طرح هجرت، روحانیون طرح هدایت و بومی منطقه و سایر گروه‌های تبلیغی را داریم که چون یک زنجیره و مهره‌های تسبیح به هم وصل هستند و در نقطه نقطه ایران اسلامی و از جمله خراسان‌جنوبی خدمت می‌کنند.

حجت‌الاسلام رضایی با اشاره به اینکه مجموع مبلغین ما در طرح هجرت، هدایت، مبلغان بومی و مستقر حدود هزار نفر هستند، بیان‌ کرد: همچنین ۲۳۱ خانه عالم در خراسان‌جنوبی داریم که در برخی از آنان روحانیون مستقر ما زندگی می‌کنند و تعدادی نیز برای روحانیونی است که در ایام تبلیغ چون محرم و ماه مبارک رمضان به مناطق مختلف استان می‌آیند.

استفاده از ظرفیت بانوان و تقریب مذاهب با بهره‌گیری از زبان تبلیغ

وی با تأکید بر اینکه یکی از رویکردهای جدی سازمان تبلیغات اسلامی توجه به ظرفیت بانوان مبلغ است، گفت: سازماندهی فعالیت، شبکه‌سازی، ایجاد تشکل‌های خاص بانوان، توجه به ظرفیت بانوان کنشگر اجتماعی و… از جمله برنامه‌ها و اقدامات سازمان تبلیغات در حوزه بانوان بوده است که به‌ویژه در موضوعاتی چون سبک زندگی اسلامی و افزایش جمعیت فعالیت‌های چشمگیری دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که سازمان تبلیغات اسلامی به‌ویژه در خراسان‌جنوبی انجام داده است بحث تقریب مذاهب است و خوشبختانه ما در خراسان‌جنوبی به هیچ وجه عقاید سلفی‌گری و تکفیری را نداریم.

حجت‌الاسلام رضایی با اشاره به تعامل سازنده بین علمای شیعه و اهل سنت خراسان‌جنوبی و گفت‌وگوهای مفید بین این دو قشر، بیان‌ کرد: افطاری‌های وحدت که در ماه رمضان برگزار می‌شود، برنامه‌های مشترک هفته وحدت و دیدار با خانواده شهدای اهل سنت همه برنامه‌هایی است که در راستای تبلیغ دین انجام می‌شود.

وی از خاطرات شیرین دوران تبلیغ خود گفت و ادامه داد: هر زمان که در یک جلسه در بین جوانان می‌نشینم و احساس می‌کنم توانسته‌ام به یکی از شبهات در ذهن جوانان و نوجوانان پاسخ بگویم خاطره شیرینی از تبلیغ در ذهن من رقم می‌خورد؛ این امر برایم بهترین روزها را رقم می‌زند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی یادآور شد: ایجاد شبکه‌های قوی تبلیغ و بهره‌گیری از ذهن جوان مبلغان، از مهم‌ترین اهداف این اداره است، چراکه تا زمانی که از افکار خلاقث بهره نبریم نخواهیم توانست در اذهان جوانان جایی پیدا کنیم.

انتهای پیام
captcha