سرمایه‌گذاری فرهنگی تنها راهکار است/ بودجه 350 میلیونی برای کودکان کار + صوت و فیلم
کد خبر: 4065493
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
گزارش ایکنا از نشست خبری «ورود کودکان ممنوع»

سرمایه‌گذاری فرهنگی تنها راهکار است/ بودجه 350 میلیونی برای کودکان کار + صوت و فیلم

نشست رسانه‌ای نخستین رویداد ملی «ورود کودکان ممنوع» با موضوع معضلات اجتماعی پیرامون کودکان کار و خیابانی در بخش پوستر، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور، امروز دوشنبه ۳۰ خرداد در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست رسانه‌ای نخستین رویداد ملی گرافیک «ورود کودکان ممنوع» با موضوع معضلات اجتماعی پیرامون کودکان کار و خیابانی در بخش پوستر، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور، امروز دوشنبه ۳۰ خرداد در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، محمود علی‌گو مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در رابطه با رویداد «ورود کودکان ممنوع» گفت: مسئله کودکان کار و خیابان مسئله‌ای است که امروز در تمام شهرهای کشور با آن درگیر هستیم و این موضوع فقط مسئله چند سال اخیر نیست و این موضوع مسئله‌ای بسیار قدیمی است. باید به این موضوع توجه کنیم که مسئله کار کودک فقط آن چیزی نیست که ما در چهارراه‌ها می‌بینیم. این بخش عیان و مشخص است که در چهارراه‌ها مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این کودکان در کارگاه‌ها، زمین‌های کشاورزی، مراکز صنعتی و معدنی حضور دارند که دیده نمی‌شوند و مدافعی ندارند، لازم است که به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

علی‌گو افزود: یک بخش از این قشر کودکان زباله‌گرد هستند و موضوع زباله‌گردی نه فقط برای تأمین غذا بلکه به عنوان یک صنعت از ظرفیت کودک استفاده می‌کند. کودکی که ارزان‌قیمت است و بسیاری از مسائل قوانین بر آن حاکم نیست و اینجا لازم است که از حقوق او، امکان حق تحصیل، زندگی و حیات او دفاع کنیم. این دفاع از حق یک دفاع عمومی است نه یک دفاع ساختاری دستگاهی؛ همه ما باید از حق کودکان کار دفاع کنیم.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: یک دسته از کودکان، کودکان کار در خیابان هستند و در چهارراه‌ها با فروش انواع و اقسام محصولات مشاهده می‌شوند که این دسته از کودکان نیز مسائل و چالش‌های خود را دارند که چالش‌های آنها کمتر از کودکان دیگر نیست زیرا خیابان و چهارراه جای کودک نیست.

وی با بیان اینکه موضوع کودکان خیابان، چهارراه آسیب‌های اجتماعی است ادامه داد: کودک در این اتفاق مقصر نیست بلکه محصول رخ داده‌ها و تقاطع‌های آسیب‌زای اجتماعی است که نتیجه آن شده است که کودک در سر چهارراه قرار گرفته است. باید به آن تقاطع‌ها توجه شود.

علی‌گو ادامه داد: در بررسی‌های یک سال‌و‌نیم گذشته‌مان مشخص شد که مسئله فرهنگ‌سازی، آموزش و شناخت صحیح از آن کودکان بسیار حائز اهمیت است. لازم است که ده‌ها و صدها از این نوع برنامه‌ها که مرتبط با حوزه محتواسازی است برای آسیب‌های اجتماعی کار شود. ما برای تمام موضوعات آسیب‌های اجتماعی نیاز به محتواسازی داریم. دغدغه ما با یک برنامه تمام نمی‌شود و باید این اولین برنامه از مجموعه برنامه‌های در رابطه با معضلات اجتماعی باشد. مسئله آسیب‌های اجتماعی زاییده شده فرایندهای موجود خود ماست و باید به این موضوع توجه کنیم که کم‌کاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما چنین آسیب‌های اجتماعی را به وجود می‌آورد.

وی افزود: کج‌کارکردی‌هایی که در عرصه‌های مختلف از جمله توسعه داشتیم به این وضعیت منجر می‌شود که دود این توسعه به چشمان برود و باید سریع‌تر برای آن برنامه‌ریزی شود. هرچه اسم گذاشته شود مهم نیست، موضوع این است که این مسئله نباید رها شود. ما برنامه‌ای هفت گامی داریم که در صدر فعالیت‌های ما موضوعات فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و آموزش است. در هر دو، اطلاع‌رسانی و آموزش فرهنگ‌سازی باید جداگانه صورت بگیرد و مدل‌ها و فرایند‌های ‌ این دو فرق می‌کند.

کمک کردن یا کمک نکردن

حیاتی؛ دبیر هنری رویداد ملی گرافیک «ورود کودکان ممنوع» در این نشست گفت: در سه بخش گرافیک، تصویرسازی و کارتون در خدمت هنرمندان خواهیم بود و در هر بخش بعد از فراخوان برای نزدیک به 15 هنرمند انتخاب می‌شوند. هدف اصلی ما در این بخش اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی بخشی از جامعه نسبت به چیزی است که در رابطه با آن سال دارند و برای جامعه مبهم است. همیشه ما در این حوزه با سؤالاتی مبنی بر کمک کردن یا کمک نکردن مواجه هستیم. تا این لحظه در رابطه با بیلبوردها و پوسترهای شهر قول داده شده است که آثار منتخب در سطح شهر دیده شود.

فروزان فر: 350 میلیون تومان بودجه برآورد شده کل این رویداد است

حساس‌تر کردن شهروندان در تمام مسائل اجتماعی

مجید قادری‌؛ قائم‌مقام سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: کودکان کار، منحصر به سر چهارراه‌ها نمی‌شوند و مسائل این عزیزان هم منحصر به کارشان نیست. شاید نکته‌ای که کمترین اذیت را برای این کودکان داشته باشد این باشد که در سر چهارراه حضور پیدا و کار کنند.

فروزان فر: 350 میلیون تومان بودجه برآورد شده کل این رویداد است

وی ادامه داد: رویدادهای این چنینی یک تلنگری به مسئولین و شهروندان است که هرکدام وظیفه‌ای را دارند و باید در قبال آن وظیفه تمام سعی و تلاش خود را بکنند. شهرداری تهران وظیفه‌ای را در راستای توانمندسازی NGOهای مردمی دارد که در آن زمینه فعالیت می‌کند. سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم بنای بر این را دارد که در تمام مسائل اجتماعی شهروندان را حساس‌تر کند.

قیام تهران برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی

علی فروزان‌فر؛ رئیس حوزه هنری استان تهران در این نشست خبری بیان کرد: موضوع معضلات اجتماعی یکی مسئله‌های مبتلابه جامعه ماست. مسئله‌ای است که در سطح مقام معظم رهبری این دغدغه‌های اجتماعی مطرح شده است. نهادهای متولی‌ای هستند که مستقیماً به آسیب‌های اجتماعی می‌پردازند اما جای نهادهای فرهنگی و هنری در این موضوع آن‌طور که باید و شاید جدی دیده نشده و فعالیت جدی‌ای در این عرصه اتفاق نیفتاده است.

کد

وی ادامه داد: حوزه هنری استان تهران تصمیم گرفته است پاسخ‌های هنرمندانه به این موضوع بدهد تا از طریق هنرهای تجسمی در بخش‌های تصویرسازی، گرافیک، کارتون و کاریکاتور تولید اثر کند. شهر تهران تصمیم گرفته است تا مجدانه بر موضوعات کودکان کار و خیابان، معتادان متجاهر و سایر آسیب‌های اجتماعی متمرکز شوند و با همتی که ان‌شاءالله بتوانند در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اثرات خود را نشان بدهند. تهران قیام کرده است تا در بخش‌های مختلف موضوعات آسیب‌های اجتماعی را ساماندهی کند. یک ترکیب فکر شده و حرفه‌ای تشکیل شده تا در بهترین شکل ممکن این رویداد به ثمر برسد.

اشتباه تقلیل تمرکز کودکان کار به مسائل اجتماعی

داود ضامنی مدیرکل ارزیابی و پایش حوزه هنری در این مراسم گفت: موضوع کودکان کار و خیابان یک ابرچالش در حوزه آسیب‌های اجتماعی است و نمی‌توان آن را به یک یا دو عامل تقلیل داد. نزدیک به شش ماه است که ما درحال مطالعه بر موضوع کودکان کار هستیم و هرقدر جلو می‌رویم می‌بینیم که ابعاد بسیار پیچیده‌ای دارد. تقلیل دادن کودکان کار فقط به مسائل اجتماعی اشتباه است.

وی ادامه داد: بخشی دیگری از این مسائل به کژکاردی‌های به ساختارهای دولتی که در سال‌های گذشته داشتند و تصمیمات نادرستی که آنها داشتند و ساختار حقوقی کشور مشکلاتی را برای نحوه دخالت مردم در کاهش آسیب‌های اجتماعی رقم زده است؛ تعارض منافعی که بین برخی از دستگاه‌های اجرایی وجود دارد. ما فکر می‌کنیم شاید هنرمندان درک بهتری بعضاً از اساتید دانشگاه یا متخصصان علوم اجتماعی داشته باشند؛ از فهم مسائل اجتماعی کشور و انتقال این فهم در قالب یک اثر هنری.

فروزان فر: 350 میلیون تومان بودجه برآورد شده کل این رویداد است

ضامنی افزود: این موضوع ابعاد بسیار پیچیده‌ای دارد. بیش از چهار صفحه تعریف در رابطه با کودکان کار داریم و این نشان‌دهنده این است که هنوز توافقی درابطه با اینکه به چه کودکی کودک کار اطلاق می‌کنیم وجود ندارد. کارشناسان متعددی در رابطه با این موضوع راهکار ارائه دادند اما تا زمانی که این راهکارها تبدیل به فرهنگ نشده و از ابزار هنر استفاده و به لایه‌های فرهنگ عمومی منتقل نشود اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. باندهای سازمان‌‌یافته که از سال‌های قبل شکل گرفته‌اند به نوعی نگاه استعماری به کودکان کار دارند که موضوع دیگری است.

وی با بیان اینکه آمارها امروز نشان می‌دهد که موضوع کودکان کار فقط به کلان‌شهرها محدود نمی‌شود ادامه داد: تنها راهکار آن این است که روی فرهنگ عمومی سرمایه‌گذاری کنیم و هنرمندان می‌توانند ایفاگر نقش‌های جدی در این عرصه باشند. این موضوع را به عنوان مسئولیت اجتماعی برای خود ببینید. این کودکان از سیاره دیگر نیامده‌اند، آنها همه فرزندان ایران هستند متأسفانه برخی از این کودکان کار از اتباع خارجی هستند اما آنها هم مثل خواهران و برادران ما هستند که به خطر مشکلات سیاسی که در کشورشان وجود داشته به کشور ما پناه آورده‌اند. نگاه جمهوری اسلامی ایران فارغ از جنسیت و قومیت است و همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند و در چرخه کودکان کار گیر کردند باید با یک دید انسانی نگاه شود. پدیده کودکان کار را دست‌مایه ابزارهای سیاسی تبدیل نکنیم.

ضامنی خبر داد:‌ در موازات این رویداد یک مستند انتقادی در مورد نقش سازمان‌‌ها و دستگاه‌های اجرایی در مرحله پیش تولید است. همچنین در کنار این رویداد ما از ظرفیت فیلم کوتاه و فیلم صدثانیه‌ای هم درحال استفاده هستیم تا در هفته‌های آتی صحبت می‌شود.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاران پرسش‌های خود را مطرح کردند.

350 میلیون تومان بودجه 

علی فروزانفر؛ رئیس حوزه هنری استان تهران در پاسخ به سال خبرنگار ایکنا مبنی بر میزان بودجه در نظر گرفته شده برای این رویداد و مخاطبان اصلی این رویداد بیان کرد: 350 میلیون تومان بودجه برآورد شده کل این رویداد است. هدف ما در این رویداد تأثیرگذاری روی شهروندان و جامعه است که جامعه نسبت به کودکان کار و خیابانی چه عکس‌العملی باید داشته باشد. این موضوع را برای هنرمندان تعریف می‌کنیم و هنرمندان هم با این رویکرد اثر تولید می‌کنند. اکران شهری یک رویکرد مردم‌محور و مخاطب آثار تولیدی خود بدنه جامعه و تک‌تک شهروندان است.

در انتهای این مراسم از پوستر نخستین رویداد ملی گرافیک «ورود کودکان ممنوع» رونمایی شد.

گزارش از رضا عبدی

انتهای پیام
captcha