اجرای تدابیر ویژه زیست‌محیطی در حج
کد خبر: 4066215
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۶

اجرای تدابیر ویژه زیست‌محیطی در حج

مقامات برگزار کننده حج قصد دارند با تدابیر تازه، محیط زیست را در ایام حج از هرگونه زباله و آلودگی پاک نگه دارند و محیطی ایمن برای زائران خانه خدا ایجاد کنند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از نشنال، در حالی که به زودی صدها هزار مسلمان در سراسر جهان سفر حج را آغاز می‌کنند، دولت عربستان سعودی در حال طراحی تدابیر زیست محیطی برای موسم حج در مکه است.

خالد یکی از راهنمایان حجاج می‌گوید: در مناسک امسال، هیچ زباله‌ای وجود ندارد، زیرا زائران مجاز نیستند مواد غذایی یا چیزهای مربوط به پخت و پز یا سایر موادی که می تواند هدر رود و به محیط زیست آسیب برساند، به همراه داشته باشند تا حج امسال را بدون زباله برگزار کنیم.

وی ادامه داد: در اسلام، نظافت بخشی از ایمان ماست و بهداشت و نظافت را در اولویت قرار می‌دهیم که به ما کمک می‌کند مراقب خود و محیط زیست خود باشیم. تعداد زیادی از کارکنان برای اطمینان از تمیزی هر چادر و اتاق در طول پنج روز حج همکاری می‌کنند.

وی افزود: ما ظروف غذای سازگار با محیط زیست را در نقاط مختلف در سراسر اماکن مقدس توزیع کرده‌ایم. مسئولان حج با استقبال از محیطی پاک، زائران را تشویق می‌کنند که از هدر دادن مواد غذایی خودداری کنند؛ از بطری های آب قابل استفاده مجدد استفاده کنند و زباله‌ها و مواد قابل بازیافت را جدا کنند. همچنین مسجدالحرام در طول شبانه روز به طور مداوم استریل می‌شود تا محیطی تمیز برای همه فراهم شود.

رسانه‌های دولتی گزارش دادند که اداره خدمات، امور میدانی و حفاظت از محیط زیست عربستان در اوایل ماه جاری نشستی را با عنوان «حفظ محیط زیست حرم مسئولیت ماست» همزمان با روز جهانی محیط زیست برگزار کرد.

در این نشست برخی برنامه‌های مربوط به توسعه خدمات حفاظت از محیط زیست در مسجدالحرام همگام با تلاش‌های داخلی و بین‌المللی عربستان سعودی و چشم انداز 2030 مطرح شد.

شیخ عبدالرحمن السدیس، رئیس اداره کل حرمین شریفین گفت که مقامات از سازگاری برنامه‌های حرمین شریفین با محیط زیست اطمینان دارند. وی از مردم خواست تا پروتکل‌های زیست محیطی را رعایت کنند زیرا رفتار درست با محیط زیست وظیفه  انسان است و اسلام به عنوان یک دین همواره دغدغه حفظ محیط زیست، کیفیت، سلامت، ایمنی، امنیت و پایداری محیط زیست را داشته است.

انتهای پیام
captcha