ضرورت راه‌اندازی میز رصد فرهنگی در کرمان
کد خبر: 4067198
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲

ضرورت راه‌اندازی میز رصد فرهنگی در کرمان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بر ضرورت راه‌اندازی میز رصد فرهنگی با هدف رصد اقدامات و مسائل فرهنگی و اجتماعی استان و برنامه‌ریزی برای بهتر برگزار شدن و سامان دادن به این نوع برنامه‌ها تأکید کرد.

محسن روحی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، محسن روحی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، امروز، ۷ تیرماه در دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و مسئولان کتابخانه‌‌های عمومی شهر کرمان بیان کرد: ارتباط اداره ‌کل کتابخانه‌ها و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچون خانواده‌‌ای است که همواره با هم هستند و باید ارتباط آن‌ها تقویت شود.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌ها صرفاً محلی برای مطالعه نیستند و اقدامات فرهنگی دیگری که در این نهاد فرهنگی انجام می‌شود قابل توجه است و جای تقدیر دارد، افزود: هر برنامه‌ فرهنگی که انجام می‌شود باید با کتاب ارتباط داشته باشد و کتاب و کتابخوانی مبنای انجام اقدامات فرهنگی قرار بگیرد.

روحی با بیان اینکه با انجام فعالیت‌های متعددی می‌توان سرانه کتابخوانی مردم را افزایش داد، افزود: قطعاً در حوزه‌ برنامه‌های فرهنگی از جمله کتاب و کتابخوانی باید از اقدامات تک بُعدی فاصله گرفت؛ امروز برنامه‌های متنوعی در وزارتخانه و ادارات فرهنگ و ارشاد سراسر کشور در حال انجام است و برای ادامه این راه باید منسجم و بر‌اساس نقشه راه حرکت کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود: تمام بار توسعه کتابخوانی در جامعه بر دوش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌ها نیست بلکه همه‌ نهاد‌های فرهنگی و مرتبط از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهرداری و ... باید برای به سرانجام رساندن اقدامات فرهنگی و ترویج کتابخوانی در جامعه تلاش کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های مشترکی بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی وجود دارد که باید از آن‌ها به نفع مردم استفاده کرد، افزود: می‌توان با تعامل و فعالیت‌های مؤثر سطح فرهنگ را بالا برد و اینگونه مردم شیرینی انجام کار فرهنگی را بچشند که ضرورت دارد این اقدامات در قالب مسائل فرهنگی و اجتماعی مطرح شوند.

روحی بر ضرورت راه‌اندازی میز رصد فرهنگی با هدف رصد اقدامات و مسائل فرهنگی و اجتماعی استان و برنامه‌ریزی برای بهتر برگزار شدن و سامان دادن به این نوع برنامه‌ها تأکید کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با همکاری متولیان و دستگاه‌های فرهنگی، مسائل اجتماعی که گاهی به سمت برنامه‌ای مخرب پیش رفته است مانند چهارشنبه سوری و ... باید به یک رویداد فرهنگی تبدیل شود و با برنامه‌ریزی و هم‌افزایی دستگاه‌ها یک جریان فرهنگی شکل بگیرد.

احمد وفایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان نیز در این دیدار با بیان اینکه بخش بزرگی از اقدامات حوزه کتاب و فرهنگ مکتوب در حوزه اختیارات فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، گفت: با همراهی و همدلی و بسیج امکانات می‌توان اقدامات بیشتری برای ارتقای ظرفیت کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه انجام داد.

وی با بیان اینکه اداره کل کتابخانه‌ها و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حج و زیارت، اوقاف و امور خیریه، رسانه‌ها و ... به‌عنوان متولیان فرهنگی با هم‌افزایی می‌توانند گام‌های مؤثری در حوزه فرهنگ بردارند، گفت: انجام کار فرهنگی باقیات و الصالحات است و بسیاری از خیرین در حوزه کتاب و کتابخوانی کار خیر انجام می‌دهند و این اقدامات همسو با سیاست‌های دولت سیزدهم است که بر افزایش همدلی و هم افزایی تأکید دارد.

وفایی با اشاره به اقدامات متعدد فرهنگی از جمله برپایی محافل قرآنی و ادبی، نشست‌های فرهنگی و ... در کتابخانه‌های استان، گفت: کار فرهنگی جامعه را رو به اعتلا می‌برد اگرچه دیر بازده است اما نتیجه شیرینی دارد؛ بنابراین امیدواریم با بسیج امکانات و هم‌افزایی بتوانیم حوزه‌های فرهنگی هنری استان را ارتقا بخشیم.

انتهای پیام
captcha