قدرت فرهنگ از اقتصاد و سیاست بالاتر است
کد خبر: 4067273
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

قدرت فرهنگ از اقتصاد و سیاست بالاتر است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این نکته که قدرت فرهنگ از قدرت اقتصاد و سیاست بالاتر است، گفت: قطعاً اگر فرهنگ قدرتمند باشد، سیاست و اقتصاد هم قدرتمند خواهد شد.

مراسم رونمایی از برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در استان البرز

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم رونمایی از برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در استان البرز که در استانداری استان البرز برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره ۵ هزار شهید استان البرز گفت: قدرت فرهنگ از قدرت اقتصاد و سیاست بالاتر است و قطعاً اگر فرهنگ قدرتمند باشد، سیاست و اقتصاد هم قدرتمند خواهد شد و ضمانت اجرایی پیدا خواهد کرد چراکه حس عضویت ملی را در اقلیم جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند.

عاملی در ابتدا از تدبیر و تلاش آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده مقام معظم رهبری، عبداللهی، استاندار محترم البرز و مسئولین فرهنگی استان در خصوص تدوین برش استانی سند مهندسی فرهنگی استان البرز تشکر کرد و در خصوص اهمیت و قدرت فرهنگ گفت: اگر فرهنگ بی‌قدرت باشد حتماً منتظر بی‌قدرت شدن اقتصاد و سیاست باید باشیم. در دوره‌ای صحبت از سیاست مرکزی بود و می‌گفتند سیاست تعیین کننده همه شئونات زندگی است، از آن دوره نمی‌شود دیگر صحبت کرد. زمانی مارکسیست‌ها در میدان بودند اقتصاد را زیربنا می‌دانستند و از اقتصاد بت‌واره‌ای درست کرده بودند که انگار بشر تابع و زانوزده اقتصاد هست. ولی به دلیل قدرت مردم و شکل‌گیری انقلاب اسلامی و ذکاوت و زعامت امام خمینی(ره) شاهد هستیم که همگی این رویکرد‌ها از میان برداشته شده چراکه امام(ره) توانست همه ظرفیت مردم را به میدان آورد. در آن روز‌ها امام(ره) می‌فرمودند مردم اسلام می‌خواهند، مردم برای خدا قیام کرده‌اند، وقتی به کوچه و بازار نگاه می‌کردیم پیدا کردن مصداق این سخنان برایمان سخت بود، اما امام(ره) این ظرفیت و این القای پاک را به جامعه داد که می‌شود و واقعاً هم شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه برخی صف‌بندی ظرفیت‌ها را از دست می‌دهد، گفت: فضای مجازی چرا قدرتمند است؟ چون کاربر تولید کرده است، کاربر با مخاطب فرق می‌کند، تلویزیون و سینما مخاطب دارد یعنی فرد را خنثی می‌کند تا تماشا کند، اما استفاده‌کننده فضای مجازی مرتب جستجو می‌کند، تولید دارد، بازنشر دارد و واکنش‌های خود را بروز می‌دهد. فضای مجازی ۵.۵ میلیارد کاربر تولید کرده و انبوه منابع دارد، نیروی انسانی، سرمایه جمهوری اسلامی ایران است باید از این سرمایه استفاده کنیم و آن‌ها را امیدوار نگه‌داریم. مقام معظم رهبری درست فرمودند آن‌کسی که مردم را ناامید کند در جبهه دشمن قرار دارد، امروز یکی از گناهان بزرگ ناامید کردن مردم است.

عاملی با تشریح دیدگاه‌های منفی نگر و مثبت نگر افزود: نگاه منفی نگر از اساس خودش را نقد و بی‌حال می‌کند، جامعه را بی‌حال می‌کند؛ اما روحیه امیدوار و مثبت اندیش این‌گونه نیست آن‌چنان‌که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به آن اشاره داشتند. ایشان در بخش اول بیانیه گام دوم، سرمایه‌ها و یافته‌های انقلاب اسلامی را بیان می‌کنند و اینکه انقلاب اسلامی یک سرمایه برای بشریت است، چون یک جریان اجتماعی انقلابی را به وجود آورده که امروز هر جریان انقلابی در جهان وام‌دار آن است. همه آن‌هایی که امروز جلوی نظام استعمار ایستاده‌اند از جمهوری اسلامی الگو گرفتند، بیداری اسلامی جریانی متأثر از انقلاب اسلامی بود، اما دشمنان در نطفه خفه کردند و به انحراف کشاندند، اگر با رهبران کشور‌های اسلامی صحبت کنید می‌گویند که ما وامدار انقلاب اسلامی هستیم. امروز جریان مقاومت در فلسطین وامدار انقلاب اسلامی است، درواقع هر جا کسی جرئت پیداکرده که جلوی استعمار و نظام سلطه بایستد وامدار انقلاب اسلامی است. مقام معظم رهبری این موضوع را در گام دوم برجسته می‌کنند و ظرفیت‌های علمی و ظرفیت‌های استقلال‌طلبی مردم را برجسته می‌کنند، پس ما باید به داشته‌هایمان توجه کنیم.

مقام معظم رهبری؛ معمار نقشه مهندسی فرهنگی 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه معمار نقشه مهندسی فرهنگی، مقام معظم رهبری هستند، گفت: ما نسلی هستیم که در زمان حیات رهبری زندگی می‌کنیم قطعاً قدر رهبری را دقیق نمی‌شناسیم. قدردان، مرید و گوش‌به‌فرمان هستیم، اقداماتی به فراخور ظرفیتمان انجام می‌دهیم، ولی شاید این ظرفیت را با بنیه‌اش به‌عنوان نعمت الهی دقیق نمی‌شناسیم.

عاملی بیان کرد: شکر گذاری دیدن نعمت است دیدن و فهم نعمت و حکمت رهبر معظم انقلاب باعث می‌شود که این مسیر را پشت سر ایشان برویم. مقام معظم رهبری کارشناس فرهنگی، سیاست‌گذار فرهنگی و خبره فرهنگی هستند که دانش فرهنگی بهینه معطوف به زیست‌بوم انقلاب اسلامی دارند. اگر فرمایشات ایشان را جلو ببریم نیاز به مسیر‌های دیگر نیستیم. اما در مورد سند مهندسی فرهنگی باید عرض کنم در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های ۹۱ و ۹۳ سند مهندسی فرهنگی کشور را تصویب کردیم که توسط دو رئیس‌جمهوری ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: یکی از راهبرد‌های سند این است که برش استانی به‌عنوان یک تکلیف است. برای اینکه سازوکار لازم ایجاد شود راهبری سند به عهده شورای فرهنگ عمومی گذاشته‌شده است که به ریاست نماینده رهبر انقلاب در استان‌ها و نیابت استاندار اداره می‌شود. ما هیچ شورای شبکه‌ای مثل شورای فرهنگ عمومی در کشور نداریم. شورای فرهنگ عمومی از کشور شروع می‌شود به استان و شهر می‌رسد بنابراین یک ظرفیت هم‌افزای ملی است. اگر بتوانیم از این ظرفیت خوب استفاده کنیم و یک سامانی بدهیم نتایج خوبی به دست خواهیم آورد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در سند پیش‌بینی‌شده بود که شورای راهبری سند به ریاست رئیس‌جمهوری ایجاد شود و اگر رئیس‌جمهوری نتوانست به ریاست معاون اول تشکیل شود، پس از تشکیل ستاد سازوکار تعیین شد و برش استانی به وجود آمد. باید توجه داشت که حکومت حتماً درباره فرهنگ وظیفه دارد چراکه خودش نقش درجه‌یک در فرهنگ دارد، هنر حکومت این است که از ظرفیت مردم و نهاد‌ها برای ارتقاء فرهنگ و هویت ملی و هویت دینی بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: ما برای ایجاد سند استانی کمک‌کننده هستیم، اما استان‌ها باید سند خودشان را تولید و تصویب کنند، چراکه اگر برآمده از استان نباشد، حتماً در اجرا انگیزه کافی برای اجرا آن نخواهد بود و معطوف به واقعیت‌های استان نیز نخواهد بود. الحمدالله برای برش استانی سند فرهنگی در استان البرز کار فاخری شده است.

عاملی بیان کرد: رئیس جمهور فرمودند که مبنای عمل در حوزه فرهنگ سند مهندسی فرهنگی خواهد بود. در جلسه‌ای که با ایشان داشتم تأکید کردند که تا پایان سال، سند ۳۲ استان را تمام کنیم. هم‌اکنون ستاد راهبری با حضور آقای مخبر برگزار می‌شود و در جلسه اول گفتند که باید منابع مالی گذاشته شود. سازمان برنامه را عضو ستاد کردیم تا منابع مالی تأمین شود. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده نزدیک هزار میلیارد تومان برای سند مهندسی کشور، درواقع ۳۲ استان کشور اختصاص پیدا خواهد کرد و حتماً سال بعد عدد خوبی گذاشته خواهد شد؛ که این اعتبار باید موجب تقویت بنیه فرهنگی شهر‌ها و استان‌ها شود و به‌صورت محسوس بر حوزه فرهنگ فاخر اسلامی – ایرانی اثرگذار باشد.

وضعیت فرهنگی استان البرز

وی با اشاره به وضعیت فرهنگی استان البرز اضافه کرد: من مسائل استان را می‌دانم متأسفانه استان، اولین‌هایی دارد که نگران‌کننده است. اول در مصرف الکل، نزاع فردی و سرقت، ششم در طلاق، سیزدهم در خودکشی، سوم در همسر آزاری است. البته در حوزه علم و فناوری هم اولین‌های مهمی دارد. از ۲۰ موسسه پژوهشی کشاورزی ۹ موسسه برای استان البرز است. ۸۰ درصد پژوهش‌های اساسی در حوزه کشاورزی در استان البرز انجام می‌شود. استان البرز استان قدرتمندی درکشت گندم است رکورد برداشت ۱۴.۵ تن در هکتار را دارد درحالی‌که متوسط کشور حدود ۴ تن در هکتار است. در حال حاضر ۳۰۸ شرکت دانش‌بنیان در البرز وجود دارد همگی این‌ها نشان می‌دهد که پتانسیل استان البرز زیاد است، اما چرا در فرهنگ می‌بازیم باید در جای دیگر دلیل آن را دنبال کرد، باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که با هم‌افزایی یکدیگر کار‌ها را پیش ببریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر بتوانیم انگیزه‌های این نسل را به سمت سوی فرهنگ متعالی تقویت کنیم حتماً می‌توان فرهنگ را اصلاح کرد. نسل جدید باید متوجه خطرات خانمان‌سوز دور شدن از فرهنگ اسلامی و رفتن به سمت فرهنگ مبتذل غربی باشد. فرهنگی که اساساً خدا را از مسیر زندگی دور می‌کند و مبنای سبک زندگی لذت بردن بدون توجه به فساد می‌شود و نتیجه آن فروپاشی خانواده و ابتذال فکر و روشی زندگی می‌شود. بحران هویت و ظهور هویت‌های مردد و متزلزل یکی از نتیجه‌های مسیر لذت طلبی صرف است. درواقع خداوند خالق هستی است و قوانینی را برای زندگی سالم خلق کرده است که فقط در چارچوب و اصول و قواعد می‌توان از زندگی پاک و سالم بهره‌مند بود.

عاملی گفت: دشمن تلاش می‌کند جامعه ایران را مهندسی کند این هشدار را سال‌هاست که رهبر معظم انقلاب می‌دهند. گاهی حتی عنوان کرده‌اند که عده‌ای به ایشان گله کرده‌اند چرا تا این اندازه از دشمن صحبت می‌کنید، در صوتیکه دشمن یک واقعیت است نباید نادیده گرفته شود. مهندسی فرهنگی به معنای برنامه‌ریزی یکپارچه، توجه به اضلاع فرهنگ، هم‌افزایی در ظرفیت‌ها، تقسیم‌کار داشتن در حوزه فرهنگ است که سند به همگی این موارد توجه کرده است، البته منکر نیستیم که این سند نیازمند روزآمدسازی است.

وی با اشاره به‌حکم مقام معظم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی در روز ۲۳ آبان سال ۱۴۰۰ ادامه داد: ایشان در این حکم از سه سند اسم می‌برند و عنوان می‌کنند که من انتظار دارم این اسناد اجرایی شود، سند‌ها شامل سند تحول آموزش‌وپرورش، سند نقشه جامع علمی کشور و سند مهندسی فرهنگی است. بر این اساس اگر این سند‌ها را جلو ببریم قطعاً وضعیت تغییر خواهد کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با گرامیداشت یاد و خاطر سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی در جامعه خط‌کشی نداشت و جامعه بدحجاب یا کم حجاب را فرزندان نظام می‌دانست، نظام اسلامی و رهبر آن درباره تک‌تک شهروندان مسئولیت دارند. رهبر معظم انقلاب با روحیه جهانی که دارند نسبت به همه مردم جهان احساس مسئولیت می‌کنند.

وی ادامه داد: باید با فرض فرامحلی شدن، جامعه را مدیریت کنیم. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم ماهواره و فضای مجازی وارد زندگی مردم شده است، جای تأسف دارد که حجم زیادی فیلترشکن در کشور استفاده می‌شود. حجم زیادی از این فیلترشکن‌ها برای دیدن اطلاعات و اخبار می‌رود و بعد به جا‌های دیگر کشیده می‌شود. ما با فرض فضای مجازی باید فرهنگ عمومی را مدیریت کنیم.

عاملی در پایان با تأکید بر رفتن به سمت هدف‌گذاری بیانیه گام دوم گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی هدف دست‌یابی به مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی تعین شده است. باید بر روی هدف گام دوم سرمایه‌گذاری کنیم آن‌چنان‌که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر استقرار تمدن نوین اسلامی که مؤلفه‌های دوران ظهور است، تأکید دارند. مؤلفه‌های دوران ظهور ۷ راهبردی است که ایشان در گام دوم معرفی کردند که شامل علم و پیشرفت، عقلانیت و معنویت سبک زندگی، مرز گذاشتن با دشمن، عدالت و مبارزه با فساد است، تمدن مهدوی، تمدن دانش‌بنیان، تمدن مبارزه با ظلم و فساد است. ما باید این رویکرد را دنبال کنیم و از ظرفیت فناوری جدید برای کاهش فساد استفاده کنیم. الگوریتم‌های نرم‌افزاری می‌تواند مسیر را به‌گونه‌ای طراحی کند که مشکلات ناشی از سیستم اداری به صفر برسد، با یک هوش عقلانیت مثبت الهی می‌توان سامانه اداری کشور را مدیریت کرد تا رشوه و فساد در سیستم کاملاً حذف شود.

انتهای پیام
captcha