آغاز عملیات احیا و مرمت مسجد «علی شهید» ارومیه
کد خبر: 4068545
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷

آغاز عملیات احیا و مرمت مسجد «علی شهید» ارومیه

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از آغاز عملیات احیا و مرمت مسجد علی شهید ارومیه در سال جاری خبر داد.

مرمت مسجد علی شهید ارومیهجلیل جباری، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی اظهار کرد: عملیات احیا و مرمت مسجد علی شهید ارومیه برای دومین فصل متوالی از اوایل تیرماه آغاز شده است و در سال جاری مرمت جداره اصلی مسجد، استحکام‌بخشی و سبک‌سازی سقف آن در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: سال گذشته دومین فصل انجام عملیات مرمتی در مسجد علی شهید ارومیه بوده و به دلیل گستردگی اقدامات در سال‌های آتی نیز عملیات مرمتی این مسجد ادامه خواهد داشت.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی عنوان کرد: مسجد علی شهید همانند دیگر مساجد دارای فضاهای مانند هشتی، شبستان اصلی، بخش زنانه، آب‌دارخانه، وضوخانه، قنات، منزل خادم و سرویس‌های بهداشتی بوده و یکی از مساجد تاریخی ارومیه محسوب می‌شود.

مسجد علی شهید در یکی از محلات قدیمی ارومیه واقع شده این مسجد در سال ۱۲۰۵ هجری قمری بنا شده است، طبق گفته‌های راویان، بانی این مسجد به دست فردی به نام علی شهید ساخته شده، گفته می‌شود این شخص بعدها به شهادت رسیده و به همین دلیل مسجد به علی شهید شهرت یافته است، جنازه علی شهید در همین مسجد دفن شده اما مکان سنگ قبر وی مشخص نیست.

این مسجد در زمینی به مساحت ۷۴۱ مترمربع و با زیر بنای ۳۴۵ مترمربع ساخته شده، بنای اصلی مسجد در ضلع غربی صحن قرار دارد، پوشش سقف فضای اصلی مسجد از بیرون شیروانی شکل است،  ورودی اصلی آن یک در دو لنگه قوس دار فلزی به ابعاد ۱۵/۲ در ۳ و به رنگ سبز است.

در بالای ورودی تابلویی قرار گرفته که تاریخ تاسیس مسجد بر روی آن نوشته شده، در اطراف ورودی نیز آجرکاری شده و دیگر قسمت‌های نما با سیمان سفید نماسازی شده، مسجد ورودی دیگری نیز دارد که در قسمت غربی مسجد قرار دارد.

انتهای پیام
captcha