طرح‌های قرآنی متناسب با نیازهای جامعه امروز باشد
کد خبر: 4068908
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸

طرح‌های قرآنی متناسب با نیازهای جامعه امروز باشد

علیرضا احمدی، قاری بین‌المللی و داور «ایده‌های قرآنی» با اشاره به ضرورت بازنگری طرح‌های قرآنی، گفت: طرح‌های قرآنی و تراوشات ذهنی ایده‌پردازان باید متناسب با فضای پیچیده جامعه امروز باشد و انتظار می‌رود طرح‌های قابل اجرا مورد حمایت مسئولان قرار گیرد.

علیرضا احمدی، قاری بین‌المللیعلیرضا احمدی، قاری بین‌المللی و داور «ایده‌های قرآنی»، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، از برگزاری این طرح در استان برای نخستین بار ابراز خرسندی کرد و با اشاره به اینکه جای این طرح در کنار سایر سایر طرح‌ها خالی بود، اظهار کرد: ایده‌پردازان، قرآن‌پژوهان و محققان باید از این فرصت‌ها به نفع توسعه فعالیت‌ها و در نهایت اشاعه فرهنگ قرآنی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه طرح و ایده‌های قرآنی باید از عناوین، پارامترها و استانداردهای مختلف برخوردار باشند، ادامه داد: با توجه به اینکه فرایند اجرای این طرح برای اولین بار بود که برگزار می‌شد علاوه بر نقاط مثبت که جای بسیار تحسین دارد، نواقصی نیز داشت که باید طرح بازنگری شده و نواقص را در قالب جلساتی جهت برطرف شدن برای دوره‌های بعدی مطرح کرد.

احمدی اختصاص طرح‌ها به اوقات فراغت را یکی از نواقص کار دانست و ادامه داد: با وجود اینکه عنوان ایده اوقات فراغت در نظر گرفته شده بود، اما برخی از طرح‌ها متناسب با اوقات فراغت نبود و این محور در ارائه ایده‌ها مغفول مانده بود. اگر عنوان اوقات فراغت از طرح برداشته می‌شد طبیعتاً ایده‌پردازان بیشتری در طرح شرکت می کردند، اما چون طرح تحت محوری خاص برگزار می‌شد از ارائه طرح خود منصرف شده بودند. برخی دیگر نیز طرح‌های کلی ارائه داده بودند که متناسب با این محور نبود.

ارسال 39 اثر به دبیرخانه ایده‌های قرآنی

وی با اشاره به اینکه ایده‌پردازان برای معرفی طرح خود نیاز به ابزار و لوازم کافی همچون پاورپوینت داشتند و نبود این امکانات یکی دیگر از نواقص بود، اضافه کرد: اگر قرار است طرح‌هایی همچون ارائه ایده اجرایی شود در گام اول باید تمامی تدبیر و امکانات لازم فراهم شود؛ چراکه توجه به کوچک‌ترین موضوع، جدی بودن کار را به افراد متذکر می‌شود.

این قاری بین‌المللی به ارسال 39 اثر و طرح قرآنی به دبیرخانه اشاره و تصریح کرد: تمامی طرح‌ها در داوری اول بدون در نظر گرفتن نام مورد ارزیابی و بازنگری قرار گرفتند که از بین تمامی این طرح‌ها 17 اثر به داوری دوم راه یافتند که با حضور 4 داور مورد ارزیابی نهایی قرار گرفتند.

احمدی کمی فاصله بین داوری و اجرای طرح‌های اوقات فراغت را مورد انتقاد قرار داد و افزود: اجرای طرح با فشردگی همراه بود، در صورتیکه برای اجرای طرح‌های مهم همچون اوقات فراغت باید فرصت بیشتری برای تحقیق باشد؛ چراکه ایده‌پردازان باید با آسودگی خاطر وقت و توانمندی خود را صرف ارائه طرح کنند. بین فراخوان، ارسال، داوری و اجرا فرصت کافی وجود نداشت، اما با وجود فشردگی زمان داوران از تمام توان خود برای داوری طرح‌ها استفاده کردند تا حقی از ایده‌پردازی تضییع نشود. بهتر بود فرایند ارائه طرح‌ها در دو فرمت ارائه کلیات در گام اول و ارائه اجمالی طرح به صورت شفاهی انجام می‌شد.

ضرورت برگزاری دوره آموزشی برای ایده‌پردازان

وی با اشاره به این موضوع که مجموع طرح‌ها برای اولین قدم خوب بود، اما انتظار بر این بود که ارائه طرح‌ها با فکر و تعمق بیشتر و خلاقانه‌تر همراه باشد و فارغ از چند طرح مابقی طرح‌ها تکراری و بیشتر جنبه آموزشی داشت، ضرورت برگزاری دوره آموزشی از سوی مسئولان امر برای تقویت و ارتقای سطح دانش ایده‌پردازان را مورد تأکید قرار داد. متأسفانه تعدادی از ایده‌پردازان آشنا به ارائه طرح و تکمیل آن نبودند.

احمدی در ادامه توضیحات خود گفت: برای ارائه طرح باید آموزش لازم انجام شود. طرح‌ها از نظر علمی خام و کلی بود و جای بررسی و مطالعه بیشتری داشت. برای ارائه طرح باید ابعاد و زوایای آن مورد بررسی دقیق قرار گیرد. تداوم آموزش ویژه افراد علاقه‌مند به ایده‌پردازی نباید مورد غفلت قرار گیرد؛ چراکه هرچند سال یک‌بار دانسته‌های قرآنی باید بازنگری و به روز شوند. همچنین در کنار آموزش جهت ارائه طرح‌های نوین و خلاقانه باید برای برگزاری دوره‌های تقویت قدرت فن بیان و دفاع از طرح فکری شود.

این قاری بین‌المللی با یادآور شدن این مهم که شاکله اصلی طرح باید خلاقانه و جدید باشد، به توسعه فضای تبلیغاتی در دنیای امروز در رشته‌های موسیقی، هنری و ... اشاره و ادامه داد: با توجه به فضای گسترده تبلیغات در دنیا امروز در عرصه‌های غیرفرهنگی ایده‌پردازان و طراحان تبلیغاتی سعی دارند افکار و ایده‌های خود را با ارائه در قالب‌های جدید و نوین چشم مخاطب را خیره کنند، اما متأسفانه این فضا را در فعالیت‌های قرآنی شاهد نیستیم. به طور مثال سال‌ها است بعد از پیروزی انقلاب محافل انس با قرآن برگزار می‌کنیم، اما در طول تمام این سال‌ها شاهد یکنواختی در اجرا هستیم و سال به سال از تعداد مستمعان کاسته می‌شود.

طرح‌های فاخر با خروجی اثرگذار ارائه شود

وی ادامه داد: وقتی شاهد کاهش شرکت‌کنندگان در محافل قرآنی از حیث اثرگذاری و استقبال هستیم، چرا نباید فکری اساسی و نوین برای ادامه حرکت در این مسیر کرد؟ هیچ طرح بازنگری و خلاقانه‌ای در این راستا حتی روی عنوان برنامه نداریم تا جلسات با جذابیت بیشتری ارائه شود. طرح‌های قرآنی و تراوشات ذهنی ایده‌پردازان باید متناسب با فضای پیچیده جامعه امروز باشد و انتظار می‌رود طرح‌های قابل اجرا مورد حمایت مسئولان قرار گرفته و داخل زونکن‌ها خاک نخورد.

احمدی در پایان اظهار کرد: برخی طرح‌ها خام بود و نیاز به تعمیق بیشتر برای اجرا دارد، اما می‌توان چند طرح را در کنار یکدیگر تجمیع کرد و از دل طرح یک طرح جامع و قابل اجرا استخراج کرد. قرار است کاری فاخر با خروجی اثرگذاری ارائه شود، اگر ایده‌پردازان در کنار هم قرار گیرند قطعاً می‌توانند به اهداف خود که نشر فرهنگ قرآنی در جامعه است برسند.

انتهای پیام
captcha