نادیده گرفتن بانوان فعال قرآنی توجیه‌پذیر نیست + صوت
کد خبر: 4069347
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
در برنامه گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی مطرح شد؛

نادیده گرفتن بانوان فعال قرآنی توجیه‌پذیر نیست + صوت

میدان برای فعالیت بانوان در حیطه‌های مختلف چون شورای توسعه فرهنگی قرآنی، ستاد عالی هماهنگی مسابقات، انجمن خادمان قرآن و سایر حیطه‌ها باز شود و به آنها اعتماد کنند و بانوان نیز ظرفیت خود را به درستی نشان داده و به خود اعتماد داشته باشند. چه خوب است که طی نشست‌هایی این موارد یکبار برای همیشه حل شود نه اینکه صورت‌مسئله را پاک کنند.

فعالیت های قرآنی بانوان

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی با موضوع «سهم بانوان در فعالیت‌های قرآنی» با اجراوکارشناسی مونا اورعی با حضور مژگان خان‌بابا، مشاور در امور بانوان و دبیر شورای مشورتی بانوان در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سمیه حاجعلی از فعالان قرآنی کشورمان صبح امروز، 17 تیرماه به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

خان‌بابا درباره این شورای تازه تأسیس گفت: فعالیت این شورا براساس مطالبه بانوان و با همراهی مقام عالی وزارت ارشاد تشکیل شد و علت اصلی آن نیز خلأهایی بود که در ساحت‌های مختلف فعالیت قرآنی بانوان دیده می‌شد.

این مدرس و داور مسابقات قرآن با اشاره به اینکه حدود دو ماه از تشکیل این شورا می‌گذرد، افزود: در حال حاضر به دنبال احصای مسائل در حیطه‌های مختلف آموزشی، تبلیغی، ترویجی، پژوهشی و ... هستیم تا با تهیه راهکارها به دنبال تصویب سندی در همین راستا باشیم، بنابر این کمی زمان‌بر است، چرا که این موضوع در درجه اول اهمیت برای فعالیت شوراست.

مشاور معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در امور بانوان با اشاره به تشکیل کارگروهی متشکل از بانوان قرآنی در عرصه‌های مختلف اظهار کرد: حتی به دنبال تشکیل مجمع در سطح کشور با حضور بانوان نماینده استان‌ها در صنوف مختلف هستیم تا از مسائل بومی استان بگویند و شاید از همین مجرا به مسائل کلان یکسانی برسیم.

نادیده گرفتن بانوان فعال قرآنی دیگر توجیه‌پذیر نیست + صوت

خان‌بابا تصریح کرد: بعد از عبور 43 سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، شاهدیم در تمام سطوح همه چیز به دست آقایان بوده است و حال آنکه بانوان نسبت به امور خودشان، شناخت بهتر و دید وسیع‌تری دارند. انجمن‌ها، ستادها، تشکل‌ها و شوراهای مختلف در سطوح مختلف در بدنه دستگاه‌های دولتی شکل گرفته است و تصمیم‌گیری می‌کنند، اما با حداقل حضور بانوان و یا دریغ از عضویت یک بانو.

وی با اشاره به اینکه بانوان دارای ظرفیت خوبی برای انعکاس فعالیت یک بانوی قرآنی شیعه هستند، اظهار کرد: همچنین در بستر آموزش شاهدیم که اساتید تراز اول کشور آقا، بانوان را آموزش می‌دهند. در حوزه پژوهش در انتشارات اسوه، سازمان دارالقرآن الکریم و مرکز طبع و نشر غالب کتاب‌هایشان را آقایان نوشته‌اند و حال آنکه اگر از بانوان قرآنی دعوت شود تا طرح‌های اولیه خود را ارائه دهند و فلان پژوهش را انجام دهند، این ظرفیت به خوبی در آنها موجود است.

این فعال قرآنی با ابراز گلایه از اینکه نخبگان کشور با سختی‌های بسیار به رتبه‌های برتر مسابقات قرآن کشور می‌رسند اما پس از آن رها می‌شوند، بیان کرد: اینها مهمترین دغدغه حوزه بانوان است و باید برای بهره‌برداری از این ظرفیت به درستی برنامه‌ریزی کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که بانوان در این زمینه چه میزان مطالبه‌گر بودند، گفت: نمی‌توانیم تنها آقایان را محکوم کنیم باید بانوان به این خودباوری برسند و از سوی دیگر آقایان نیز یک قدم عقب بیایند و بستر را باز کنند تا بانوان فعالیت‌های خود به دست گیرند.

خان‌بابا با اشاره به اینکه برخی از بانوان بر این باورند که باید همسو با فعالیت آقایان حرکت کنند، اضافه کرد: در حالی که باید نگاه انسانی به این موضوع داشته باشیم و ممارست شود تا بانوان به این باور برسند و در تصمیم‌سازی‌های کلان حضور داشته باشند. بانوان، قابلیت و توانمندی انجام مسئولیت را داشته و دارند و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند تا الگوی سوم زنان به جامعه و جهان معرفی شوند.

وی افزود: آقایان، میدان فعالیت بانوان را به خودشان واگذارند و در حیطه‌های مختلف چون شورای توسعه فرهنگی قرآنی، ستاد عالی مسابقات، انجمن خادمان قرآن و سایر حیطه‌ها از عضویت بانوان استقبال کرده و به آنها اعتماد کنند و بانوان نیز ظرفیت خود را به درستی نشان دهند و به خود اعتماد داشته باشند. چه خوب است که طی نشست‌هایی این موارد را برای یکبار حل کنیم نه اینکه صورت‌مسئله را پاک کنیم.

در بخش دیگر این برنامه سمیه حاجعلی، عضو شورای مشورتی فعالیت بانوان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت فعالیت قرآنی بانوان اضافه کرد: نیمی بیشتر از جامعه قرآنی را بانوان تشکیل می‌دهند باید برنامه‌ریزی متناسب با شرایط آنها داشته باشیم، نمی‌توان از فعالیت بانون به این راحتی گذشت. باید سرمایه‌گذاری بیشتری در این عرصه داشته باشیم به طوری که در همان قالب بانوان برنامه‌ریزی داشته باشیم آن هم به دلیل محدودیت‌هایی که دارند.

این قاری بین‌المللی و مدرس قرآن با تأکید بر اینکه با رعایت موازین شرعی، فعالیت بانوان را گسترش دهیم، اضافه کرد: این نباید موجب شود که مسئله را پاک کنیم، بلکه باید سعی شود تا مسابقات بانوان توسط خودشان برنامه‌ریزی شود. در حوزه تبلیغ و ترویج، بانوی قرآنی شیعه را در سطح جهان به عنوان مبلّغ اعزام کنیم به طور مثال در کاروان قرآنی که هر ساله عازم حج تمتع می‌شوند، هیچ بانویی حضور ندارد در حالی که بستری مناسب برای زن شیعه است تا فعالیت قرآنی خود را به جهان ارائه دهد.

مدیر دارالقرآن امام علی(ع) با تأکید بر اینکه در این عرصه خوب کار نشده و نیازمند کار جدی هستیم، افزود: بحث دیگر در حوزه آموزش قرآن در سطح عمومی جامعه است باید برای عموم بانوان بستر آموزش‌های مجازی فعالانه فراهم باشد تا در سراسر کشور بتوانند از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید بتوانیم مساجد را به عنوان پایگاه‌های قرآنی فعال کنیم، بنابر این در حوزه فعالیت‌های قرآنی بانوان می‌توان از آن فضا استفاده کرد یا آموزش و پرورش با توجه به پتانسیلی که دارد، پس می‌توان پلی بزنیم بین نخبگان قرآنی و مکان‌هایی که بیکار هستند و می‌توان از آن استفاده کرد و در آنها جایگاه و کرسی‌های تدریس قرار دهیم تا بانوان به راحتی دسترسی به آموزش قرآن داشته باشند.

این داور مسابقات قرآن به اجرای طرح ارزیابی داوران در بخش بانوان و طرح ارتقای داوران و عدم استفاده از بانوان در هیئت داوری اشاره کرد و افزود: با وجود عبور حدود 43 سال از عمر انقلاب اسلامی، اگر نتوانستیم بانوی قرآنی در تراز بالا تربیت کنیم، جای تأسف است اما اگر بانوانی هستند و نمی‌خواهیم از آنها استفاده کنیم و غفلت داریم که جای اشکال است. حضور بانوان در مراکز تصمیم‌گیری و شوراهای عالی کم‌رنگ است، بنابراین اگر احساس نیاز می‌کنیم باید بانوان قرآنی در سطح بالا تربیت کنیم و اگر نداریم، باید از توان آن بانوانی که هستند، بهره‌مند شد.

حاجعلی اضافه کرد: قرار نیست بانوان با آقایان رقابت کنند یا جای فعالیت آنان را بگیریم یا کارهای مردانه انجام دهیم، زن «ریحانه» است و جایگاه خودش را دارد.

وی درباره بخشی از خروجی جلسه بانوان قرآنی در مرکز امور قرآنی اوقاف طی هشتم تیرماه اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مطرح شده بحث داوری مسابقات بود. در حوزه داوری از نخبگانی استفاده کنید که سال‌ها در این زمینه زحمت کشیده‌اند و در فضای مسابقات بوده‌اند. هنگامی که یک نفر در مسابقات کشوری و بین‌المللی اول می‌شود، کنار گذاشته می‌شود و حال آنکه نباید آنها را کنار بگذاریم و باید به آنها آموزش‌های لازم داده شود تا وارد بحث‌های آموزشی در سطوح بالا و هم وارد حوزه داوری شوند.

حاجعلی با اشاره به اینکه فراخوان عمومی برای جذب داوری در هیچ حوزه‌ای مقبول نیست، بیان کرد: بلکه باید افرادی که شیخوخیت یا نخبه آن عرصه هستند در سمت داوری و قضاوت قرار گیرند. باید در قضاوت از افرادی استفاده کنیم که نخبه این عرصه هستند. در آن جلسه با انعطاف خوبی برخورد کردیم و صحبت‌هایی شد که امیدواریم به زودی به آنها جامه عمل پوشانده شود.

این فعال قرآنی تأکید کرد: بانوان ظرفیت عظیمی از جامعه قرآنی هستند و اگر این ظرفیت را نادیده بگیرم، ضرر خواهیم کرد، بلکه باید در جهت شکوفایی آنها تلاش کنیم.

کد
انتهای پیام
captcha