اختصاص دفتر با استانداردهای حداقلی برای انجمن خادمان قرآن
کد خبر: 4116301
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۷
پورمعین خواستار شد:

اختصاص دفتر با استانداردهای حداقلی برای انجمن خادمان قرآن

دبیر انجمن خادمان قرآن گفت: انجمن دارای عضویت شخصیت‌های برجسته قرآنی است که حقیقتاً محلی برای مراجعه ندارند. حال آنکه وجود یک دفتر به چند دلیل لازم است؛ برای تشکیل نشست‌ها، جلسات و پذیرش خادمان قرآن، ثانیاً نگهداری از آثار، رزومه‌ها و پرونده‌ها به عنوان سند، ثالثاً تشکیل جلسات کارگروه‌ها و رابعاً حفظ شأن و منزلت اعضای این انجمن.

انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران

به گزارش ایکنا، انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، مؤسسه‌ای فرهنگی، غیرتجاری و غیرانتفاعی است که با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی تأسیس شده است. بنابر آنچه که در اساسنامه این انجمن آمده است، مرکز اصلی آن در شهر تهران است اما می‌تواند شعبی نیز در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها تأسیس کند و حتی تأسیس شعب انجن در خارج از کشور، مشروط به اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح است.

انتخاب خادمان و فعالان حوزه‌های مختلف قرآن به منظور تقدیر از آنها، پیشنهاد خادمان قرآن به مراجع ذیصلاح، ایجاد ارتباط و هماهنگی با مراکز قرآنی مشابه در داخل و خارج از کشور، ارزیابی و نقد و تحلیل فعالیت‌های قرآنی و اعلام مواضع انجمن، ارائه پیشنهاد و مشاوره کارشناسی به دستگاه‌ها و نهادهای کشور در امور قرآنی و فرهنگی، حمایت از حقوق مادی و معنوی اعضا و بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌های نوین در تحقق اهداف آن از جمله فعالیت‌های این انجمن است.

انجمن خادمان قرآنی دارای ارکانی چون هیئت مؤسس، مجمع عمومی، شورای عالی، دبیر کل، مجامع تخصصی و هیئت بازرسی است که هرکدام از وظایف تعریف شده‌ای دارند. همچنین هر یک از اعضای انجمن در حوزه فعالیت‌های قرآنی عضو یکی از مجامع تخصصی خواهند بود.

این مجامع شامل مجمع قرآن پژوهان شامل محققان، مفسران و مترجمان، مجمع قاریان، حافظان و استادان قرآن، مجمع هنرمندان حوزه قرآن، مجمع ناشران و رسانه‌ها و تولید‌کنندگان محصولات قرآنی و مجمع مدیران (سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات قرآنی) است.

دریافت اساسنامه انجمن خادمان قرآن کریم

اما شصت و سومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم اواخر دی‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر اعضای حقیقی این کمیسیون با پنج دستور برگزار شد. یکی از موضوعات مطرح شد طی این جلسه درباره وضعیت انجمن خادمان قرآن بود.

بطوری که طی این جلسه ولی یاراحمدی از اعضای حقیقی کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم و عضو این انجمن به نقدها و مطالبه‌هایی چون چرایی طولانی شدن روند ثبت اساسنامه و تغییرات آن، انجمن رسمی با سازوکار رسمی و اثرگذار در حوادث و وقایعی چون مناقشات اخیر و ... مطرح شد که محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن کریم به بیان نکاتی در این راستا پرداخت و بر ثبت و ممهور بودن انجمن خادمان قرآن و ثبت در روزنامه رسمی، تأکید کرد و گفت: «اینکه چرا در روزنامه رسمی آخرین تغییرات ثبت نشده است، نظر ثبت است چرا که تغییرات را روزنامه رسمی نمی‌کنند. انجمن قرآن چند نفر نیست و ۲۶۰ عضو فعال دارد».

 


بیشتر بخوانید: 


اختصاص دفتر با استانداردهای حداقلی برای انجمن خادمان قرآنبرای شفافیت این موضوع و دریافت گزارش از فعالیت‌های انجمن خادمان قرآن با محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید؛

محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآنپورمعین گفت: انجمن خادمان قرآن مجموعه برگرفته از جمع نخبگان، اندیشمندان، پژوهشگران، هنرمندان، مدیران، قاریان، حافظان، استادان، ناشران و تولیدکنندگان محصولات قرآنی و خدمتگزاران به ساحت قرآن کریم تشکیل شده است.

وی ادامه داد: جایگاه و منزلت اجتماعی و فرهنگی این جمع بنا به دستورات قرآن کریم و توصیه‌های پیامبر اکرم(ص) و فرمایشات مکرر مقام معظم رهبری به پاسداشت قهرمانان قرآنی به دلیل گرامیداشت مصحف شریف و ترویج قرآن میان نسل حاضر و آینده بر ما واجب است، ضمن تکریم از منزلت اجتماعی و فرهنگی این عزیزان، در امور برنامه‌ریزی، اجرایی و قانونمند کردن فعالیت‌ها از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

پورمعین افزود: در آخرین جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم ـ که برای پاره‌ای از توضیحات دعوت شده بودم ـ علاوه بر توضیحات و ارائه پیشنهادات و مشکلات به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای کمیسیون تبلیغ و ترویج، تقاضا کردم عضویت انجمن در کمیسیون تبلیغ و ترویج (که متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و انجمن خادمان قرآن نیز از حمایت همیشگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه معاونت قرآن و عترت برخوردار است) تثبیت شود. 

وی ادامه داد: این موضوع با استقبال وزیر و اعضای کمیسیون مواجه و مقرر شد که عضویت انجمن به عنوان بیست و هشتمین عضو این کمیسیون پذیرفته شود که جای قدردانی دارد.

دبیر انجمن خادمان قرآن تصریح کرد: تقاضای ارائه شده در این جلسه شامل چند موضوع بود؛ جمع نخبگان علمی و هنرمندان و خادمان قرآن کریم از درجه علمی و معادل‌سازی مدارک علمی برخوردار باشند و این موضوع را کمیسیون به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد دهد و مدارج علمی معادل دکتری به این عزیزان اهدا شود، هرچند تعدادی از این افراد از مقام علمی بالا و تحصیلات عالی برخوردارند.

وی ادامه داد: نکته دوم پیشنهاد حمایت مادی و معنوی برای حفظ آثار و کمک به اندیشه‌ها و تولید محصولاتی که در دست دارند، بود، مسئله دیگر بیمه عمر و سلامت این عزیزان و پرداخت حداقل حقوق ماهیانه برای کمک به معیشت جمع کثیری از این افراد که در روزگار ما زیبنده و شایسته جمهوری اسلامی نیست که نخبگان قرآنی در تنگنای مالی به سر ببرند و به سختی زندگی کنند.

پورمعین اضافه کرد: حمایت بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد فضای برگزاری جلسات تخصصی و عمومی بود. پس از فروکش کردن کرونا، هنوز موفق به برگزاری مجمع نشدیم لذا لازم است که هر سال و هر دو سال یکبار، مجامع عمومی را برگزار کنیم که تا کنون سه مجمع عمومی برگزار کریم و در آخرین مجمع در سال 98،  جمعی از عزیزان برای ثبت تغییرات پیشنهادی اساسنامه انجمن خادمان قرآن تفویض اختیار شد که تمام و کمال انجام شده و به ثبت رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه انجمن خادمان قرآن دارای اساسنامه ممهور و شماره ثبت است، تصریح کرد: تاکنون نیز طی برنامه‌ریزی مشخص قریب به 300 نفر از خادمان قرآن را شناسایی و به جامعه معرفی کرده است که طی همایش‌هایی از آنها تجلیل شده است و در چند سال اخیر هیچ مراسمی از برگزاری مراسم تکریمان خادمان قرآن کریم فوت نشده است و با غیبت و یا حضور رؤسای جمهور برگزار شده است.

دبیر انجمن خادمان قرآن با اشاره به اینکه طی جلسه اخیر کمیسیون تبلیغ و ترویج یکی از اعضا پیشنهادات و انتقاداتی به عدم اطلاع‌رسانی مناسب و ... داشتند که توضیحات لازم داده شد، افزود: راه‌اندازی درگاه مجازی خادمان قرآن و تخصیص اعتبارات از دیگر پیشنهادات در جلسه کمیسیون بود. با توجه به اینکه در حال حاضر انجمن خادمان قرآن دارای تارنمایی تحت وبگاه معاونت قرآن و عترت ارشاد به نشانی https://qia.farhang.gov.ir/fa/khademan است. ما در این وبسایت در نظر داریم تا مجله خادمان را به صورت الکترونیکی به‌روزرسانی کنیم و این درگاه فعلی امکان این امر متأسفانه وجود ندارد و این وب‌سایت امکان فراگیر و تسهیل‌ در دسترسی به اطلاعات را فراهم می‌کند.

پورمعین با تأکید بر اینکه چاپ کتاب از خادمان قرآن نیز به دلیل اسناد مکتوب باید انجام شود هر چند تا دوره‌هایی انجام می‌شد، اضافه کرد: اما در برهه‌ای به دلیل مشکلات مالی این امر انجام نشد. اینها جزو برنامه پیشنهادی انجمن بود تا در بودجه 1402 کمیسیون تبلیغ و ترویج قرار گیرد و امیدواریم مورد حمایت نیز قرار گیرد.

کد

دبیر انجمن خادمان قرآن درباره درخواست اختصاص فضا و مکانی برای استقرار فیزیکی این انجمن بیان کرد: انجمن خادمان قرآن برگرفته از شخصیت‌های برجسته‌ای است که حقیقتاً محلی برای مراجعه ندارند. همچنین اینکه انجمن، پرونده‌ها و آثار فاخری دارد که برای نگهداری و استفاده از آنها حداقل نیازمند کمترین فضا هستیم نه جای بزرگ و لوکس و گران و ... . دفتری حداقلی در هر فضایی که تشخیص دهند ما پذیرا هستیم.

پورمعین تأکید کرد: این اسناد تا کنون در منزل، دفتر کار شخصی بنده یا لپ‌تاپ شخصی بنده نگهداری می‌شود که درست نیست به دلیل اینکه امکان دارد دچار حوادثی شود که داشتن یک دفتر برای انجام کارهای اینچنینی یک امر بدیهی است.

وی با اشاره به اینکه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تهران در ساختمانی معظم و کاربردی در پل امیر بهادر فعالیت‌ می‌کند، تأکید کرد: چرا نباید اینچنین امکانی در اختیار انجمن خادمان قرآن قرار گیرد. نه حسادت می‌کنیم و نه رقابت. اما تقاضا می‌‌کنیم به اندازه یک دفتر کوچک، فضایی در اختیار انجمن قرار گیرد. هر چند معاونت قرآن و عترت قول‌هایی در این زمینه داده‌اند که امیدواریم به زودی محقق شود، چراکه این دارا بودن دفتر، امری بدیهی و لازم است.

برگزاری بیست و هشتمین همایش خادمان در رمضان 1402

پورمعین بیان کرد: وجود یک دفتر و فضا برای انجمن خادمان قرآن به چند دلیل لازم است؛ اولاً برای تشکیل نشست‌ها، جلسات و پذیرش خادمان قرآن در تهران باید فضایی داشته باشیم، ثانیاً بسیاری از آثار، رزومه‌ها و پرونده‌ها به عنوان سند باید در این دفتر نگهداری شود، ثالثاً این نشست‌های تخصصی و کاربردی کارگروه‌ها دائما باید در این دفتر فعال باشد و حال آنکه تاکنون مزاحم و مستأجر سایر دستگا‌ه‌ها و نهادها برای برگزاری این جلسات تخصصی بودیم. رابعاً شأن و منزلت اعضای این انجمن باید حفظ شود.

دبیر انجمن خادمان قرآن درباره فرایند برگزاری بیست و هشتمین دوره همایش خادمان قرآن در رمضان 1402 اظهار کرد: مراحل انتخاب نخبگان تجلیل شونده انجام شده و پیشنهاد ما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است. انجمن همواره پیشنهاددهنده است و تصمیم نهایی و اقدامات اجرایی برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که امیدوارم آئین تکریم و تجلیل از خامان قرآن در ماه مبارک رمضان برگزار شود.

وی بیان کرد: بنابر شنیده‌ها از سوی معاونت محترم قرآن و عترت به دلیل ضیق وقت برای برگزاری نشست مجمع خادمان قرآن در بهمن‌ماه، برگزاری مجمع همزمان با آیین ملی تجلیل از خادمان قرآن در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود که امیدواریم این امر انجام شود.

یادآور می‌شود، در آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم از افراد در گروه‌های مطالعات و پژوهش‌های قرآنی، قاریان قرآن کریم، حافظ کل قرآن، مدرسان قرآن، مدیران امور قرآنی و هنرهای قرآنی تجلیل به عمل خواهد آمد.

متن گزارشی که از سوی محمدرضا پورمعین، دبیر این انجمن به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین اعضای این کمیسیون از پیشینه انجمن و مطالبات و برنامه‌های پیشنهادی ارائه شده است؛

انجمن خادمان قرآن کریم در زمستان 1393 در مشهد مقدس و پس از گذشت 20 سال از انتخاب نخبگان قرآنی کشور، اولین مجمع عمومی خود را با اکثریت خادمان قرآن تشکیل داد. اولین اساسنامه پیشنهادی خود را به تصویب رسانید و سپس در سال‌های 95، 97 و 98 مجامع بعدی را تشکیل و اصلاحاتی در اساسنامه رقم خورد.

انجمن دارای 5 کارگروه تخصصی در موضوعات پژوهش(مترجمان، مفسران و محققان)، استادان(داواران، مربیان و معلمان)، قاریان(حافظان مبتهلان، موشحان و مدیران)، هنرمندان (سینماگران و خوشنویسان)، رسانه (ناشران، تولیدکنندگان نرم افزاری، فضای مجازی، مجلات، کتب و مقالات و ...) دارد.

انجمن دارای 300 عضو است که حدود 40 نفر از عزیزان طی سال‌ها مرحوم شده‌اند. بیشترین فراوانی خامان قرآن به ترتیب از تهران، قم، خراسان رضوی، اصفهان و سایر استان‌ها هست. حدود 15 درصد از اعضای انجمن را بانوان تشکیل می‌دهند. تاکنون بیش از بیست و هفت دوره انتخاب خادمان برگزار شده است.

مطالبات انجمن

  • ایجاد منزلت اجتماعی و فرهنگی در حفظ نخبگان قرآنی کشور و به فرموده مقام معظم رهبری «پاسداست قهرمانان قرآنی»
  • معادل‌سازی مدارک علمی ـ هنری نخبگان برای ایشان
  • تقدیم حکم و نشان فرهنگ و خدمت از سوی نهادهای ذیربط
  • پرداخت حقوق حداقلی ماهیانه
  • بیمه سلامت و خدمات درمانی
  • حمایت از آثار و تولیدات
  • اختصاص دفتر کار و ایجاد سیتسم مدیریتی برای انجمن
  • حمایت مادی و معنوی به منظور فرهگسازی جامعه و به ویژه نسل جوان به تکریم و الگوسازی از خادمان قرآن

برنامه‌های پیشنهادی

  • حمایت مادی معنوی کمیسیون از تشکیل مجامع تخصصی وعمومی انجمن در سال جاری و آتی به ظرفیت یک جلسه مجمع عمومی و پنج جلسه مجامع تخصصی
  • تخصیص اعتبار جهت چاپ کتاب خادمان و راه‌اندازی درگاه مجزی وب سایت هوشمند جهت اعتبار و درجه آثار خامان قرآن کریم
  • تأمین هزینه راه‌اندازی دفتر انجمن به منظور نگهدای آثار و پاسخگویی مفاخر قرآنی و امکان تشکیل جلسه ماهانه به همراه دو نفر کارشناسی
انتهای پیام
captcha