مناسک حج برای تقویت بندگی در برابر خداوند است
کد خبر: 4070107
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
دبیرکل مجمع تقریب:

مناسک حج برای تقویت بندگی در برابر خداوند است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در خطبه‌های نماز عید قربان در حسینیه فاطمه الزهرا(س) مسکو تأکید کرد: وقوف در عرفات، مشعر و منا و دیگر مناسک حج برای تقویت بندگی در برابر خداوند و شناخت هدف از خلقت بشر است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در خطبه‌های نماز عید قربان در حسینیه فاطمه الزهرا(س) سازمان دینی شیعیان مسکو با اشاره به ترکیب دو عنصر معنویت و وحدت در حج ابراهیمی به تشریح معنای تربیتی هر یک از اعمال مناسک حج پرداخت.

وی گفت: احرام نشانه‌ای از لباس قبر و آخرت است و وقوف در عرفات و مشعر و منا و دیگر مناسک حج برای تقویت بندگی در برابر خداوند و شناخت هدف از خلقت بشر است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: این معنویت در عین اینکه می توانست در طول سال انجام شود اما در زمان و مکان معینی واجب شده تا همه مسلمانان در آنجا  گرد هم بیایند، در زمان و مکان مشخصی احرام بپوشند و سیل خروشان حرکت حاجیان از میقات به سمت مکه نشانی باشد از قیامت کبری و حضور در محضر الهی و تذکری باشد برای همه مسلمانان که دین اسلام دین جماعت است.

شهریاری لیبرالیسم و تفرقه را دو پروژه دشمنان اسلام در برابر معنویت و وحدت برشمرد و در توصیف لیبرالیسم گفت: اسلام آزادی را یک ارزش می‌داند. در عین حال احکام اسلامی آزادی مطلوب را در محدوده اوامر و نواهی خداوند متعال که در قرآن و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) آمده است، تعریف می‌کند؛ ولی لیبرالیسم ضمن ابراز استغنا از دستورات الهی هیچ محدودیتی برای آزادی بشر قائل نیست، از جمله همجنس‌گرایی، سقط جنین و ارتباطات نامشروع را مجاز دانسته و درصدد است دیانت مردم را تخریب کند و معنویت اجتماعی را به هرزگی و بی‌بندوباری شیطانی مبدل سازد.

بازدید از بنیاد مطالعات اسلامی مسکو

خبر دیگری نیز حاکی است، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در ادامه سفر به مسکو از بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا بازدید و با مدیران این مرکز دیدار کرد.

در این دیدار، راه‌های توسعه همکاری بین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا در مسکو و مبادلات فرهنگی دو سویه، مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

تبیین فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و پروژه‌هایی که در حوزه‌های مذکور در این مرکز به اجرا درآمده است، از جمله محورهای این گفت وگو بود.

همچنین در این دیدار از آثار و کتبی که در انتشارات این مرکز به چاپ رسیده است گزارشی ارائه شد.

شهریاری در ادامه این دیدار توجه به بازار عرضه کتاب را یکی از نکات محوری در توسعه ادبیات ایرانی-اسلامی برشمرد و از دست‌اندرکاران این مرکز به دلیل تلاش‌های ستودنی به منظور نشر معارف اسلامی و ادبیات فارسی تقدیر و نشان تقریب را به مدیران این مرکز اهدا کرد.

انتهای پیام
captcha