تشییع کاروان قربانیان تازه تفحص شده سربرنیتسا + فیلم
کد خبر: 4070210
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹

تشییع کاروان قربانیان تازه تفحص شده سربرنیتسا + فیلم

استخوان‌های مسلمانانی که هرگز از جاده مرگ نجات پیدا نکردند و به مقصد نرسیدند هرساله در ۱۱ جولای(20 تیر) به سربرنیتسا بازگردانده و دفن می‌شوند؛ به این امید که در خانه‌ای که از آن رانده شدند آرام گیرند.

 به گزارش ایکنا از بالکان، پیکر ۵۰ قربانی تازه تفحص شده نسل‌کشی سربرنیتسا در مراسمی  مقابل ساختمان ریاست جمهوری سارایوو و با حضور تعداد زیادی از مردم و خانواده‌های قربانیان تشییع شد.

پس از مراسم تشییع و ادای احترام به پیکر مطهر این شهدا، این پیکرها شهر به شهر تشیع و روز گذشته، 20 تیرماه در مزار شهدای پوتوچاری به خاک سپرده شدند.

مسن‌ترین شهیدی که امسال تدفین شد حسین کرجیچ ۵۹ ساله و جوان‌ترین آن‌ها سلیم مصطفیچ، الویر مومنوویچ و وحید اسماعیلوویچ هستند که در زمان شهادت تنها ۱۶ سال داشته‌اند.

امروز 8372 قبر در آرامگاه پوتوچاری برای قربانیان سربرنیتسا حفر شده و هر سال در یازدهم جولای(20 تیر) و سالروز نسل‌کشی سربرنیتسا، بازمانده استخوان‌های اجسادی که در طول یک سال قبل در تفحص به دست آمده‌اند طی مراسمی در این مزار به خاک سپرده می‌شوند. تا کنون ۶۶۷۱ پیکر در قبور آرامیده‌اند و هنوز ۱۷۰۱ قبر در انتظار یافته شدن صاحبان خود هستند.

پیکر ۵۰ تن از بوسنیایی‌هایی که در نسل‌‌کشی «سربرنیتسا» در سال ۱۹۹۵ میلادی قتل‌عام شده بودند، به مرکز یادبود «پوتوچاری» منتقل شد، جایی که سرانجام در بیست و هفتمین سالگرد بدترین قتل‌ عام اروپا از زمان جنگ جهانی دوم، به خاک سپرده شدند.

خانواده‌ها و دوستان قربانیان با گریه و نیایش روز جمعه، 19 تیر جمع شدند تا تابوت‌ها را در سالن بیرون قبرستان بگذارند. تشییع اجساد نیز روز دوشنبه انجام شد.

اجساد اکثر این ۵۰ قربانی ناقص بودند و محققان پس از پیدا شدن این اجساد در چندین گور دسته‌جمعی در اطراف سربرنیتسا، از طریق تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای پی به هویت آنها بردند.

سربازان صرب اعضای بدن را در مکان‌های مختلف قرار می‌دادند تا بازرسان نتوانند اجساد را بیابند و شناسایی کنند.

کشتار سربرنیتسا نقطه اوج جنگ خونین بوسنی بود که پس از فروپاشی یوگسلاوی رخ داد. زمانی که احساسات ملی‌گرایانه قومی و جاه‌طلبی‌های سرزمینی برانگیخته شد و صرب‌های بوسنی را در مقابل دو جناح اصلی قومی دیگر کشور یعنی کروات‌ها و بوسنیایی‌های مسلمان قرار داد.

این قتل عام از سوی دادگاه‌های بین‌المللی و ملی بوسنی یک نسل‌کشی اعلام شده است، اما رهبران صرب در بوسنی و رهبران کشور صربستان، علی‌رغم شواهد غیرقابل انکار آنچه که رخ داد، همچنان آن را کم اهمیت جلوه می‌دهند یا حتی آن را انکار می‌کنند.

در ادامه ویدئویی از تشییع این 50 قربانی تازه تفحص شده را مشاهده می‌کنید.

مریم رضائیان
انتهای پیام
captcha