عذرخواهی هلند در بیست و هفتمین سالگرد نسل‌کشی مسلمانان در بوسنی
کد خبر: 4070152
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۲

عذرخواهی هلند در بیست و هفتمین سالگرد نسل‌کشی مسلمانان در بوسنی

هلند در بیست و هفتمین سالگرد کشتار بوسنیایی سربرنیتسا در سال 1995 از خانواده‌های قربانیان این کشتار توسط نیروهای صرب عذرخواهی کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از آناضول، کاجسا اولونگرن، وزیر دفاع هلند، در جریان شرکت در مراسم بزرگداشت کشتار امروز دوشنبه گفت که سربرنیتسا به مدت 27 سال خاطرات وحشتناکی را در خود جای داده است.

وی افزود: شکست سازمان‌های بین‌المللی در تأمین امنیت مردم بی‌گناه بوسنی همان‌طور که قبلاً وعده داده بودند، از جمله کشورش هلند، منجر به کشتار، ویرانی و فاجعه در سربرنیتسا شد.

وی ادعا کرد: سربازان کشورش برای انجام مأموریت خود در دفاع از مردم بی‌گناه سربرنیتسا هر کاری که می‌توانستند انجام دادند.

وزیر دفاع هلند با بیان اینکه درد این کشتار هرگز پاک نخواهد شد، اشاره کرد: این صرب‌های بوسنی بودند که این فاجعه را مرتکب شدند و بسیاری از آن‌ها در دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه محاکمه شدند.

وی تأکید کرد: سازمان‌های بین‌المللی باید امنیت مردم سربرنیتسا را ​​تأمین می‌کردند و هلند نیز بخشی از این شکست بود و به خاطر آن از مردم این شهر عذرخواهی عمیق کرد.

یادآور می‌شود، نیروهای صرب به رهبری راتکو ملادیچ در 11 ژوئیه 1995 پس از اعلام منطقه امن سربرنیتسا توسط سازمان ملل متحد وارد سربرنیتسا شدند و نیروهای هلندی ده‌ها هزار بوسنیایی را به نیروهای صرب تحویل دادند؛ تنها در عرض چند روز پس از عملیات نیروهای هلندی در آنجا دست به قتل‌ عام زدند که بیش از هشت هزار بوسنیایی را کشتند.

هر ساله در 11 ژوئیه، جمهوری بوسنی و هرزگوین مراسم خاکسپاری بقایای قربانیان قتل‌عام سربرنیتسا را ​​در گورستان پوتوچاری برگزار می‌کند که بقایای اجساد قربانیان در آن کشف شد.

بزرگ‌ترین نسل‌کشی اروپا علیه مسلمانان در سکوت کامل دولت‌های غربی مدعی حقوق بشر صورت گرفت.

انتهای پیام
captcha