نگاهی به اجرای طرح «عفاف و حجاب اسلامی» در بوشهر
کد خبر: 4070223
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

نگاهی به اجرای طرح «عفاف و حجاب اسلامی» در بوشهر

به مناسبت فرارسیدن روز عفاف و حجاب اسلامی، استان بوشهر به منظور رعایت این اصل در جامعه، اقداماتی را در مراکز آموزشی، مطب‌ها و فروشگاه‌های محصولات فرهنگی و غیره انجام داده است که رعایت دقیق و صحیح آنها جامعه سالمی را برای همگان به ارمغان خواهد آورد.

عفاف و حجاب

21 تیرماه روز عفاف و حجاب اسلامی نامگذاری شده است. اهمیت عفاف و حجاب در بسیاری از آیات قرآن به‌ویژه در آیات 30 و 31 سوره مبارکه نور به صراحت بیان و حدود آن تعیین شده است. رعایت حجاب یک ضرورت در جامعه اسلامی است، برهمین اساس ایکنای بوشهر از اجرای طرح عفاف و حجاب اسلامی و اقدامات صورت گرفته در استان بوشهر با برخی مسئولان استانی گفت‌وگویی داشته است که در ادامه تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز بهروزی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان بوشهر با بیان اینکه رعایت عفاف و حجاب اسلامی یک ضرورت در جامعه اسلامی است، گفت: بحث عفاف و حجاب بسیار گسترده است و در تمامی زمینه‌ها از جمله زمینه‌های هنری، ورزشی، اداری و فضای مجازی وارد می‌شود.‌

وی ادامه داد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر در زمینه عفاف و حجاب اسلامی با سازمان‌های دولتی، دستگاه‌های اجرایی، آموزشی و درمانی برای ترویج عفاف و حجاب در تمام زمینه‌ها همکاری کرده است و بر حسن انجام آن نیز نظارت دارد.

برگزاری طرح تشویقی برای مراکز دارای پروتکل عفاف و حجاب

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان بوشهر  بیان کرد: یکی از کارهای این ستاد پرداختن به معروف‌ها است، چرا که نهی از منکر در زمینه عفاف و حجاب بدون امر به معروف نتیجه مطلوب نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز بهروزی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان بوشهر

وی افزود: در همین راستا طرح‌های تشویقی برای مراکز آموزشی، مطب‌ها و فروشگاه‌های محصولات فرهنگی که حتی با متحمل شدن ضرر حجاب و عفاف را رعایت می‌کنند در نظر گرفته شده و از آنها تکریم خواهد شد.

حجت‌الاسلام بهروزی اظهار کرد: نکته‌ای که باید مدنظر قرار داد این است که حجاب تنها در سبک پوشاک نیست بلکه حجاب در رفتار و گفتار نیز باید سرلوحه کار و جزو امور روزانه باشد که پیامد این نوع حجاب رفتار عفیفانه خواهد بود.

دفتر کارمندان تفکیک جنسیتی می‌شود

وی درباره اجرایی شدن طرح تفکیک دفتر کار کارمندان آقا و بانو در ارگان‌ها خبر داد و گفت: این طرح نیز با نظارت حراست ادارات و دستگاه‌های اجرایی در چند اداره اجرا شده و در سایر ادارات نیز برقرار خواهد شد.

مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان بوشهر با بیان اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این طرح دارای وظایف مهمی است گفت: چهار وظیفه مهم از جمله آموزش، مدیریت رسانه‌ها و فضای مجازی، نظارت بر تبلیغات شهری و همچنین مسئولیت کمیته مد و لباس با رویکرد عفاف و حجاب اسلامی بر عهده این ارگان قرار دارد.

بهروزی در پایان به بیان توصیه‌ها و برخی نکات در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: ترویج عفاف و حجاب اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگان است؛ لذا همه آحاد جامعه با بازرسی نامحسوس و حمایت از مسئولان فعال در این زمینه می‌توانند در امر ترویج عفاف و حجاب مؤثر باشند.

ترویج عفاف و حجاب اسلامی بر مبنای طرح «سه پایه»

عبدالرحیم افروغ، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز گفت: بخشی از معضلات و مشکلات حوزه‌ عفاف و حجاب ناشی از عدم گفتمان‌سازی در خصوص موضوع مورد اشاره و همچنین تولید لباس اجتماعی مناسب با این اندیشه است.

عبدالرحیم افروغ، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر

وی با بیان طرحی تحت عنوان «سه‌پایه» در جهت ترویج عفاف و حجاب اسلامی، بر لزوم خروج گفتمان سازی عفاف و حجاب از حالت منفعل تأکید کرد و ادامه داد: گام اول در این طرح ایجاد مباحث گفتمانی در قالب کرسی‌های آزاداندیشی، جلسات هم‌اندیشی و در بخش دیگر تولید محتوا در قالب کتاب، مقالات و به‌طور کلی فعالیت‌های حوزه پژوهشی است که در مرحله هنر اقناع سازی بسیار مهم است.

افروغ بیان کرد: در گام دوم این طرح پس از گفتمان سازی و تبیین عفاف و حجاب اسلامی، وارد طراحی‌ پوشاک شده و این یک روندی است که از چندین جزء تشکیل می‌شود که بخش اول آن طراحی است.

وی افزود: کمیته مد و لباس سعی دارد با برگزاری جشنواره‌های مختلف در راستای جذب کارشناسان ماهر در زمینه طراحی لباس، لباس‌های مطابق سلیقه امروز و با پوشش اسلامی طراحی کند و هم اکنون به تربیت طراح در مؤسسات آموزشی مختلف می‌پردازد.

افروغ در جواب به این سؤال که تا چه اندازه حدود الهی بیان شده در آیات حجاب مدنظر  کارشناسان قرار خواهد گرفت ابراز کرد: ۱۰۰درصد حدود الهی مبنای مستحکم این طراحی قرار خواهد گرفت اما در وضعیت فعلی هدف ما بسترسازی مناسب برای حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب، حفظ عفت و حیا در جامعه و همچنین مقابله با فعالیت‌هایی که به‌عنوان ناهنجاری در جامعه محسوب شده و به قصد مقابله با قوانین و دهن کجی عامدانه به ارزش‌ها انجام می‌شود تا جامعه را دستخوش بی‌فرهنگی قرار ندهد.

 طرح سه پایه در اولویت کار کمیته مد و پوشاک

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اظهار کرد: برقراری و ایجاد ارتباط بین طراح و تولیدکننده آموزش دیده و عرضه کننده این محصولات و قیمت‌گذاری مناسب یکی دیگر از گام‌های مؤثر در ترویج حجاب اسلامی است زیرا بسیاری از اقشار جامعه پوشاک در دسترس را استفاده می‌کنند و اگر پوشاک خوب و مناسب اجتماعی عرضه شود بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بر این مبنا فراهم کردن فضای فکری در جامعه و تبیین جامعه مخاطب و در دسترس قرار دادن پوشش مناسب از اولویت‌ها در این زمینه است.

وی در پایان گام سوم را بسترسازی مناسب در جهت معرفی این پوشاک به مردم بیان کرد و گفت: عرضه محصولات در مراکز خرید امری بسیار مهم است و نتیجه همه این مراحل اثرگذاری مطلوب در اجتماع و اصلاح پوشش خواهد بود.

بر اساس این گزارش، ذکر مطلبی دارای اهمیت است؛ اولین جلسه کارگروهی با عنوان عفاف و حجاب متشکل از یک گروه بانوان فرهیخته در اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی استان بوشهر برگزار شد که اعضای کارگروه به آسیب شناسی معضلات حجاب در جامعه کنونی و ارائه راهکارها و طرح‌های پیشنهادی خود برای ارزیابی و اجرایی شدن آن‌ها پرداختند و در انتهای این جلسه، جلسات آتی و تکمیلی این کارگروه جهت هم اندیشی بهتر طرح‌ها مقرر شد.

خبرنگار: آتنا جعفری

انتهای پیام
captcha