سرمایه‌گذاری در توسعه صادرات فرهنگی + فیلم و صوت
کد خبر: 4070390
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
وزیر ارشاد خبر داد:

سرمایه‌گذاری در توسعه صادرات فرهنگی + فیلم و صوت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تقویت اقتصاد هنر و حمایت‌های دولت در حوزه هنرهای تجسمی، گفت: به صورت جدی در حال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم از همین رو، شعار «توسعه صادرات فرهنگی»، برای اجلاسیه رایزن‌های فرهنگی در تهران انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 21 تیرماه از نمایشگاه خوشنویسی استاد جلیل رسولی با عنوان «درخت دوستی بنشان» در گالری گویا بازدید کرد.

اسماعیلی در رابطه با نمایشگاه «درخت دوستی بنشان» بیان کرد: هنر خوشنویسی یکی از هنرهای اصیل ایرانی ماست و واقعاً می‌توان این ادعا را مطرح کرد که مهد اعتلای این هنر در کشور عزیز ما بوده است. چراغ این هنر با وجود هنرمندان بزرگی مثل استاد جلیل رسولی همچنان در کشور ما روشن است.

وی ادامه داد: این استاد عزیز آثار فاخر و ارزشمندی را در طول سال‌های مختلف به رشته تحریر درآوردند. این نمایشگاهی که امروز ما توفیق داشتیم در معیت استاد رسولی بازدید داشته باشیم، آثاری بود که تا به حال نمایش داده نشده بود؛ آثار بسیار خوبی است و من از همه شهروندان و اهالی هنر دعوت می‌کنم که از این خوان نعمت هنر بازدید کنند تا روح، دل و جان خود را طراوت بخشند و مثل یک منظره بسیار زیبا از تماشای این آثار بی‌نظیر لذت ببرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنر خوشنویسی، بیان کرد: حمایت عملی از حوزه هنرهای تجسمی یکی از سیاست‌های اصلی‌ ما از ابتدای آغاز کار دولت جدید است که اعلام کردیم؛ امیدواریم با تقویت اقتصاد هنر بتوانیم به یک شکوفایی جدی در این حوزه دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: امروز آثار خوشنویسان برجسته ما مثل استاد رسولی در جهان اسلام به شدت مورد علاقه و توجه است. من در همین یک ماه اخیر میزبان پنج وزیر فرهنگ منطقه بودم؛ وقتی وارد مذاکره و امضاء تفاهم‌نامه با هرکدام از این وزرا می‌شدیم، یکی از کارهایی که تأکید می‌کردند در حوزه تعاملات مشترک قرار گیرد، تبادل آثار هنری و برگزاری نمایشگاه‌های هنری بود. ما با قطر، عراق، لبنان، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در این رابطه تفاهم‌نامه امضاء کردیم تا آثار هنری به صورت نمایشگاهی در این کشورها به نمایش درآیند.

اسماعیلی تأکید کرد: من به همه بخش‌های وزارتخانه از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابلاغیه زدم تا این موارد را دنبال کنند. همچنین به رایزن‌ها تکلیف کردیم که یکی از توقعات جدی و سنجه‌های مهم در ارزیابی عملکردی آن‌ها توضیحاتشان در رابطه با این مأموریت باشد.

کد

وی در رابطه با زمان اجرایی شدن این امر توضیح داد: این کار شروع شده است و هفته آینده که اجلاسیه رایزن‌های ما در تهران برگزار می‌شود، شعار آن «توسعه صادرات فرهنگی» است و به صورت جدی در حال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: یکی از شاخصه‌هایی که برای انتخاب رایزن‌ها در دوره جدید گذاشتیم، داشتن کارنامه قابل دفاع در این حوزه است. همچنین از خود هنرمندان اصیل این حوزه در چند کشور به عنوان رایزن فرهنگی استفاده خواهیم کرد. حداقل در سه کشور اروپایی از هنرمندان حوزه تجسمی با این نیت که کار در دست خود آن‌ها است، رایزن فرهنگی انتخاب کردیم تا بتوانند این موضوع را رونق بدهند. این افراد از نقاشان، خوشنویسان و اساتید دانشگاه هستند که تحصیلات مرتبط دارند و هنرمند این حوزه هستند.

وی در پایان تأکید کرد: ما می‌‌خواهیم این فرهنگ را به صورت جدی در حوزه تعاملات بین‌المللی‌مان قرار دهیم. در جلسه‌ای که آقای رئیس جمهور با هنرمندان تجسمی در موزه هنرهای معاصر داشتند، بر موضوع دیپلماسی هنر تأکید کردند. ما این موضوع را در دستور کار داریم و معتقدیم که زبان هنر گویاترین زبان برای پیوند میان جوامع و کشورهای مختلف است. صلح، آرامش و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز پیام هنر است و کشور ما در طول هزاره‌های مختلف پرچم‌دار صلح و آرامش بوده است. ان‌شاءالله در پیشانی این حرکت اهالی هنر و آثار فاخر هنری قرار دارند.

نمایشگاه خوشنویسی «درخت دوستی بنشان» آثار استاد جلیل رسولی، 17 تیر در گالری گویا افتتاح شد و تا 7 مرداد ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 10 الی 20 از نمایشگاه دیدن کنند.

انتهای پیام
captcha