حجاب ظاهری از عفت درون نشأت می‌گیرد
کد خبر: 4070886
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶

حجاب ظاهری از عفت درون نشأت می‌گیرد

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیشتر باشد در تقویت روحیه باطنی و درونی عفت، تاثیر بیشتری خواهد داشت و حجاب ظاهری از عفت درون نشأت می‌گیرد.

 فاطمه محترم استاد حوزه علمیه آذربایجان غربیبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، فاطمه محترم، استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، ۲۳ تیر در نشستی که با عنوان سبک زندگی عفیفانه در سالن بسیج حقوق‌دانان آذربایجان غربی برگزار شد، با تبریک اعیاد دهه ولایت و فرارسیدن هفته حجاب و عفاف اظهار کرد: حجاب و عفاف به معنی بازدارندگی است، هرچند واژه حجاب به‌معنای پوشش و مانع است ولی در حالت کلی این دو مقوله به معنی منع و امتناع به کار می‌رود و تفاوت‌شان در این است که منع و بازداری در حجاب ظاهری و در عفت مربوط به باطن است.

وی افزود: هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیشتر باشد در تقویت روحیه باطنی و درونی عفت، تاثیر بیشتری خواهد داشت و حجاب ظاهری از عفت درون نشأت می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی ادامه داد: واژه حجاب در قرآن با دو کلمه خُمر و جلابیب به ‌کار رفته است؛ خُمر همان روسری و مقنعه است و جلابیب جامه‌ای است که سراسر بدن را می‌پوشاند و در جامعه‌ امروزی و براساس تفسیر مفسران مصداق بارز آن چادر است.

وی عنوان کرد:  زندگی عفیفانه دارای ابعاد مختلفی است و برای دستیابی به آن باید عفت در خیلی از امور رعایت شود که قرآن کریم عفت در پوشش را یکی از مصادیق آن می‌داند.

محترم تصریح کرد: رعایت حیا در مقابل نامحرم یکی دیگر از مصادیق عفت در قرآن است که خداوند می‌فرماید: در خانه‌هایتان  بمانید و همانند عصر جاهلیت تبرج نداشته باشید چرا که این امر باعث جلب توجه می‌شود و مصداق بارز تبرج در جامعه امروزی آرایش‌ها و مدهای غیر متعارف است.

وی بیان کرد: سومین نوع عفت، عفت در نگاه است و خداوند در قرآن خطاب به مردان و زنان می فرماید: از خیره شدن به نامحرم خودداری کنید و همچنین در  آیه ۲۲ سوره احزاب پروردگار عالم اشاره می‌کنند، در گفتار خود نرمی و طنازی نداشته باشید تا بیماردلان طمع نکنند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی رعایت حیا در راه رفتن را پنجمین مصداق عفت عنوان کرد و گفت: خداوند متعال در آیه ۳۱ سوره نور می‌فرماید: پاها را بر زمین نکوبید تا زینت‌های شما آشکار نشود  و مصداق زینت، همان خلخال در قدیم و یا کفش‌های پاشنه‌بلند در عصر حاضر است که باعث جلب توجه می‌شود.

وی عنوان کرد: بر اساس توصیه قران کریم باید در رفت‌وآمد‌های خود به خانه‌های هم عفت و حیا را رعایت کنیم، بنابر این زندگی عفیفانه زمانی محقق می‌شود که فرد مصادیق بیان شده را در زندگی خود رعایت کند.

انتهای پیام
captcha