حجاب و عفاف از مسائل مهم جنگ بزرگ شناختی است
کد خبر: 4070993
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴

حجاب و عفاف از مسائل مهم جنگ بزرگ شناختی است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در همایش «زیست عفیفانه»، مسئله حجاب و عفاف را یکی از مسائل مهم در جنگ بزرگ شناختی دانست که مورد توجه، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری وسیع دشمن قرار گرفته است و گفت: وظیفه ما در بخش حجاب و عفاف، تحقق این فرهنگ به زیبایی و با بهره‌گیری از ابزار هنر است.

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده

به گزارش ایکنا از گیلان، انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در همایش «زیست عفیفانه» از مجموعه برنامه‌های فرهنگی رویداد ملی گوهرشاد که صبح امروز، ۲۴ تیرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد بندرانزلی برگزار شد، ضمن ابراز تشکر از مسئولان منطقه آزاد در راستای تقویت امور فرهنگی در این مناطق، بیان کرد: ان‌شاالله که بتوانیم حرکتی در راستای تحقق آیه شریفه «أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ (لقمان،۱۷)» داشته باشیم.

وی چنین حرکتی را وظیفه کسانی نام برد که خداوند طبق آیه ۴۱ سوره حج آنان را «مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ» یاد کرده و اذعان کرد: وقتی قدرت و تمکنی به آن‌ها داده بشود، برای این‌که بتوانند ایده‌ها و اهداف الهی را پیاده کنند، در این زمینه برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند تا در مسیر ارتقا سطح فرهنگ جامعه و حفظ ارزش‌ها و جلوگیری از بسیاری از منکراتی که می‌تواند جامعه را به اضمحلال بکشد و دچار آسیب کند حرکت کنند. در این صورت طبق کلام الهی در آیه ۴۱ سوره حج «وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» و قطعاخداوند عاقبت امر را تضمین کرده برای کسانی که در این مسیر حرکت کرده و به او توکل کنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، مسئله حجاب و عفاف را یکی از مسائل مهم در جنگ بزرگ شناختی برشمرد که مورد توجه، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری وسیع دشمن قرار گرفته است و خاطرنشان کرد: این جنگ همان نشان‌گرفتن هویت ملی و دینی یک ملت است برای این‌که بتوانند از درون آن را تهی کنند و یا هویت آن را تغییر دهند و با ورود به آن سرزمین، بدون شلیک گلوله آن را به تسخیر خود دربیاورند و این همان حرکتی است که دنیای غرب شروع کرده است.

خزعلی ادامه داد: تعبیراتی که روسای جمهور آمریکا و کشورهای غربی از نبرد کنونی دارند این است که دیگر جنگ ما، جنگ شناخت‌ها و جنگ وارد شدن از قلب‌ها و فکرهاست. در واقع جنگ فیزیکی تمام شده است و سلاح جنگ سایبری، سلاح اتمی بی‌صدایی است که می‌تواند به طور کامل یک ملت را نابود کند و یا حتی آن را به سمت مدافع دشمن و سرباز دشمن‌شدن حرکت بدهد. در جنگ فیزیکی با صدمه فیزیکی، سربازی از دست می‌رود، اما در جنگ شناختی، سایبری و در جنگ ترکیبی، ممکن است سرباز به جبهه دشمن بپیوندد و افراد دیگر را نیز با خود همراه کند که این جنگ قطعا تبعات و تلفاتی بیشتر از جنگ فیزیکی خواهد داشت.

وی به توجه دنیای غرب بر این مقوله اشاره و ابراز کرد: در بودجه ۲۰۱۹ آمریکا، ۱۰ میلیارد برای جنگ سایبری اعتبار و هزینه می‌شود و هرساله نیز ۱۰ درصد به این اعتبار افزوده می‌شود. این نشان‌دهنده اهمیتی است که برای جنگ شناختی و تاثیرگذاری بر ملت‌ها از این مسیر، قائل هستند. البته این جنگ جدیدی نیست و در طول تاریخ، چنین امری وجود داشته و حتی خداوند به این مسئله تاکید دارد که از جنگ شناختی علیه دشمن بهره ببرید. در آیه ۱۰۴ سوره نساء آمده است «تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرْجُون»، شما قدرت و توانی دارید که آنان ندارند و تلقین این روحیه و ذهنیت مثبت به مسلمین موجب پیروزی آن‌ها می‌شود.

خزعلی تصریح کرد: باید به گونه‌ای عمل کرد که دشمن فکر نکند افراد مقابلش، افراد پیری هستند که قدرت دفاع ندارند. نشان دادن قدرت و انداختن رعب در دل دشمن، از جنگ‌های شناختی است. همان‌گونه که در آیه ۳۶ سوره احزاب آمده است، «وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ به واسطه رعب انداختن در دل دشمن، شما را پیروز کردیم». همه این‌ها حرکت‌هایی است که خداوند می‌فرماید از آن‌ها استفاده کنید و دشمن را از مسیر روانی تحت تاثیر قرار دهید.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با ابراز تاسف از بی‌توجهی به این مقوله، عنوان کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ما از هنر در جایگاه خودش استفاده نکردیم و دشمن استفاده کرد. از فیلم، کلیپ، نقاشی‌ها و تصاویر زیبا برای نشان‌دادن ارزشهای خود بهره نبردیم ولی دشمن به خوبی از این حربه و سلاح تاثیرگذار بهره برد. حال وظیفه داریم در خط مقدم حرکت کنیم تا بسیاری از مواردی را که عقب ماندیم و دشمن پیشرفت کرد، جبران کنیم.

وی رصد، تحلیل، برنامه‌ریزی و عملیات شناختی را نیاز کنونی جامعه دانست و اظهار کرد: همه این‌ها به منظور پرهیز از خنثی بودن است و راه را برای پیشرو بودن ما هموار می‌کند. در سند تحول زن و خانواده، یکی از مواردی که در توصیف زنان ذکر می‌شود، پیشگام بودن، پرهیز از عمل انفعالی، جلودار بودن و حرکت‌ساز بودن در جامعه است. این حرکت‌سازی باید با نگاه صحیح به باورها، نگرش‌ها و ممانعت از پیشرفت دشمن در تغییر شناخت‌ها، ترویج حس ناامیدی و تحت تاثیر قراردادن سرمایه اجتماعی، انجام شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این‌که هدف دشمن صرفا مسئله حجاب و عفاف نیست بلکه، پاکی و تقوای جامعه را هدف قرار داده است، تصریح کرد: حجاب صرفا منحصر به ظاهر و پوشش نیست، بلکه در رفتار، گفتار، عملکرد و سخن گفتن نیز نمود پیدا می‌کند. تاکید رهبر معظم انقلاب بر روایتگری، آفندی و بر جهاد تبیین، پدافندی است و وظیفه ما در بخش حجاب و عفاف این است که به زیبایی و با بهره‌گیری از هنر، این امر را محقق کنیم.

وی همچنین در بخشی از بیانات خود به آیه ۳۰ سوره نور اشاره کرد و افزود: ما به دنبال جامعه‌ای پاک هستیم. این پاکی در مرحله اول به نفع بانوان و در مرحله بعد به نفع خانواده‌هاست و دشمن دقیقا پایداری خانواده‌ها، صمیمیت و مودت آنان را نشانه گرفته است. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های خوب و هنرمندانه که در بخش‌های فرهنگی انجام می‌شود و معرفی الگوهای موفقی که ضمن حفظ ارزش‌ها و عفاف و حجاب توانسته‌اند در جامعه نمونه اعلی را ارائه دهند، با همکاری آحاد جامعه برای تحقق این امر فرهنگی اقدامات شایسته‌ای صورت گیرد. البته دولت نیز حمایت‌های لازم را در این مسیر با استقبال از برنامه‌ها و طرح‌های خانواده محور، مبذول خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha