دلسوزی‌های بی‌اساس در مورد سگ‌های بلاصاحب مصداق حیوان‌آزاری است
کد خبر: 4071839
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
سگ‌های ولگرد؛ زندگی بگیریم یا پناه دهیم؟/ 7

دلسوزی‌های بی‌اساس در مورد سگ‌های بلاصاحب مصداق حیوان‌آزاری است

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه دامپزشکی مشکلی از حیث مراقبت بهداشتی حتی در صورت افزایش مکان‌های نگهداری سگ ندارد، گفت: از مردم می‌خواهیم دلسوزی‌ها را کنار گذاشته و در برخورد با سگ‌های بلاصاحب تنها با مراکز نگهداری تماس حاصل کرده و از غذا دادن و یا آزار و اذیت حیوان که منجر به خشم شود پرهیز کنند.

محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبیمحمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: بیش از 832 بیماری مشترک بین انسان و حیوان داریم که تعدادی از آن‌ها مربوط به سگ است و یکی از خطرناک‌ترین و مهم‌ترین بیماری‌هایی که احتمال انتقال آن به انسان وجود دارد بیماری هاری است.

وی با بیان اینکه در مورد هاری باید توجه داشت که اگر انسان مورد گزش سگ قرار گیرد و به مراکز درمانی مراجعه نکند مرگ حتمی در انتظار اوست، تصریح کرد: بیماری‌های قارچی، انگلی و باکتریایی نیز از سگ به انسان منتقل می‌شوند و این امر ضرورت نگهداری اصولی سگ‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.


بیشتر بخوانید:


مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در مورد سگ‌هایی که در روستاها و مناطق عشایری وجود دارند هر ساله توسط دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون و ارائه کلاس‌های آموزشی اقدام می‌شود، اما متأسفانه گاهی سگ‌ها به‌صورت گله‌ای و تک در شهرها وجود دارند که این امر خطر بالقوه‌ای در بحث بیماری‌های مشترک است.

اصغرزاده با بیان اینکه سگ‌های بلاصاحب معمولا در فصل زمستان به دنبال غذا در اطراف روستاها و شهرها تجمع می‌یابند که بیماری‌های قارچی و انگلی می‌توانند از آنها منتقل شوند، تصریح کرد: طبق آخرین مصوبه سال 78 باید حتما سگ‌های بلاصاحب اطراف روستاها و شهرها توسط دهیاری‌ها و شهرداری‌ها به‌صورت زنده گرفته شده و با تفنگ بیهوشی و تله‌ها به مناطق مشخص شده انتقال داده شوند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در شهرستان‌های بیرجند و قاینات به‌صورت خودجوش و در بخش خصوصی مراکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب فعالیت دارند که در بطن این مراکز جداسازی، عقیم‌سازی و نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: دامپزشکی در بحث واکسیناسیون رایگان و ضدعفونی مکان‌ها در حال فعالیت بوده و در صورت افزایش این مکان‌ها آماده خدمات‌رسانی بیشتر بوده و مشکلی از حیث مراقبت‌های بهداشتی ندارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی  با اشاره به اینکه عقیم‌سازی جزو موظفی ادارات دولتی نیست و توسط دامپزشکان به‌صورت رایگان  و خودجوش انجام می‌شود، یادآور شد: از مردم تقاضا داریم سگ‌هایی را که به‌ویژه برای نگهبانی در اختیار دارند، با کمال دقت و تحت نظر کارشناسان دامپزشکی نگهداری کنند.

اصغرزاده با بیان اینکه تأکید براین است که این سگ‌ها به‌صورت سالانه واکسیناسیون خود را انجام دهند و نظافت و ضدعفونی نیز به‌صورت مستمر صورت گیرد، ادامه داد: از خوراندن غذای خام به سگ باید پرهیز کرد و تنها غذای پخته به سگ‌ها داده شود تا از انتقال ویروس‌ها و میکروب‌ها جلوگیری شود.

وی یادآور شد: از مردم می‌خواهیم دلسوزی‌ها را کنار گذاشته و در برخورد با سگ‌های بلاصاحب تنها با مراکز نگهداری تماس حاصل کرده و از غذا دادن و یا آزار و اذیت حیوان که منجر به خشم شود پرهیز کنند چراکه هر نوع عملی که دور از رفتار مراقبت‌های دامپزشکی صورت گیرد مصداق حیوان‌آزاری است.

انتهای پیام
captcha