کامل‌ترین کتاب درباره‌ واقعه‌ عاشورا
کد خبر: 4075269
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
مکتوب محرم/ آفتاب در مصاف

کامل‌ترین کتاب درباره‌ واقعه‌ عاشورا

«آفتاب در مصاف» کامل‌ترین مجموعه‌ای‌ است که تاکنون درباره‌ واقعه‌ عاشورا از منظر رهبر انقلاب منتشر شده و مرجع و منبع جامعی‌ برای پژوهشگران، وعاظ و مبلغان و ذاکران و عموم مردم در تبیین علل، ابعاد، اهداف و آثار قیام حسینی است.

معرفی کتاب آفتاب در مصاف

به گزارش خبرنگار ایکنا، نوشتن از عاشورا و قیام امام حسین(ع)، از آن دسته موضوعات تاریخی است که وابستگی زیادی به منبع و سند دارد، به این ترتیب که در شعر و داستان عاشورایی نمی‌توان برای زیبایی اثر سهم عنصر خیال و ذوق مؤلف را بر واقعه اصلی غالب کرد.

از این رو به شعرا و نویسندگان آئینی همیشه توصیه شده است قبل از تولید اثر مقتل بخوانند و بر وجوه مستند و تاریخی واقعه عاشورا، چگونگی شکل‌گیری آن و دلایل جبهه حق و باطل در این کارزار اشراف پیدا کنند.

«آفتاب در مصاف» یکی از تازه‌ترین آثار درباره‌ علل و ابعاد حادثه‌ عاشورا و برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که از سوی دفتر حفظ و نشر آثار معظم‌ له انتشار و در قالب کتاب مرجع، به گونه‌ای سامان یافته است که بتواند مبنای پژوهش محققان این حوزه قرار گیرد تا با مراجعه به آن، بتوانند با توجه به دیدگاه‌های رهبری در این موضوع، تحقیقات خود را گسترش دهند.

«آفتاب در مصاف» کامل‌ترین مجموعه‌ایست که تاکنون درباره‌ واقعه‌ عاشورا از منظر رهبر انقلاب منتشر شده و مرجع و منبع جامعی‌ برای پژوهشگران، وعّاظ و مبلغان و ذاکران و عموم مردم در تبیین علل، ابعاد، اهداف و آثار قیام حسینی است.

در کلام مقام معظم رهبری امام حسین(ع) «آفتاب» همیشه تابان حق و خیر مطلق است که در عاشورای 61 به مصاف ظلمات باطل و شر کامل می‌رود و همین واقعه که در ظاهر یک نیم‌روز عاشورا در مکانی به نام کربلا اتفاق افتاده است، مبداء جدیدی برای مصاف خیر و شر تا قیامت می‌شود و از این رو است که گفته می‌شود: «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا؛ همه روزها عاشورا و همه زمین‌ها کربلاست.»

حسین‌بن‌علی(ع) آفتابی بی‌غروبی است که حیاتی دوباره به اسلام و جبهه‌ حق داد و تلالوی نور هدایتش تا به انتهای تاریخ راهنمای حق‌طلبان و آزادگان جهان خواهد بود. در کلام مقام معظم رهبری این آفتاب ‌تنها متعلق به شیعیان و مسلمانان نیست، بلکه هر آزادمرد و عدالت‌جویی به هر دین و آئینی در سایه این نور بی‌فروغ است.

«آفتاب در مصاف» که در حقیقت بیان شرح صفات این آفتاب و وصف مصاف او در بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی است، اولین بار در سال 1394 با موضوع علل و ابعاد واقعه‌ عاشورا در 1040 صفحه چاپ و منتشر شد که  همه‌ گفتارها و مطالب معظم‌ له را از سال 1357 تا 1390 درباره‌ی وجود مقدّس امام حسین(ع)‌ و تحلیل وقایع پیش و پس از عاشورا را به ترتیب تاریخی، در خود جای داده بود.

این کتاب که مرجع و منبع ارزشمندی برای استفاده‌ پژوهشگران، وعاظ، مداحان و عموم مردم در تبیین علل، ابعاد، اهداف و نتایج قیام حسینی و پاسخ به شبهات این حوزه است با استقبال مخاطب مواجه و چند چاپ دیگر را تجربه کرده است اما در جدیدترین نسخه آن که در آستانه محرم امسال در حجم کمتری به چاپ رسید، در راستای سهولت دسترسی، ۳۶۲ صفحه که شامل اعلام و نمایه‌ها است به صورت الکترونیک در سایت انتشارات انقلاب اسلامی ارائه شده است.

بهره‌گیری از فهرست تفصیلی و موضوعی، نمایه لفظی، نمایه آیات، نمایه روایات، نمایه کلمات بزرگان و کتاب‌نامه جامع از ویژگی‌های بارز و منحصر به‌ فرد مجموعه «آفتاب در مصاف» است. همچنین نگاه محققانه و روح واحدی در محتوای کلی کتاب مشهود است.

عنوان‎گذاری محتوایی، چکیده‌نویسی در حاشیه‌ی کتاب، استخراج چارچوب بیانات و نمودار درختی محتوا به شیوه‌ی نمایه‌ی معکوس و ارائه‌ نمایه‌های مختلف در پایان کتاب، از مهم‌ترین قابلیت‌های «آفتاب در مصاف» است که دسترسی مخاطب به دیدگاه‌های مقام معظم رهبری را در موضوعات جزئی مختلف را به آسانی میسر می‌کند.

بخش عمده‌ای از مطالب کتاب «آفتاب در مصاف» به تشریح پیام‌ها، درس‌ها و عبرت‌های واقعه‌ی عاشورا برای نسل امروز اختصاص یافته و با توجه به این‌ که برخی بیانات معظّمٌ‌له در اقتضائات زمانی و ناظر به حوادث سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خاصی ایراد شده است.

«محرم»، «عاشورا» و «اربعین» از مهم‌ترین موضوعات و مضامینی  است که در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی در این کتاب بارها و بارها مورد اشاره، بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند و مباحث کلی در باب معنا و مقام و برکات ماه محرم، روز عاشورا و روز اربعین، بخش چشمگیری از مطالب این کتاب را به خود اختصاص داده است.

معرفی کتاب آفتاب در مصاف

امام حسین(ع) قبل از عاشورا، زمینه‌های تاریخی عاشورا، درس‌ها و عبرت‌های عاشورا، فلسفه و اهداف قیام، نتایج، آثار و دستاوردهای قیام، شرح تعابیر و کلمات معصومین (ع)، شهدای کربلا و فرهنگ شهادت‌طلبی، عاشورا؛ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، عاشورا و بصیرت خواص، بایسته‌های هیئت، روضه، مرثیه و وعظ مهم‌ترین موضوعاتی است که در کلام مقام معظم رهبری درباره قیام امام حسین(ع) و واقعه عاشورا مشهود است و در کتاب «آفتاب در مصاف» به آن پرداخته شده است.

فلسفه‌ی عزاداری، منزلت عزاداران و پرچمداران حسینی، تبیین معنای روضه‌خوانی و ذکر مصیبت، راز گریستن بر امام حسین(ع)، مقصود از زیارت بامعرفت، ضرورت بیان ابعاد نهضت حسینی و معارف و احکام در مجالس عزاداری، توصیه‌های متعدّد به مدّاحان و ذاکران، لزوم پرداختن به مسائل روز در مجالس عزاداری، فنّ تبلیغ، نهاد منبر و مسئولیّت‌های جدید آن، ضرورت تبیین عاشورا با شیوه‌های متنوّع و برتر، بایسته‌های منبر و مدّاحی، توسّل و گوهر محبت اهل بیت(ع) و... هم مطالب مهمی است که «آفتاب در مصاف» آن‌ها را مورد توجه قرار داده است.

در ابتدای کتاب «آفتاب در مصاف» و در سخنرانی که از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مربوط به تاریخ هشتم آبان سال ۵۷ یعنی بیش از سه ماه قبل از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی ایراد شده، آمده است: «ما چند سال به حادثه عاشورا نگاه کردیم، گفتیم: یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما. چقدر ما از دور، حسین‌ بن‌ علی را تماشا کردیم. چقدر از دور دستی بر آتش گرفتیم، چقدر آرزو کردیم در خط اسلام می‌بودیم، همت و کمک و فداکاری می‌کردیم. آیا وقت آن نرسیده است که ما همه آن آرمان‌ها و آرزوها را در خود تجربه کنیم، ایمان خود را بیآزماییم، موضع درست خود را در این طبقه‌بندی و گروه‌بندی پیدا کنیم؟»

انتهای پیام
captcha