آئین نمایشی خیام حسینی در آستانه اشرفیه برگزار می‌شود
کد خبر: 4076607
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷

آئین نمایشی خیام حسینی در آستانه اشرفیه برگزار می‌شود

آئین نمایشی آتش‌زدن خیام حسینی در عصر روز عاشورا، در حرم مطهر سید جلال‌الدین اشرف آستانه اشرفیه برگزار می‌شود.

آئین نمایشی خیام حسینی در آستانه اشرفیه برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا از گیلان، آئین نمایشی و سنتی آتش‌زدن خیام در عصر روز عاشورا، فردا، ۱۷ مردادماه در حرم مطهر سید جلال‌الدین اشرف آستانه اشرفیه برگزار می‌شود.

مراسم خیام حسینی با بیش از ۸۰ سال سابقه در شهر آستانه اشرفیه به عنوان یک سنت دیرینه، پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پس از نماز ظهر عاشورا با همکاری هیات امنای حرم مطهر، هیات خیام حسینی، آل محمد و پرچم‌داران برگزار خواهد شد.

در این آئین نمایشی، ۵ خیمه به نام پنج تن با نامگذاری‌های نماد خیمه امام حسین(ع)، خیمه حضرت عباس(ع)، خیمه حضرت زینب(س)، خیمه حضرت علی اکبر(ع) و خیمه اهل بیت امام حسین(ع) ساخته می‌شود که خیمه اهل بیت امام حسین(ع) طی آداب و مراسمی ویژه به عنوان اولین خیمه وارد صحن حرم مطهر سیدجلال‌الدین اشرف می‌شود و پس از استقرار خیام در مکان‌های تعیین شده مراسم تعزیه‌خوانی آغاز می‌شود.

در بعد از ظهر عاشورا با به شهادت رسیدن امام حسین(ع) جنگ پایان پذیرفت و حدود ۸۰ زن و کودک از همراهان آن حضرت باقی ماندند که قدرت و توان جنگ نداشتند. این در حالی بود که امام علی‌بن‌الحسین(ع) سخت بیمار بود و حضرت زینب(س) نیز مصیبت فراوان دیده بود.

سواران عمر سعد مشعل به دست به سوی خیمه‌ها حمله‌ور شدند و به غارت خیام و اموال پرداختند. هدف دیگر آنان از آتش زدن خیمه‌ها، از بین بردن اسناد موجود بود، زیرا امام حسین(ع) نامه‌های دریافتی از مردم کوفه و سایرین را همراه خود آورده است و نام، نشان، نویسنده و محتوای این نامه‌ها مشخص است!.

حال چون نویسندگان نامه‌ها اکثرا به سپاه ابن سعد پیوسته و دعوت خود را به فراموشی سپرده و به جای حمایت از امام زمان خود که به دعوت آنان به این سفر آمده؛ در مقابل او ایستاده‌اند، موجودیت این نامه‌ها را مخالف منافع خود می‌دانند. پس باید آن‌ها را امحا کرده تا سندی از دعوت باقی نماند، که اگر اسناد به دست عبیدالله بیافتد، دیگر امتیازی برای اینان در نظر نخواهد گرفت.

برای جماعتی که فرزند پیامبرشان را با نهایت بی‌انصافی کشته‌اند، رضایت عبیدالله شرط است. آنان برای به دست آوردن این رضایت، دست به جنایاتی غیر انسانی زدند. حال بایستی سابقه گذشته را نیز نابود کنند که به دست عبیدالله نیافتد.

انتهای پیام
captcha