برگزاری «آیین شاطری» در دامغان
کد خبر: 4076775
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

برگزاری «آیین شاطری» در دامغان

در روزهای نهم و دهم محرم، مردان روستای جزن دامغان با پوشیدن لباس شاطری (لباس مخصوص نانوایان) از ساعت شش صبح در آیینی شروع به فراخوانی سایرین به یاری به حضرت امام حسین (ع) می‌کنند.

برگزاری «آیین شاطری» در دامغان

به گزارش ایکنا از سمنان، عزاداری محرم و حب اهل بیت (ع) برای مردم استان سمنان جایگاه والایی دارد که این مراسم ویژه ماه محرم شامل تعزیه‌خوانی، نخل‌گردانی، چهار پایه خوانی، سنگ‌زنی، مکن ای صبح طلوع و ده‌ها رسم دیرین دیگر است.

در روزهای نهم و دهم محرم، مردان روستای جزن دامغان با پوشیدن لباس شاطری (لباس مخصوص نانوایان) از ساعت شش صبح در آیینی شروع به فراخوانی سایرین به یاری به حضرت امام حسین (ع) می‌کنند، که این آیین تا ظهر ادامه دارد و پس از آن مراسم تعزیه برگزار می‌شود و مردم سوگوار در رثای سید الشهدا (ع) به عزاداری می‌پردازند.

رسم زانو زدن در روستای لاسجرد در هیچیک از دیگر استان‌های کشور وجود ندارد. نوحه خوانی مراسم زنجیرزنی زانو، با لهجه لاسجردی است و اوج غم و اندوه واقعه عاشورا را به زبان محلی بیان می‌کند.

مردم لاسجرد به احترام نام حضرت ابوالفضل العباس(ع) در آن هنگام که خواست از برادر خود امام حسین (ع) اذن به رفتن بسوی فرات را بگیرد تا آب برای خیمه بیاورد در مقابل سالار شهیدان زانوی ادب بر زمین زد و اجازه رفتن گرفت زنجیر زنان لاسجردی نیز در هنگامی که زنجیر زنان به اماکن مقدس می‌رسند سردسته زنجیرزنان دست خود را بالا برده به نشان آمادگی به کلیه زنجیر زنان و با گفتن یا ابوالفضل (ع) زانو بر زمین زده و زنجیر می‌زنند وادای احترام به سقای دشت کربلا می‌کنند.

انتهای پیام
captcha