نگاهی به پیام‌های مهم عاشورا
کد خبر: 4076794
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

نگاهی به پیام‌های مهم عاشورا

کارشناس امور دینی و مذهبی گفت: دفاع از ارزش‌های دینی یکی دیگر از پیام‌های عاشورا برای ما است، یعنی سازش و تسلیم در برابر ظالمان و مستکبران در قاموس اسلام نیست.

کارشناس دینی

حجت‌الاسلام مهدی منصوری، کارشناس امور دینی و مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، درباره اهمیت روز عاشورا، اظهار کرد: امروز ما از عاشورا نباید فقط جنگ را در نظر بگیریم. باید ببینیم هدف امام حسین (ع) از آن چه بود، عاشورا پیام‌های زیادی دارد که امروز باید درس و الگوی ما باشد، از پیام‌های مهم عاشورا می‌توان بصیرت، امام‌شناسی، دفاع از ولایت و دفاع از ارزش‌های دینی را نام برد.

وی با بیان اینکه باید مردم را به واسطه امر به معروف و نهی از منکر به امام‌شناسی، دفاع از ولایت و دفاع از ارزش‌های دینی دعوت کنیم و نباید در برابر ظالمان سازش کرده و تسلیم شویم که این کار همان امر به معروف و نهی از منکر است که هدف اصلی و فلسفه قیام امام حسین علیه‌السلام بود، افزود: امام حسین (ع) از ما عمل می‌خواهد چون عمل بالاتر از شعار و سخن است، اگر به این مسائل توجه کنیم یقیناً جزو سربازان واقعی امام حسین و امام زمان عجل‌الله خواهیم بود.

این مسئول با بیان اینکه افرادی که امام حسین علیه‌السلام را شهید کردند نیز انسان‌های بدی نبودند، نماز می خواندند، روزه می‌گرفتند و حتی شاید اهل ربا و رشوه هم نبودند شاید در ظاهر گناه نمی‌کردند و نبود بصیرت، مسئله‌ای بود که باعث شد امام حسین علیه‌السلام را شهید کنند، تصریح کرد: بصیرت مسئله مهمی است که باید وجود داشته‌ باشد تا حق را از باطل جدا کنیم. همچنین امام‌شناسی و دفاع از ولایت نیز بسیار مهم است، زیرا انحراف از راه ولایت موجب سقوط انسان می‌شود.

منصوری با بیان اینکه کسانی که امام را شهید کردند امام را می‌دیدند، روبه‌روی امام بودند اما امام را نشناختند که وظیفه ما در مقابل امام چند مسئله است؛ باید معرفت و شناخت داشته‌ باشیم، مسئله دوم اطاعت است یعنی بعد از شناخت امام باید اطاعت کرده و پیروی کنیم و مسئله سوم نصرت از ولی خدا است، ادامه داد: دفاع از ولایت مسئله مهمی است، زیرا انحراف از راه ولایت موجب سقوط انسان می‌شود.

امام جمعه طارم با بیان اینکه دفاع از ارزش‌های دینی یکی دیگر از پیام‌های عاشورا برای ما است، یعنی سازش و تسلیم در برابر ظالمان و مستکبران در قاموس اسلام نیست. امروز هم ما با تبعیت از امام حسین (ع) نباید در ظالمان و مستکبران؛ آمریکا، اسرائیل و انگلیس سازش کنیم که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند؛ هزینه سازش و تسلیم در مقابل آمریکا بالاتر از مقاومت است و باید مقاومت کنیم و نباید تسلیم شویم، عنوان کرد: امام حسین علیه‌السلام به ما یاد داد در مقابل ظلم ایستادگی کنیم، عنوان کرد: چون امام حسین (ع) حق بود مکتب‌شان تا به امروز در دنیا در حال گسترش است و خداوند نیز در قرآن و عده داده‌ است که دین اسلام در دنیا گسترش پیدا خواهدکرد.

وی با بیان اینکه هدف امام حسین علیه‌السلام از جنگ عاشورا احیای اسلام بود، اگر امام حسین علیه‌السلام قیام نمی‌کرد اسلام نابود می‌شد، خاطرنشان کرد: احیای اسلام اقدامی بود که امام حسین علیه‌السلام بهنگام انجام دادند و بعد از شهادت امام حسین (ع) خطبه‌های بهنگام حضرت زینب (س) و امام سجاد علیه‌السلام باعث شد اسلام پایدار بماند. در واقع امام حسین علیه‌السلام قیام کردند و اسلام زنده ماند و بعد از شهادت ایشان حضرت زینب (س) احیای اسلام را با خطبه‌های غنای خود ادامه دادند.

انتهای پیام
captcha