سایه شکست در افغانستان همچنان بر سر دولت بایدن
کد خبر: 4077058
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴

سایه شکست در افغانستان همچنان بر سر دولت بایدن

در سالگرد سقوط کابل به دست طالبان و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، به نظر می‌رسد که تأثیرات آن علی‌رغم دستاوردهای اخیر بایدن در داخل آمریکا تبدیل به نقطه ضعف وی و حزب دموکرات شده است.

سایه شکست در افغانستان همچنان بر سر دولت بایدن

به گزارش ایکنا به نقل از آسوشیتد پرس، رئیس جمهور جدید در اوایل تابستان 2021 در حال پرواز بود. رأی‌دهندگان آمریکایی تا حد زیادی عملکرد بایدن را تأیید کردند و در نظرسنجی‌ها به او برای مدیریت اقتصاد و همه‌گیری ویروس کرونا نمرات بالایی دادند.

اما در ماه آگوست به نظر رسید که خروج کثیف نیروهای ایالات متحده از افغانستان شروع چالش برای او باشد.

این پایانی نگران‌کننده برای جنگ 20 ساله آمریکا بود؛ دولت افغانستان 15 آگوست(24 مرداد) 2021 تحت حمایت ایالات متحده سقوط کرد، بمبارانی وحشتناک، 13 سرباز آمریکایی و 170 نفر دیگر را کشت و هزاران افغان ناامید در جستجوی راهی برای خروج از فرودگاه کابل، پیش از پایان نهایی دولت افغانستان برآمدند.

این اتفاق فاجعه‌بار در آن زمان، بزرگترین بحرانی بود که دولت نسبتاً جدید بایدن با آن مواجه بود که پرسش‌های تندی درباره صلاحیت و تجربه بایدن و تیمش به عنوان دو ستون اصلی مبارزات انتخاباتی او برای رسیدن به کاخ سفید ایجاد کرد.

با نزدیک شدن به یک‌سالگی پایان جنگ افغانستان، این ماجرا همچنان ادامه دارد، زیرا بایدن تلاش می‌کند تا ارقام ناامید کننده نظرسنجی‌ها را بهتر کند و اعتماد آمریکا را به دولت خود پیش از انتخابات حساس میان دوره‌ای نوامبر افزایش دهد.

افغانستان، شایستگی بایدن را زیر سؤال برد

کریستوفر بوریک (Christopher Borick)، مدیر مؤسسه افکار عمومی در کالج مولنبرگ در پنسیلوانیا، گفت: کارها از نظر نحوه نگرش رأی‌دهندگان به بایدن از لحاظ ایجاد ثبات در اقتصاد و نحوه برخورد دولت با بیماری همه‌گیر بسیار خوب پیش می‌رفت؛ مسائلی که اولویت بالاتری برای رأی‌دهندگان آمریکایی نسبت به جنگ در افغانستان دارند. اما افغانستان این تصویر از شایستگی دولت آمریکا را در هم شکست و بایدن هم هرگز نتوانست آن را ترمیم کند.

ناکامی در افغانستان تنها شروع یک رشته بحران برای بایدن بود.

بایدن در کاخ سفید

از آنجایی که بایدن هنوز با پیامدهای خروج از افغانستان در تابستان گذشته دست و پنجه نرم می‌کرد، موارد ابتلا به کووید-19 دوباره شروع به افزایش کردند. در ماه‌های آینده فشارهایی بر اقتصاد ناشی از تورم، کمبود نیروی کار و تهاجم روسیه به اوکراین وجود داشت. مجموع آنها آمریکایی‌ها را خسته کرد.

در هفته‌های قبل از اینکه افغانستان به سمتی برود، بایدن سوار بر ابرها بود. میزان محبوبیت او در نظرسنجی جولای 2021 از سوی مرکز تحقیقات روابط عمومی آسوشیتدپرس-NORC به 59 درصد رسید اما نظرسنجی AP-NORC که ماه گذشته انجام شد، امتیاز او را 36 درصد نشان داد.

مقامات کاخ سفید و متحدان بایدن امیدوارند که رئیس جمهور اکنون در نقطه عطف دیگری باشد که به نفع او تمام شود.

دولت اخیراً پیروزی‌های برجسته‌ای در کپیتال هیل (کنگره ایالات متحده) به دست آورده است، از جمله تصویب قانون 280 میلیارد دلاری «تراشه‌ها و علم» که برای تقویت صنعت نیمه‌رساناهای ایالات متحده طراحی شده است. کنگره همچنین برنامه‌ای را برای درمان کهنه سربازانی که ممکن است در معرض مواد سمی ناشی از سوزاندن سطل زباله در پایگاه‌های نظامی ایالات متحده قرار گرفته باشند، تصویب کرد.

و در آخر هفته، کاخ سفید قراردادی را بر روی قوانین گسترده‌ای در مورد مراقبت‌های بهداشتی و تغییرات آب و هوایی امضا کرد که مالیات بر افراد پردرآمد و شرکت‌های بزرگ را افزایش می‌دهد؛ بسته‌ای که دولت می‌گوید همچنین به کاهش تأثیرات تورم بالا کمک می‌کند.

پیروزی‌های قانون‌گذاری پس از آن بود که بایدن دستور حمله هواپیمای بدون سرنشین CIA در کابل را داد که منجر به کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده شد؛ او که همراه با اسامه بن لادن طراح حملات 11 سپتامبر بود. بایدن می‌گوید این عملیات تصمیم خروج از افغانستان را تأیید می‌کند.

بایدن هفته گذشته در یک گردهمایی مجازی کمیته ملی دموکرات گفت: «تصمیم گرفتم به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان دهم... و بتوانیم از آمریکا محافظت و تروریسم را در افغانستان یا هر جای دنیا ریشه‌کن کنیم و این دقیقاً همان کاری است که ما انجام دادیم».

بایدن پس از ناکامی در افغانستان، دستاوردهای دیگری در قانونگذاری داشت.

در ماه نوامبر، او یک قرارداد زیرساختی یک تریلیون دلاری را برای تأمین مالی بازسازی جاده‌ها، پل‌ها و دیگر پروژه‌های بزرگ امضا کرد. در ماه آوریل سنا، کتانجی جکسون براون، نامزد تاریخ‌ساز بایدن برای دادگاه عالی ایالات متحده را تأیید کرد که اولین زن سیاه‌پوستی شد که در این جایگاه خدمت می‌کند. در دادگاه عالی و در ماه ژوئن، با تصویب کنگره مهم‌ترین تغییرات در قوانین اسلحه در حدود 30 سال گذشته حاصل شد و بایدن به پیروزی دیگری دست یافت.

اما این دستاوردهای قانونگذاری با افزایش جایگاه او نزد رأی‌دهندگان همراه نشد.

 دفاع دولت بایدن از خروج از افغانستان

اریک شولتز، مشاور ارشد باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق، استدلال می‌کند که دلیلی برای کاخ سفید وجود دارد که امیدوار باشد با پیروزی‌های اخیر قانون‌گذاری، وضعیت تغییر کند.

شولتز گفت: سؤال این است که دموکرات‌ها در 2020 با چه چیزی به قدرت رسیدند؟ فکر می‌کنم برای دموکرات‌هایی که در انتخابات ماه نوامبر شرکت می‌کنند، ما پاسخ بهتری نسبت به چند هفته پیش برای این سؤال داریم.

شولتز افزود که عملیاتی که الظواهری را به قتل رساند، همچنین شواهد محکمی مبنی بر درست بودن غرایز بایدن به عنوان فرمانده کل ارائه داد.

شولتز گفت: هیچ کس فکر نمی‌کرد که افغانستان پس از رفتن ما به نوشداروی رنگین‌کمان و تک‌شاخ (کنایه از بهتر شدن وضعیت) تبدیل شود. اما رئیس‌جمهور تصمیم درستی گرفت که بر اساس منافع امنیت ملی ایالات متحده می‌توانیم الزامات ضد تروریسم خود را بدون حضور هزاران نیرو در زمین اجرا کنیم.

ویلیام هاول(William Howell)، دانشمند علوم سیاسی و مدیر مرکز دولت مؤثر در دانشگاه شیکاگو، گفت که بزرگترین مشکلی که جایگاه بایدن نزد آمریکایی‌ها را متزلزل می‌کند، تورم سرسام‌آور و بیماری همه‌گیر بی‌امان بوده است.

خروج سربازان آمریکایی از افغانستان

هاول افزود: اما افتضاح افغانستان زمانی که رأی‌دهندگان آمریکایی شروع به زیر سؤال بردن توانایی بایدن برای تحقق وعده انتخاباتی خود برای آغاز دوره همدلی و همکاری بیشتر با متحدان پس از چهار سال رویکرد «اول آمریکا»ی دونالد ترامپ کردند؛ به لحظه‌ای تعیین کننده در دوران ریاست جمهوری بایدن تبدیل شد.

این کارشناس علوم سیاسی اظهار کرد: افغانستان همچنان در آینده قابل توجه است. زیرا بایدن تلاش می‌کند تا استدلال سال 2020  در مورد شایستگی را مطرح کند. تصاویر افغانستان در رد ادعای صلاحیت از سوی طرف مقابل، مطرح خواهد شد.

اتحاد مجدد طالبان و القاعده

در روزهای پایانی جنگ، ایالات متحده بزرگترین پرواز هوایی در تاریخ آمریکا را انجام داد و حدود 130 هزار شهروند آمریکایی، شهروندان کشورهای متحد و افغان‌هایی را که با ایالات متحده کار می‌کردند،‌ تخلیه کرد.

بایدن همچنان با انتقاد طرفداران پناهجویان مواجه است که عقیده دارند دولت در اسکان دادن افغان‌هایی که در جنگ افغانستان با ایالات متحده همکاری کرده‌اند، کوتاهی کرده است.

تا ماه گذشته، بیش از 74 هزار متقاضی افغان در صف دریافت ویزای مهاجرتی ویژه باقی مانده‌اند. این تعداد فقط متقاضی اصلی هستند و شامل همسر و فرزندان نمی‌شود.

کاخ سفید هنوز جزئیاتی در مورد نحوه برگزاری سالگرد جنگی که منجر به جان باختن بیش از 2400 سرباز آمریکایی و مجروح شدن نزدیک به 21 هزار نفر دیگر شد، ارائه نکرده است. جمهوری‌خواهان مطمئناً انتقادات مربوط به عقب‌نشینی دولت از افغانستان را دوباره مطرح خواهند کرد.

قدرت‌گیری نیروهای طالبان در افغانستان

میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا به خبرنگاران خاطرنشان کرد: در حالی که کشتن الظواهری یک پیروزی برای جامعه اطلاعاتی بود، ثابت کرد که طالبان ـ که پس از 11 سپتامبر توسط نیروهای ایالات متحده به دلیل پناه دادن به گروه القاعده از قدرت سرنگون شدند ـ بار دیگر به القاعده پناه دادند.

به گفته مک دانل، قابل توجه است که الظواهری کجا بود؛ در کابل. بنابراین القاعده در نتیجه بازگشت طالبان به قدرت، دوباره به صحنه بازگشته است.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha