تغییرات شور دوم طرح بانکداری با هدف جلب حمایت دولت انجام شده است
کد خبر: 4077497
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
قادری در گفت‌وگو با ایکنا:

تغییرات شور دوم طرح بانکداری با هدف جلب حمایت دولت انجام شده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شور دوم طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران با هدف کاهش مخالفت‌ها و تقویت جنبه اجرایی آن انجام شده است.

جعفر قادری

طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران که سال‌هاست در دستور کار مجلس قرار گرفته است، مدتی است شور دوم آن منتشر شده است. شور اول ۱۲۲ ماده داشت که در شور دوم تعداد مواد آن به ۶۷ ماده کاهش پیدا کرده است. شور دوم این طرح در دستورکار مجلس قرار گرفته و قرار است تا پایان مرداد و اوایل شهریور در صحن علنی جزئیاتش بررسی شود.

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اطمینان داده است که با تصویب متن جدید قانون بانک مرکزی که اکنون به عنوان طرح در انتظار بررسی در صحن علنی است اتفاقات مثبتی در مدیریت وضعیت ناترازی نظام بانکی که آثار تورمی بسیاری در کشور به واسطه خلق پول توسط بانک‌ها و افزایش حجم نقدینگی داشته، رخ دهد.


بیشتر بخوانید:

یکی از بند‌های شور دوم که بعضی از آن به عنوان عقب‌نشینی مجلس یاد می‌کنند مربوط به نحوه نصب و عزل اعضای غیراجرایی هیئت عالی و رئیس کل بانک مرکزی است که در شور دوم کاملاً در اختیار دولت قرار گرفته است. به طور خاص نصب و عزل رئیس کل به طور کامل منطبق بر ترتیبات موجود در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام به تاریخ ۲۴/۰۸/۱۳۹۳ است. نصب و عزل اعضای غیراجرایی هیئت عالی نیز به طور مستقیم در اختیار رئیس جمهور قرار گرفته است، این در حالی است که در گزارش شور اول عزل اعضای غیراجرایی منوط به اجماع سران سه قوه گردیده بود و عزل رئیس کل نیز تنها در صورت «مستندسازی دلیل عزل به قصور یا تقصیر در انجام وظایف و گزارش‌دهی به مجلس و عموم» امکان‌پذیر بود.

شور دوم طرح بانکداری به معنای عقب‌نشینی نیست

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، شور دوم طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را به معنای عقب‌نشینی مجلس در برابر دولت و کوتاه آمدن در زمینه اصلاح ساختار بانک مرکزی ندانسته و در این رابطه گفت: شور دوم طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران با هدف کاهش مخالفت‌ها و تقویت جنبه اجرایی آن انجام شده است. در رفت‌وبرگشت‌هایی که صورت پذیرفته تمام اظهارنظر‌ها و ایده‌های مختلف شنیده شده و سپس اصلاحاتی در مواد شور اول اعمال شده است.

وی افزود: چالش‌ها و انتقاداتی که به شور اول و دوم وارد است، کمک خواهد کرد تا طرح مذکور پخته‌تر شود و نباید آن را به دید منفی تلقی کرد. شور دوم تکامل‌یافته شور اول طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران است و نواقص آن برطرف شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: حمایت دولت و موافقت آن برای مجلس مهم است و باید این طرح طوری اصلاح می‌شد که دولت در اجرای آن مشکل نداشته باشد و اگر قرار باشد طرحی به تصویب برسد که دولت توان اجرای آن را نداشته باشد، عدم تصویب آن بهتر از تصویبش است. دولت و بانک مرکزی می‌خواهند این قانون را اجرا کنند و ممکن است در تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با مجلس همکاری نکنند، لذا شور دوم با هدف تعمیق همکاری دولت و بانک مرکزی با مجلس انجام شده است.

چالش‌های شور اول در شور دوم اصلاح شده است

قادری با بیان اینکه قسمت‌های حساسیت‌زا و چالشی شور اول در شور دوم اصلاح شده است، عنوان کرد: حذف این قسمت‌های حساسیت‌زا را نباید به معنای عقب‌نشینی مجلس تلقی کرد. هدف ما از بین بردن افتراق و اختلافات است و اگر اقناع‌سازی نسبت به این طرح انجام نشود، قطعاً کارکرد صحیحی نخواهد داشت.

به گفته وی، شور دوم طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران حرکت به سمت نقطه اجماع و تفاهم محسوب می‌شود و می‌تواند به اجرای بهتر قانون منجر شود.

قادری به تعامل سازنده بانک مرکزی با دولت و هم‌زمان رعایت اصل استقلال بانک مرکزی تأکید کرد و گفت: دولت در وسط گود قرار دارد و درگیر مسائل و مشکلات اجرایی است و بانک مرکزی باید به دولت کمک کند، منتهی نباید به‌گونه‌ای باشد که دولت هرجا کم می‌آورد از بانک مرکزی برداشت کند. من فکر می‌کنم بهتر است حالت بینابینی وجود داشته باشد تا رئیس کل بانک مرکزی از قدرت مانور برخوردار باشد.

وی تأکید کرد: باید بانک مرکزی توازنی میان سیاست‌های مالی به وجود آورد تا دولت بتواند برنامه و سیاست‌های کلان خود را پیش ببرد. همچنین نباید بانک مرکزی طوری رفتار کند که پایه پولی افزایش پیدا کند و زمینه خلق پول و تورم فراهم شود. لذا ما معتقدیم که رئیس کل بانک مرکزی باید استقلال عمل داشته باشد، اما این استقلال عمل نباید مانعی بر سر راه پیشبرد اهداف دولت به حساب آید.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha