ضرورت کار جهادی و تبیینی در حوزه زکات
کد خبر: 4078984
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

ضرورت کار جهادی و تبیینی در حوزه زکات

امام‌جمعه کرمان با بیان اینکه ظرفیت ما در زکات فراتر از این است، افزود: در حال حاضر با ظرفیت واقعی زکات فاصله بسیار قابل توجهی داریم که باید به آن توجه شود و اگر بخواهیم این ظرفیت به واقعیت نزدیک شود باید در یک حرکت جهادی و تبیینی همه همت خود را بگذاریم.

حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان، امروز، ۲۷ مردادماه در پنجمین همایش زکات مُلک سلیمانی با بیان اینکه بخشی از آیات مربوط به زکات در مکه نازل شده است، گفت: ضوابط و قوانین، مشخصات و مختصات آن در سال دوم هجرت در مدینه برای مسلمانان تبیین شد.

وی با بیان اینکه در ماموریت جمهوری اسلامی با سه مسئله بسیار مهم مواجه هستیم، گفت: مسئله مهم استقلال سیاسی کشور است که با پیروزی انقلاب اسلامی این استقلال را به دست آوردیم. مسئله مهمتر استقلال اقتصادی است که اگر در این استقلال دچار مشکل شویم به استقلال سیاسی ضربه وارد می‌شود. بنابراین باید به صورت جدی در این حوزه وارد میدان شویم.

امام‌جمعه کرمان با بیان اینکه مهمترین مسئله استقلال فرهنگی است که قدرت و نفوذ آن بر دو نوع دیگر اقتصاد سایه می‌افکند، گفت: تعریف زکات در حوزه اقتصادی است اما راهبردی که آن را دنبال می‌کند در استقلال فرهنگی است. زکات در نگاه توحیدی فقط اقتصادی نیست و در جمله عبادات احصا شده است و باید در زکات قصد قربت وجود دارد.

نماینده‌ولی‌فقیه در استان ادامه داد: در آیات قرآن زکات در کنار نماز که سنبل ارتباط شخص با خداوند است، قرار دارد و سنبل توجه فرد به اطراف خود در زکات جلوه کرده است. گنبد و سقف اسلام و یکی از ارکان اسلام زکات است.

وی با بیان اینکه ظرفیت ما در زکات فراتر از این است، افزود: در حال حاضر با ظرفیت واقعی زکات فاصله بسیار قابل توجهی داریم که باید به آن توجه شود و اگر بخواهیم این ظرفیت به واقعیت نزدیک شود باید در یک حرکت جهادی و تبیینی همه همت خود را بگذاریم و آثار و برکات آن را پیش چشم مردم قرار دهیم.

رحمان جلالی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان نیز در این همایش با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در نظام سازی برای زکات اهمیت قائل شده‌اند، گفت: زکات باید در راستای تمدن نوین اسلامی حرکت کنند و نسل جوان باید بدانند مشکلات اقتصادی امروز خروجی اقتصاد لیبرالی است.

وی با بیان اینکه فقر مطلق جزو ۹ مسئله مهم استان است و در این راستا احیای زکات اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: اگر زکات در استان کرمان با ظرفیت‌های خوبی که دارد به درستی تبیین شود پدیده فقر مطلق در کرمان برچیده می‌شود و باید سطح این فریضه دینی را در حد نظام‌سازی و تمدن‌سازی ببینیم.

جلالی با بیان اینکه گفتمان دولت سیزدهم احیای اینگونه فرائض است، افزود: فرمانداران باید در این امر در میدان باشند و همه فرمانداران در احیای زکات آماده خواهند بود.

انتهای پیام
captcha