حذف چراغ خاموش برنامه «مصباح» + فیلم
کد خبر: 4079272
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵

حذف چراغ خاموش برنامه «مصباح» + فیلم

چند ماه است که برنامه تلویزیونی «مصباح» پخش نمی‌شود. برنامه‌ای که مدیران امور قرآنی کشور را ملزم می‌کرد تا در برابر عملکردشان بر روی آنتن زنده سخن بگویند. این حذف به چه علت است؟

تکمله‌ای بر حذف یکی از برنامه‌های انتقادی شبکه قرآن

به گزارش ایکنا، یکی از کارکردهای رسانه که می‌تواند بخش قابل توجهی از اقبال مخاطبان خود را به عنوان یک سرمایه به همراه داشته باشد و از همین کارکرد به سود افزایش مخاطب بیشتر بهره ببرد، رویکرد انتقادی است. این رویکرد زمانی اهمیت و اثرگذاری بیشتری دارد که با یک رسانه تخصصی مواجه باشیم، چرا که پرداختن چنین رسانه‌ای با آگاهی کامل از زوایای مختلف یک رویداد است و در اغلب موارد شاهد تغییر وضعیت مثبت در آن موضوع یا رویداد بوده‌ایم.

شبکه قرآن و معارف سیما از همان معدود رسانه‌های تخصصی حوزه قرآن است که طی برخی ادوار و براساس سلیقه مدیران شبکه، با به روی آنتن بردن برنامه‌های انتقادی سعی در بهبود وضعیت قرآنی کشور داشته است که می‌توان به «پلاک 114»، «رصد» و این آخری «مصباح» اشاره کرد. برنامه‌ای که این روزها بدون هیچ توضیحی از فهرست پخش شبکه حذف شده است.

برنامه مصباح با نگاه از بین بردن خلاء برنامه‌های انتقادی در شبکه قرآن و معارف سیما به روی آنتن رفت و به یکی از موفقیت‌ترین برنامه‌های شبکه قرآن تبدیل شده و جای خود را به ویژه در بین مخاطبان خاص شبکه باز کرده بود. البته هر مدیری و از جمله مدیر فعلی شبکه قرآن و معارف سیما برای حذف یا اصلاح برنامه‌هایش مختار است، ولی تعطیلی برنامه‌ای که به جریان پاسخگو کردن مدیران قرآنی کمک می‌کرد شائبه‌هایی را ایجاد می‌کند که شاید تنها با تولید برنامه‌ای قوی‌تر از مصباح، رنگ ببازد.

این برنامه هر چند در مناسبت‌ها و موقعیت‌هایی از پرداختن به موضوعات مبتلابه حوزه قرآن و دایره مأموریت خود دور می‌شد، اما در طول مدت زمان پخش آن شاهد پیگیری‌ موضوعاتی همچون طرح ملی حفظ قرآن و عملکرد ستاد راهبری این طرح، فعالیت کمیسیون‌ها و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، پیگیری طرح تحول فعالیت‌های قرآنی، بررسی و آسیب‌شناسی همایش خادمان قرآن کریم در دوره بیست و ششم و... اشاره کرد.

ایکنا آماده دریافت پاسخ شبکه قرآن و معارف سیما و انتشار آن برای مخاطبان است.

در ذیل تعدادی از اخبار و فیلم برنامه‌های مصباح قابل مشاهده است؛


بیشتر بخوانید؛


 
انتهای پیام
captcha