کتاب «الحیاة» نشان‌دهنده اوج غیرت دینی و شور مذهبی علامه حکیمی
کد خبر: 4080012
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵

کتاب «الحیاة» نشان‌دهنده اوج غیرت دینی و شور مذهبی علامه حکیمی

استاد دانشگاه تهران گفت: کتاب الحیاة اوج دغدغه‌مندی، غیرت دینی و شور مذهبی علامه حکیمی را نشان می‌دهد. به طور کلی جهت‌گیری منظومه فکری و دغدغه علامه حکیمی در نگاه به انسان و انسانیت خلاصه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، استاد دانشگاه تهرانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، استاد دانشگاه تهران، امروز، ۳۱ مرداد، در همایش نکوداشت نخستین سالگرد رحلت علامه محمدرضا حکیمی که در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: علامه حکیمی از معدود متفکران، اسلام‌شناسان و عالمانی است که به اسلام و دین نگاهی جامع داشت.

وی با اشاره به جایگاه و ارزش کتاب «الحیاة»، نوشته مرحوم علامه حکیمی، بیان کرد: کتاب الحیاة به تعبیر بیهقی از لونی(رنگ) دیگر است. علامه حکیمی نگاهی تمدنی به دین داشت و در آثارش نیز جلوه‌های این نگاه تمدنی به همراه نگاه ارزشی، هدایتگری، هدایت‌آفرینی و هدایت‌پذیری پدیدار بود.

مهدوی راد عنوان کرد: کتاب الحیاة اوج دغدغه‌مندی، غیرت دینی و شور مذهبی علامه حکیمی را نشان می‌دهد. به طور کلی جهت‌گیری منظومه فکری و دغدغه علامه حکیمی در نگاه به انسان و انسانیت خلاصه می‌شود. در بخشی از آثار علامه حکیمی آورده در پی آنم که زیرساز زندگی علی(ع) و اهمیت آن را تا حدودی روشن کنم و فلسفه توجه به طرز فکر و عمل امام را عرضه کنم.

این پژوهشگر علوم انسانی کرد: علامه حکیمی ۲ رکن را برای تربیت امت پیامبر(ص) لازم می‌داند. به عقیده او حقایق قرآنی و تعالیم پیامبر(ص) و اهل‌بیت او(ع) ۲ رکن اصلی تربیت امت اسلام است. به‌طور کلی از آغاز تا فرجام روند منظومه فکری علامه دایر بر همین دیدگاه است.

مهدوی‌راد خاطرنشان کرد: علامه حکیمی در بخش دیگری از الحیاة خویش توضیح می‌دهد این کتاب تنظیم جهان‌شناسی و ایدئولوژی اسلامی با التزام دقیق به قرآن و حدیث و فهم موضوعی از آن است. بر این اساس علامه حکیمی در طرح کلی خود که در قالب کتاب الحیاة آمده عرضه کننده یک نظام مکتبی و یک جریان پیوسته است.

وی با تاکید بر اینکه الحیاة در ادامه آثار سنتی و تقلیدی برای تقریب احادیث نگاشته نشده، گفت: این کتاب در تلاش است تا معارف ثقلین را در زندگی معنا دهد.

استاد دانشگاه تهران افزود: الحیاة یک طبقه‌بندی جدید و تجمیع و عرضه نوینی از آیات و روایات است، نه یک تقریر الفبایی یا موضوعی. الحیاة کتابی است برای آموزش راه از آغاز تا پایان در گذرگاه زندگی؛ آن هم با توجه به نیازهای انسان از مبدا تا مقصد.

مهدوی‌راد با بیان اینکه جلد ۷ تا ۱۲ الحیاة نوعی انسان‌نامه است، گفت: الحیاة در عینیت زندگی ما باید متبلور باشد. بسیاری از کسانی که با الحیاة مواجه شدند، آن و روش و مقصدش را درک نکردند. کتاب الحیاة با شناخت شروع می‌شود و بعد از شناخت به ایمان می‌رسد. باب بعدی آن نیز عمل است.

وی با بیان اینکه الحیاة به راه و راهنمای زندگی انسان نیز پرداخته است، گفت: تمام جلد دوم این کتاب درباره راه، نقشه و الگوهای عینیت‌بخش است. قرآن یکی از این الگوهاست که در ۵۰ باب از «الحیاة» درباره آن سخن گفته شده است. البته برخی از جلدهای این کتاب مانند جلدهای سه تا ۶ به اندازه‌ای که باید مورد توجه قرار نگرفته است و عده‌ای تصور می‌کنند علامه آن را تحت‌تاثیر گرایشات چپ تالیف کرده، اما مسائل اقتصادی مانند زکات و مساوات که در این مجلدها آمده، بی‌نظیر است.

انتهای پیام
captcha