مرحوم شهیدی‌پور به مقام حجیت در قول و فعل قرآن رسیده بود
کد خبر: 4081216
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
محمدحسین رفیعی:

مرحوم شهیدی‌پور به مقام حجیت در قول و فعل قرآن رسیده بود

مدیرکل قرآن و حدیث جامعةالمصطفی العالمیه گفت: استاد شهیدی‌پور در قرائت قرآن به مقام حجیت در قول و فعل رسیده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رفیعی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رفیعی، عضو هیئت علمی و مدیرکل قرآن و حدیث جامعةالمصطفی العالمیه، به مناسبت هفتمین روز ارتحال پیشکسوت قرآن کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به آیه ۱۵۷ سوره بقره «أُوْلَـٰٓئِکَ عَلَیهِمۡ صَلَوَٰتٞ مِّن رَّبِّهِمۡ وَرَحمَةٞ وَأُوْلَـٰٓئِکَ هُمُ ٱلمُهتَدُونَ»، اظهار کرد: گفتنی‌ها در مورد استاد شهیدی‌پور فراوان است چه اینکه در حیات پر برکتشان، شنیدنی‌ها از ایشان بسیار فراوان و اتمام ناپذیر بود.

وی با اشاره به سیره علمی و عملی این پیشکسوت قرآن کریم، افزود: ایشان در حوزه تخصصی قرائت به مقام «حجیت در قول و فعل» رسیده بودند؛ یعنی هم سخنانش و هم رفتارش در آن حوزه قابلیت استناد و احتجاج داشت. ایشان در علوم و فنون تلاوت به سطحی از دانش رسیده بود که سخنش در بسیاری از موارد قول فصل و اقناع‌کننده بود و سیره ایشان نیز در کیفیت تلاوت قرآن قابل استناد و تقلید بود و تسلطشان بر منابع علوم قرآنی به ویژه در حوزه قرائت ایشان را یگانه عصر و شخصیت ممتازی ساخت.

استادی که برای شاگردانش پدر بود

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: تأثیر تربیتی ایشان بر شاگردان و اطرافیانش قابل توجه بود. بنده در مقام معلم جامعةالمصطفی و کسی که نزدیک به دو دهه با او و شاگردانش ارتباط داشته است می‌گویم که ایشان برای طلاب و مهاجران بین‌المللی قرآن کریم نقش پدر را ایفا می‌کرد. بسیاری از شاگردان برای مسائل علمی و قرآنی به منزل ایشان مراجعه می‌کردند. غبار اندوهی که از فقدان این مرد بزرگ بر چهره شیفتگان این شخصیت قرآنی نشسته نشان‌دهنده این است که او فقط یک استاد نبود، بلکه یک پدر برای التیام غم هجرت و دور از وطن ماندن طلاب عزیز هم بود.

وی گفت: از سیره حسنه این پیشکسوت فرزانه، حاشیه‌نگاری شفاهی یا کتبی بود. معمولاً افرادی با سطح علمی ایشان صاحب آثار فراوانی‌اند، اما استاد شهیدی‌پور صاحب آثار تحقیقی زیادی نیست و صرفا چند اثر محدود درسنامه‌ای از ایشان باقی مانده که عمده آن‌ها به صورت مشترک نگارش شده و ایشان نقش جانبی در این آثار داشته است. بدون تردید بسیاری از آثار تحقیقی قرآنی که در زمان ما نوشته شده‌اند، از قلم و اندیشه علمی این استاد بزرگ بی‌نصیب نبوده‌اند.

رفیعی بیان کرد: بارها دیده‌ایم که جزوه‌هایی را برای ارزیابی به منزل یا محل کارشان ارسال می‌کردند. این سیره زیبا که ناشی از تواضع و فداکاری علمی است، در مباحث شفاهی هم نمود داشت و همه کسانی که با این استاد عزیز حشر و نشر داشتند نکته‌سنجی‌های ایشان در مورد آیات قرآن را به یاد دارند. مجلسی نبود که استاد شهیدی‌پور در آن حضور داشته باشند و قرآن تلاوت شود و ایشان گوهری از آیات را بیان نکرده باشند.

 

لازم به یادآوری است که مراسم بزرگداشت هفتمین روز ارتحال پیشکسوت و داور بین‌المللی قرآن کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، از سوی اداره کل قرآن و حدیث جامعةالمصطفی العالمیه در شبستان حضرت فاطمه زهرا(س) در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و با حضور اساتید و چهره‌های قرآنی از ایران و سایر کشور‌ها همچون احمد دباغ، شهریار پرهیزگار، مهدی تقی‌پور، محمدعلی دهدشتی، حسین اسدی، کسمایی، آقایی، علم‌خواه، سلیمی، توحیدی، حسینی جیدی، عباسی، امینی، سوسال الطیب، عالمی، حکیمی و محمد علی فروغی از کشور افغانستان، رضا دوسا از کشور تانزانیا، محمد غی از کشور سنگال و ایلیا رضوی از کشور هندوستان به اجرای برنامه پرداختند.

همچنین، در این مراسم معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی، معاون فرهنگی تربیتی مجتمع آموزش عالی شهیده بنت‌الهدی و مدیران قرآنی المصطفی همراه با خانواده مرحوم شهیدی‌پور حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha