هفته دولت؛ فرصتی برای گشایش‌ مشکلات اردبیل
کد خبر: 4081390
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷

هفته دولت؛ فرصتی برای گشایش‌ مشکلات اردبیل

حل مسائل و مشکلات مردم از اهداف مهم سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل در سال گذشته بود و هفته دولت فرصت ارزشمندی برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مهم است که از دولت مردمی انتظار توجه ویژه و گشایش‌های جدی در حل مسائل استان دارالارشاد اردبیل می‌رود.

هفته دولتبه گزارش ایکنا از اردبیل، حل مسائل و مشکلات مردم از اهداف مهم سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل در سال گذشته بود و هفته دولت فرصت ارزشمندی برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مهم استان است که از دولت مردمی انتظار توجه ویژه به استان دارالارشاد اردبیل می‌رود.

ارائه برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت دولت حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در استان نقطه گشایشی برای باز کردن گره‌های توسعه خواهد بود، چراکه استان اردبیل به‌عنوان قطب کشاورزی کشور در صورت توجه ویژه بی‌شک دستاوردهای ارزشمندی به دنبال خواهد داشت که رئیس‌جمهور قول مساعد برای فعال‌سازی این ظرفیت‌ها داده است.

اهمیت به صنایع تبدیلی و تکمیلی برای تکمیل چرخه ارزش افزودن استان از برنامه‌های مهم پیشرفت و آبادانی استان است. از طرفی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی اردبیل را مرکز اتحاد و انسجام ایران اسلامی و فرهنگ تشیع عنوان کرد که چهره‌های برجسته علمی را تقدیم بشریت کرده است.

بازدید از طرح‌های اشتغال‌زایی و کشاورزی کشت و صنعت مغان از دیگر برنامه‌هایی بود که رئیس‌جمهور در دستور کار قرار داد و تعلل در فعالیت‌های این مجموعه را مانعی برای پیشرفت این مجموعه عنوان کرد.

تأخیر پروژه‌ها و تلفات روزانه جاده‌ای نیز به‌عنوان یکی از معضلات مهم جاده‌ای در استان محسوب می‌شود که در این رابطه نیز رئیس‌جمهور تعلل 9 ساله در تکمیل پروژه اردبیل _ پارس‌آباد را غیرقابل قبول برشمرد و همت و تلاش را در این زمینه برای تکمیل آن جزو اولویت‌های اساسی دانست.

توجه به مشکلات کارگران و معضل بیکاری که به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات اساسی و گریبان‌گیر استان است مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفت و دستورات لازم در این زمینه برای رسیدگی به مشکلات کارگران صادر شد و نسبت به ایجاد فرصت‌های شغلی در استان تأکید ویژه انجام شد.

وقتی سخن از پروژه راه‌آهن اردبیل به میان آمد اشک در چشمان مردم گره خورد که حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی نیز با ابراز تأسف از عدم بهره‌برداری چندین ساله از این پروژه مهر تأیید بر تسریع اجرای آن زد تا علاوه بر تحقق مطالبات مردمی نقش مهم حمل و نقلی ریلی کشور همراه با توسعه اقتصادی استان باشد.

در بحث فرهنگی نیز رئیس‌جمهور با بیان اینکه توجه به ایده و شناسایی نخبگان و فرهنگی بیش از هر مسئله دیگری حائز اهمیت است اختصاص اعتبارات ویژه به این حوزه را در دستور کار قرار داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در بخشی از سخنان خود بحث حاشیه‌نشینی را حاصل بی‌توجهی به اقتصاد روستا بیان کرد و خواستار توجه ویژه اعم از خرید تضمینی محصولات کشاورزی روستاییان شد.

باید اذعان کرد که استان اردبیل محل تلاقی منطقه استراتژیک قفقاز با سایر بخش‌های ایران بوده و به‌عنوان یکی از مناطق پتانسیل‌دار در منطقه شمالغرب کشور جز استان‌هایی است که در سفرهای استانی دولت‌های مختلف متأسفانه مورد کم‌لطفی واقع شده است به‌طوری که شماری از پروژه‌های کلان این استان در حوزه‌های مختلف صنعت، راه، کشاورزی و درمان در نتیجه عدم تخصیص اعتبارات از ردیف ملی یا نبود نگاه یکسان مسئولان عالی‌رتبه کشور سال‌های متمادی است که بلاتکلیف مانده و سرعت پیشرفت آن‌ها در مقایسه با ابرپروژه‌های پایتخت و سایر شهرها بسیار آهسته و ملایم است.

از آنجا که مصوبات دولت کنونی می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت‌های کلان و توسعه‌های کم‌نظیر در استان اردبیل باشد، پیش از سفر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان سکان‌دار سیزدهمین دولت کشور به این استان، مردم اردبیل مطالبات خود را در حوزه‌های مختلف طرح کرده و از هیئت دولت خواستار شدند تا مصوبات خود را به مثابه دولت‌های پیشین از یاد نبرد تا این استان نیز پس از سال‌ها بتواند توسعه کلان را به معنای حقیقی تجربه کند.

دولت سیزدهم با علم به محرومیت استان اردبیل در شاخص‌های مهم توسعه نگاه ویژه‌ای به اختصاص اعتبارات به این استان داشته و در این میان همت مسئولان و نگاه دلسوزانه‌ای را می‌طلبد که هم نمایندگان استان در مجلس و هم مدیران اقتصادی اردبیل سعی در تخصیص و جذب این اعتبارات به اردبیل دارند تا نقطه امیدی برای توسعه و رونق اردبیل در تمام بخش‌های اقتصادی، اشتغال و عمران را شاهد باشیم.

حال این استان با پروژه‌های نیمه‌تمامی روبه‌رو است که چشم انتظار توجه جدی مسئولان و تخصیص اعتبارات است تا بار دیگر نقطه شور و نشاط در بین مردم استان روشن شود. هفته دولت فرصتی است تا شاهد تحقق وعده‌های دولت سیزدهم در استان باشیم.

سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در سفر سال گذشته به استان اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل با داشتن 775 هزار هکتار اراضی مستعد پنج درصد اراضی کشاورزی کشور است، اما صنایع تبدیلی در کشاورزی اردبیل، حلقه گمشده است.

وی ضرورت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیل زنجیره ارزش را در این بخش یادآور شد و افزود: قرار شد دو هزار میلیارد تومان اعتبار با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این حوزه اختصاص یابد.

وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص 200 میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت مجتمع‌های گلخانه‌ای اعم از برق و گاز خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر به‌عنوان یکی از اولویت‌های اساسی به‌دنبال توسعه حوزه اقتصادی استان اردبیل با توجه ویژه به بخش کشاورزی هستیم تا دشت مغان را که قلب تپنده کشاورزی ایران است، با توسعه همه‌جانبه روبه‌رو کنیم.

ساداتی‌نژاد عمده مشکل مردم پارس‌آباد را اجرای محور سربند به مشگین‌شهر، رفع نواقصات فرودگاه، راه‌اندازی بارانداز ریلی و تأمین آب شرب و کشاورزی اعلام کرد و گفت: تلاش ما بر این است تا با الگوی کشت مناسب و همچنین استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و اتحادیه‌ها مشکلات و نارسایی‌ها را به سرعت برطرف کنیم.

وی بر رفع ضعف‌های اعتباری پایاب سد خداآفرین به‌عنوان ظرفیت بسیار خوب در تولید محصولات کشاورزی تأکید کرد و گفت: پایاب سد خداآفرین با 38 هزار هکتار اراضی حاصلخیز و تولید یک میلیون تن محصول و با اختصاص 600 میلیارد تومان اعتبار مقرر شد به صورت کامل تا سال 1402 تکمیل و راه‌اندازی شود.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز در بازدید از پروژه‌های اردبیل گفت: برای پروژه بزرگراه پارس آباد ـ مشگین‌شهر که تصادفات زیادی در این مسیر می‌افتد اعتباری در این سفر برای پروژه پیش‌بینی شده است اما در جلسه‌ای که با دوستان راه و شهرسازی داشتیم این اعتبار کافی نیست، بنابراین از منابع دیگری پیش‌بینی کردیم که برای پروژه بزرگراه پارس‌آباد از منابع دیگری اعتبار تخصیص داده تا با سرعت پیش برود.

وی افزود: 300 کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در حال اجراست که در سفر رئیس‌جمهور قرار شد 655 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بزرگراه‌های استان اردبیل اختصاص پیدا کند همچنین برای سرعت دادن به بهسازی و نوسازی راه‌های روستایی 165 میلیارد تومان اعتبار در این سفر مصوب شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه آهن اردبیل ـ پارس‌آباد نیز که مطالبات مردم است، تصریح کرد: برای تحقق تداوم پروژه راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد و اتصال آن به جمهوری آذربایجان تلاش می‌کنیم که برای تکمیل راه‌آهن اردبیل یک هزار میلیارد تومان در این سفر اختصاص داده می‌شود، همچنین برای اتصال آن به پارس‌آباد اعتبار لازم تخصیص داده می‌شود.

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی نیز در سفر سال گذشته به اردبیل اذعان کرد: با توجه به مشکلات پیش آمده در خصوصی‌سازی در دشت مغان، تصمیم داریم در خصوصی‌سازی‌ها، از طریق پیمان مدیریت و بدون واگذاری زمین از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی افزود: تخصیص منابع به مناطقی از کشور که کمتر مورد توجه قرار گرفته است اولویت اصلی دولت سیزدهم است و در این راستا بازدیدی از گمرک بیله‌سوار داشتیم و مسائل و مشکلات این مجموعه را از زبان مدیران آن شنیدیم.

وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: ما با دو مشکل جدی در گمرک بیله سوار رو به رو هستیم که مشکل اول باید با رایزنی‌های لازم از طریق وزارت امور خارجه برای رفع عدم همکاری فعالانه از سوی کشور آذربایجان انجام گیرد و مشکل دوم مربوط به نبود برخی زیرساخت‌ها در این منطقه است و ما پس از بازگشت به تهران در اولین جلسه هیئت دولت این مسایل را پیگیری خواهیم کرد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه سفر به استان اردبیل گفت: اقدامات انجام شده در این بازارچه نسبت به بازدید قبلی که از آن داشتم گسترده بوده و ساماندهی این مجموعه به خوبی انجام شده و لازم است تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه اردبیل با دارا بودن موقعیت تاریخی و باستانی موقعیت بسیار استثنایی دارد، افزود: بقعه شیخ صفی جزو 26 اثر جهانی شناخته شده است یعنی میراث جهانی است و متعلق به مردم همه دنیاست و افتخاری است برای تمدن و مدنیت.

وزیر میراث فرهنگی بیان کرد: سلسله صفوی نقطه عطف در تاریخ ما بوده و فوق‌العاده است و وظیفه داریم تا جایی که امکان دارد میراث فرهنگی را حفظ کنیم که حداقل‌ترین کار ممکن مرمت و نگهداری از آن است.

ضرغامی تصریح کرد: همه خوبی‌ها در بقیه شیخ صفی جمع شده است و بسیار ارزشمند است و وظیفه ما حفظ و مرمت این میراث بوده که البته همکاران اقدامات بسیار خوبی در این راستا انجام داده‌اند و از این به بعد نیز باید بیشتر توجه شود.

وی با اشاره به طبیعت بکر و گردشگری استان اردبیل گفت: طبیعت استثنایی و به‌خصوص گردشگری سلامت عمدتا در سرعین شناخته شده یک موقعیت استثنایی دارد با اینکه 100 چشمه آبگرم و جاذبه‌های طبیعی در کشور شناسایی شده اما هیچ‌کدام سرعین نمی‌شود.

وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: توریسم سلامت در مهمترین بخش سلامت است در حوزه تندرستی فوق العاده است که باید گردشگری با رونق بیشتر پیش برود زیرا گردشگری امروز در اردبیل در خور و شایسته این جایگاه نیست.

ضرغامی با اشاره به مشکلات مردم در مسافرت به سرعین گفت: باید دسترسی‌ها را زیاد بکنیم که در این راستا 50 میلیارد تسهیلات در اختیارمان قرار داده شده و حدود 55 میلیارد دیگر هم برای مجموعه مأموریت‌های دیگر داریم که باید تا حد امکان مشکلات موجود را برطرف کنیم.

انتهای پیام
captcha