پیامد‌های ناآرامی‌های گاه و بیگاه عراق و گروه‌هایی که سود می‌برند
کد خبر: 4082198
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
ماجد غماس در گفت‌و‌گو با ایکنا تشریح کرد

پیامد‌های ناآرامی‌های گاه و بیگاه عراق و گروه‌هایی که سود می‌برند

ماجد غماس، نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران با اشاره به پیامدهای اعتراضات خیابانی و ناآرامی‌های گاه و بیگاه در عراق گفت: عراق هر از چند گاهی با شرایط بحرانی خاصی روبرو می‌شود و دشمنان سعی می‌کنند با ایجاد درگیری شیعی ـ شیعی از آن سوء استفاده کنند.

به گزارش ایکنا؛ دیروز، هشتم شهریور، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در نشستی مطبوعاتی ضمن عذرخواهی از ملت عراق به خاطر تنش‌های اخیر در این کشور از طرفداران خود خواست فورا به اعتراضات خاتمه داده و منطقه سبز را ترک کنند.

این اقدام وی باعث شد تنش‌های چند هفته اخیر تا حدود زیادی کاهش پیدا کند و آرامش نسبی برقرار شود. در همین رابطه ماجد غماس نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران، در گفت‌و‌گو با ایکنا ریشه‌های رویدادهای اخیر در عراق را تشریح کرد.

ناکامی جریان صدر در همراه‌ کردن مردم

این فعال سیاسی عراقی گفت: عراق هر از چند گاهی با شرایط بحرانی خاصی روبرو می‌شود و دشمنان سعی می‌کنند با ایجاد درگیری شیعی ـ شیعی از آن سوء استفاده کنند، این مسئله در قضیه نافرمانی مدنی جریان صدر و ورود به پارلمان و شورای عالی قضایی عراق نمود پیدا کرد.

وی افزود: مقتدی صدر گمان می‌کرد طرفدارانش به همین حد بسنده می‌کنند و جلوتر نمی‌روند. او اقداماتی انجام داد که باعث تشدید بحران شد. اقدام اول دعوت نمایندگان جریان صدر به استعفای از پارلمان بود. نکته دوم اشغال پارلمان و ورود به مقر شورای عالی قضایی و همچنین سعی در اشغال منطقه سبز بغداد بود. 

غماس افزود: تعامل با حکمت و تحمل و صبر و شکیبایی دیگر گروه‌های شیعی به ویژه چارچوب هماهنگی شیعیان و دعوت به گفت‌گو و عدم عکس العمل نیروهای امنیتی به ویژه حشد الشعبی و عدم برخورد با معترضان باعث شد که طرفداران جریان صدر دست به تندروی بزنند.

این کارشناس عراقی بیان کرد: آنها تلاش کردند مردم عراق را به سمت خود بکشانند و تظاهرات میلیونی راه بیندازند که در این راه ناکام ماندند و احساس کردند که تنها هستند. 

احساس خطر از بازگشت داعش و طرفداران صدام

ماجد غماس ادامه داد: موضوع دیگر اینکه طرف‌های خارجی منطقه‌ای و بین‌المللی مخصوصا سازمان ملل احساس کردند تن‌ دادن به این روند سیاسی باعث تشنج بیشتر اوضاع می‌شود و احساس می‌شد آنچه در عراق رخ می‌دهد به نفع جهان و حتی استکبار جهانی هم نخواهد بود.

غماس گفت: مردم همراه این حرکت نبودند و جریان صدر موفق نشدند مردم و گروه‌های سیاسی را با خود همراه کنند و احساس ضعف در درون خود کردند؛ لذا شاهد بودیم اقداماتی همچون قرار دادن مقتدی صدر در جایگاه انبیا انجام دادند که خیلی خطرناک است و مردم احساس کردند مسائل به سمتی می‌رود که غیرقابل قبول است. اوضاع به گونه‌ای بود که همه مؤسسات دولتی توسط آشوبگران اشغال شد و همه چیز از حرکت بازایستاد.

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران تأکید کرد: همه حتی خود مقتدی صدر احساس کردند این روند باعث بن بست سیاسی خطرناک می‌شود و اگر خلأیی به وجود بیاید ممکن است داعش دوباره ظهور کند. در شرایط اعتراض و تنش در عراق، بازماندگان بعثی‌ها و کسانی که از سفارتخانه‌ها پشتیبانی می‌شوند می‌خواهند سوء استفاده کنند و به خیال خام خود قدرت بگیرند. این یک خیال خام است که باعث آزار بیشتر مردم و مانع انجام اصلاحات دولت عراق خواهد شد. 

نقش آیت‌الله حائری در آرامش اوضاع

این کارشناس سیاسی عراق در ادامه گفت: چیزی که باعث شد این موضوع ختم به خیر شود بیانیه آیت‌الله العظمی سید‌کاظم حائری مبنی بر کناره‌گیری از مرجعیت و دعوت از مقلدان خود برای تقلید از مقام معظم رهبری و دعوت مقتدی صدر به آرامش و برحذر داشتن وی از بدتر کردن اوضاع بود.

وی افزود: حرکت بعدی مقتدی صدر، کناره‌گیری از سیاست بود. البته این امر را بارها شاهد بودیم که هر چند بار یک بار از سیاست اعلام کناره‌گیری می‌کند. برخی معتقدند این اقدام برای این است که وی از مسئولیت قتل و غارت‌های احتمالی مبرا باشد. 

ماجد غماس یادآور شد: زمانی که مواضع و اظهارات مقتدی صدر مطرح شد، جوان‌های صدری به جنگ مسلحانه روی آوردند؛ اما احساس کردند نمی‌توانند در برابر نیروهای نظامی عراق و حشد الشعبی کاری کنند. حشد الشعبی هم اعلام بی طرفی کرده و منتظر است تا آینده را ارزیابی کند.

وی ادامه داد: مقتدی صدر روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی از طرفداران خود خواست طی یک ساعت باید منطقه سبز و پارلمان را ترک کنند؛ زیرا در غیر این صورت، تدبیر دیگری انجام خواهد داد. متأسفانه کانال‌های مغرض از جمله شبکه العربیه روی این مسئله سرمایه‌گذاری زیادی کردند. در حال حاضر احساس می‌شود این ماجرا رو به پایان است و مرزها و فرودگاه‌ها باز شده و حالت عادی در بغداد برقرار است. 

ماجد غماس در پایان گفت: امیدوارم زیارت عتبات و مراسم اربعین به خوبی صورت بگیرد و زائران به آرزوی خود یعنی زیارت آستان مقدس امام حسین (ع) در فضایی به دور از تنش و ناامنی در عراق، نائل شوند.

انتهای پیام
captcha