آشوب داخلی برنامه‌ای برای تضعیف جایگاه عراق به سود رژیم صهیونیستی است
کد خبر: 4081994
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
پژوهشگر عراقی در گفت‌وگو با ایکنا:

آشوب داخلی برنامه‌ای برای تضعیف جایگاه عراق به سود رژیم صهیونیستی است

«عادل عبدالستار الجنابی»، پژوهشگر و فعال سیاسی در عراق ضمن خطرناک خواندن تحولات اخیر، آن را توطئه‌ای از جانب رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی برای تضعیف جایگاه عراق برشمرد و گفت: آن‌ها نمی‌خواهند این کشور ثبات داشته باشد و از طریق ایادی داخلی و خارجی خود تلاش دارند عراق را به جنگ داخلی بکشانند.

آشوب داخلی برنامه‌ای برای تضعیف جایگاه عراق به سود رژیم صهیونیستی است«عادل عبدالستار الجنابی»، پژوهشگر و فعال سیاسی در عراق در گفت‌و‌گو با ایکنا ضمن خطرناک‌خواندن تحولات اخیر، آن را توطئه‌ای از جانب رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی برای تضعیف جایگاه عراق خوانده و کناره‌گیری آیت‌الله حائری از مرجعیت و توصیه به مقلدان خود برای پیروی از رهبر معظم انقلاب را اقدامی برای مقابله با این توطئه توصیف کرد. مشروح این گفت‌گو در ادامه می‌آید:

ایکنا ـ همان‌طور که می‌دانید عراق در آخرین ساعات پس از اعلام کناره‌گیری رهبر جریان صدر از فعالیت سیاسی و درگیری در منطقه سبز، شاهد تحولات امنیتی و سیاسی زیادی بود، چرا تحولات سیاسی عراق به این شرایط حساس رسید؟

پیچیدگی صحنه سیاسی و در پی آن تحولات امنیتی و نظامی، سناریو و طرحی است که از قبل توسط سفارت آمریکا و سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی برای عراق تدارک دیده شده است، آن‌ها نمی‌خواهند این کشور ثبات داشته باشد و از طریق ایادی داخلی و خارجی خود تلاش دارند تا کشور را به جنگ داخلی میان شیعیان عراق بکشانند. این امر منجر به تضعیف این کشور و جلوگیری از تبدیل عراق به وزنه‌ای برای موازنه قوا در منطقه بوده و به سود رژیم صهیونیستی خواهد بود.

ایکنا ـ چرا آیت‌الله حائری با اعلام کناره‌گیری خود از مرجعیت، به اطاعت از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران توصیه کرد؟

آیت‌الله حائری با اعلام کناره‌گیری خود از مرجعیت دینی در این مرحله خاص، قصد ارسال این پیام به مردم عراق و به ویژه مقلدان آیت‌الله سید محمد صدر را داشت که استکبار جهانی و صهیونیستم برای نابودی عراق و توان اقتصادی آن و همچنین محدود کردن نفوذ این کشور در منطقه و جهان نقشه‌ها و توطئه‌های زیادی دارد. از سویی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به توطئه‌های استکبار و راه‌های مقابله با آن‌ها کاملاً آگاه بوده و واقعیت نیز بدون هیچ تردیدی این امر را ثابت کرده است.

ایکنا ـ پیامدهای کناره‌گیری مقتدی صدر از سیاست چیست؟

مقتدی صدر از گستردگی بحران سیاسی و نظامی که عراق شاهد آن است و همچنین احتمال بروز فتنه و درگیری در میان مردم آگاه است و به همین دلیل برای مقابله با مقصر دانسته شدن و جلوگیری از تحت سرزنش قرار گرفتن، به طور موقت از سیاست کناره‌گیری کرد تا سایر احزاب سیاسی را مسئول این وضعیت نشان دهد.

ایکنا ـ برخی از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که پیامدهای وضعیت کنونی نامعلوم بوده و به دشواری می‌توان پیش‌بینی کرد که وضعیت در ساعت‌های آینده چگونه خواهد بود، نظر شما درباره این وضعیت چیست؟

به اعتقاد من حضور طرف‌های خارجی که اوضاع را پیچیده می‌کنند و اوضاع را به هم می‌ریزد، وضعیت امنیت و ثبات عراق را از نظر سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای آشفته‌تر شده و خروج از بحران سیاسی و نظامی را در آینده نزدیک دشوار خواهد کرد.

ایکنا ـ چارچوب هماهنگی نیروهای شیعیان به‌عنوان رقیب سیاسی جریان صدر، همه بازیگران دینی، سیاسی و اجتماعی را به مداخله و ابتکار عمل برای پرهیز از فتنه، اولویت دادن به راه‌حل سیاسی و گفت‌وگو و در امان ماندن از فتنه‌ها هرج‌ومرج و خونریزی بیشتر در کشور فراخواند، این فراخوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فراخوان چارچوب هماهنگی برای مداخله همه عاقلان برای غلبه بر فتنه و اولویت دادن به زبان گفت‌وگو و جلوگیری از خونریزی تنها راه برون‌رفت از بحران است، زیرا نجات کشور از این وضعیت، وظیفه‌ای است که بر عهده همه است و هیچ بهانه‌ای برای جریان‌های دینی و سیاسی برای شانه خالی‌کردن از این مسئولیت شرعی، اخلاقی و انسانی با هدف نجات عراق از مصیبت فتنه و اشغالگری وجود ندارد.

 ایکنا ـ نقش مراجع تقلید را در آرام‌سازی اوضاع و دفع فتنه در شرایط حساس عراق چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مراجع دینی از جایگاه برجسته‌ای در اجتماعی و همچنین اعتبار زیادی در جامعه برخوردار هستند، با این‌حال تاکنون در این تحولات واکنشی از نهاد دینی برای جلوگیری از فتنه که متناسب با جایگاه تأثیرگذار آن در اجتماع باشد، مشاهده نشده است.

آشوب داخلی برنامه‌ای برای تضعیف جایگاه عراق به سود رژیم صهیونیستی است

 

انتهای پیام
captcha