عذرخواهی مقتدی صدر و مهلت یک ساعته برای توقف اعتراضات
کد خبر: 4082008
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
در کنفرانس خبری اعلام شد؛

عذرخواهی مقتدی صدر و مهلت یک ساعته برای توقف اعتراضات

مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در سخنانی ضمن عذرخواهی از ملت عراق به خاطر تنش‌های اخیر در این کشور از طرفداران خود خواست فورا به اعتراضات خاتمه داده و منطقه سبز را ترک کنند.

عذرخواهی مقتدی صدر و مهلت یک ساعته برای توقف اعتراضاتبه گزارش ایکنا؛ به نقل از الجزیره، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق دقایقی پیش در یک نشست خبری گفت: حوادث عراق من را بسیار غمگین می‌کند. وطن من ابتدا گرفتار فساد بود اکنون گرفتار فساد و خشونت با هم است. از مردم عراق که تنها زیان‌دیده از این حوادث هستند، عذرخواهی می‌کنم.

مقتدی صدر ادامه داد: همچنانکه از انقلاب تشرین(اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ عراق) انتقاد کردم از اعتراضات جریان صدر انتقاد می‌کنم. خون عراقی‌ها حرام است چه از عشایر یا از جریان صدر باشد.

وی تصریح کرد: از نیروهای امنیتی و حشد الشعبی که بی طرفی خود را حفظ کردند، تشکر می‌کنم.

این فعال سیاسی عراقی ادامه داد: اگر اعتراضات طی یک ساعت آینده متوقف نشود، من از جریان صدر برائت می‌جویم.

وی خطاب به طرفداران خود گفت: به طور کامل از اعتراضات کناره‌گیری کنید وگرنه موضع دیگری می‌گیرم. در سیاست دخالت نمی‌کنم و کناره‌گیری من قطعی و همیشگی است؛ زیرا امری شرعی است.

مقتدی صدر تصریح کرد: برخی شبه نظامیان وقیح هستند. نباید جریان صدر اینچنین باشد و من ایمان دارم که این جریان، یک گروه منضبط هستند.

تحت امر مرجعیت هستم

رهبر جریان صدر در پاسخ به سؤال خبرنگار سموریه نیوز درباره روابطش با گروه‌های سیاسی اظهار کرد: من با هیچ گروهی ارتباط ندارم و سیاست را به طور کامل ترک کرده‌ام و هرگز به آن برنمی‌گردم، من تحت فرمان مرجع دینی‌ام آیت‌الله حائری هستم.

در پی سخنان صدر حیدر العبادی، رئیس ائتلاف نصر عراق گفت: لازم است همه افراد مسلح عقب‌نشینی کنند و پس از سخنان مقتدی صدر دولت هیچ دلیلی برای کوتاهی و ضعف در وظایف خود ندارد.

وی افزود: عقلا باید برای جلوگیری از بازگشت درگیری‌ها و به خطر افتادن جان مردم چاره‌اندیشی کنند.

این در حالی است که منابع خبری اعلام کردند برخی طرفداران جریان صدر پس از سخنان وی از منطقه سبز عقب‌نشینی کردند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دعوت مقتدی صدر به توقف را خشونت بالاترین نشانه وطن دوستی و تلاش وی برای جلوگیری از ریختن خون مردم عراق دانست.

در پی نشست خبری مقتدی صدر، کمیته رسانه‌ای پلیس عراق اعلام کرد ریاست عملیات مشترک تصمیم گرفته است منع آمد و شد در بغداد و دیگر استان‌ها را لغو کند.

انتهای پیام
captcha