دیوارنگاره‌های هنرمند یهودی، شاهدی بر جنایات اسرائیل در بیت‌المقدس
کد خبر: 4082821
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳

دیوارنگاره‌های هنرمند یهودی، شاهدی بر جنایات اسرائیل در بیت‌المقدس

یک هنرمند یهودی‌تبار با ترسیم دیوارنگاره‌هایی بر روی دیوارهای محله سلوان در بیت‌المقدس می‌کوشد جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان را به تصویر بکشد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری آناتولی، نقاشی‌های دیواری که بر روی خانه‌های محله سلوان در قدس شرقی اشغالی کشیده شده است، مشکل شهرک‌های غیرقانونی اسرائیلی را که در سرزمین فلسطین ساخته شده‌اند، نشان می‌دهد و شاهدی بر سیاست تخریب و تخلیه اجباری در آنجا است.

گروهی از هنرمندان داخلی و خارجی با حمایت مرکز خلاقیت سلوان، طرح «من شاهد سلوان هستم» را به عنوان یک تلاش هنری جمعی برای جلب توجهات به شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اجرا کردند.

ثبت جنایات اسرائیل با دیوارنگاری

این پروژه شامل نقاشی‌های دیواری بزرگ از ساکنان فلسطینی محله سلوان است که توسط نیروهای اسرائیلی به شهادت رسیدند و همچنین چشمان شخصیت‌هایی که در مناطق مختلف جهان مورد آزار و اذیت قرار گرفته یا مانند «جورج فلوید» و «راشل کوری» کشته شده‌ و  تبدیل به نماد عدالتخواهی شده‌اند.

علیرغم اعتراضات بین‌المللی، نظامیان صهیونیست به دلایل مختلف به تخریب منازل فلسطینی‌ها و یا تخلیه اجباری آنها به نفع شهرک‌نشینان با هدف گسترش شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در قدس شرقی به ویژه در محله‌های «سلوان» و «شیخ جراح» ادامه می‌دهند. 

ده‌ها خانواده فلسطینی در «سلوان» و «شیخ جراح» با تهدید آوارگی از خانه‌های خود، چه از طریق تخریب یا اخراج به نفع شهرک‌نشینان اسرائیلی، مواجه هستند.

«لورا روزنر»، فعال و هنرمند یهودی آمریکایی که در این پروژه مشارکت داشت به خبرگزاری آناتولی گفت: چشم‌هایی که آنها بر روی ساختمان‌های سلوان کشیده‌اند «نمادی از شهادت فلسطینی‌ها به آنچه در اینجا اتفاق می‌افتد» است.

روزنر ادامه داد که به عنوان یک فعال یهودی در آمریکا، در حمایت از فلسطین فعالیت می‌کند. وی گفت: من فکر کردم برای ادامه این کار، باید بروم و در صحنه باشم؛ بدانم چه اتفاقی افتاده است. با مردم اینجا از نزدیک روبرو شوم و خودم محیط را ببینم.

وی با ابراز تاسف عمیق از اتفاقاتی که در اینجا می‌افتد، افزود: بیشتر اتفاقاتی که در حال رخ دادن است به نام جامعه یهود انجام می‌شود، اما من فکر می‌کنم مشکل اصلی صهیونیسم و ذهنیتی است که ایجاد کرده است. نهادهایی در اسرائیل و خارج از آن به دنبال اخراج همه فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان و انجام پاکسازی قومی هستند.

او اشاره کرد که آنها از نقاشی برای بیان بصری استفاده می‌کنند زیرا فراتر از هر زبانی است. او افزود: به همین دلیل، ما پروژه نقاشی دیواری را راهی برای رساندن صدای فلسطینی‌ها می‌دانیم، زیرا در اینجا تلاش‌هایی برای محوکردن آثار فلسطینی‌ها از طریق به اصطلاح فعالیت‌های باستان‌شناسی، تبلیغات، و گزارش‌های تاریخی غیر واقعی یا گمراه کننده وجود دارد. 

وی اظهار کرد: آنها سعی می‌کنند با این نقاشی‌ها این تاریخ را برجسته کنند، زیرا فلسطینی‌ها بخش بسیار مهم و زیبایی از بیت‌المقدس و این سرزمین هستند. روزنر با اشاره به نقاشی روی دیوار یکی از خانه‌های کناری‌اش، تأکید کرد که این نقاشی متعلق به چشم نوه یک زن فلسطینی به نام ام ناصر است.

او گفت: ام ناصر فکر می‌کند که این چشم‌ها نماینده او نیز هستند، زیرا این زن همان کسی است که سال‌هاست با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند که صهیونیست‌ها می‌خواهند او را از  خانه‌اش بیرون کنند و به همین دلیل مجبور است بارها به دادگاه مراجعه کند. او در طول سال‌ها شاهد تغییر محله خود به دلیل حملات شهرک‌نشینان بوده است.

نقاشی دیواری، نمادی از مقاومت است

همچنین کریس غزاله، هنرمند و فعال آمریکایی فلسطینی 39 ساله، که از این پروژه حمایت می‌کند، تأکید کرد که هر اقدامی با هدف حمایت از فلسطین و فلسطینی‌ها نوعی از مقاومت است.

وی بر لزوم درک اهمیت این مکان توسط گردشگران یا بازدیدکنندگان بیت‌المقدس تأکید کرد و گفت: آنها باید بدانند که هر سنگی که روی آن قدم می‌گذارند توسط فلسطینی‌ها ساخته شده است.

غزاله اظهار کرد: پروژه‌های رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس با تزریق میلیاردها دلار حمایت می‌شود و ثروتمندترین افراد جهان از این پروژه‌ها حمایت می‌کنند.

وی افزود: ثروتمندترین کشورهای عربی از اسرائیل حمایت می‌کنند، در حالی که فلسطینی‌ها در اینجا هیچ یاوری ندارند.

انتهای پیام
captcha