روز شهادت امام حسن(ع)؛ 7 یا 28 صفر؟
کد خبر: 4083142
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰

روز شهادت امام حسن(ع)؛ 7 یا 28 صفر؟

همانطور که فضلای قم از جمله آیت‌الله جواد فاضل گفته‌اند امید است خبرگزاری‌ها لااقل اشتباه عجیبی که در انتساب جدول اضافه شده به کتاب سید قاسم رسی رخ داده را اصلاح کنند؛ چرا که انتساب آن جدول به رسی موجب شماتت می‌شود، به خصوص که رسی خود از دشمنان شیعیان بوده و کتاب الرد علی الرافضه او چاپ شده است.

روز شهادت امام حسن(ع)؛ 7 یا 28 صفر؟مهم‌ترین ادله‌ موافقان ۷ صفر، دو چیز است که عند التحقیق معلوم شده که هر دو اشتباه است.
یک. غالب مورخین و فقها ۷ صفر را شهادت امام حسن مجتبی(ع) می‌دانند. این ادعا خلاف واقع است، چون تا قرن هشتم، ۲۸ یا آخر صفر مطرح بوده و اول بار در قرن هشتم در دروس شهید اول در اثر سهو ناسخ، هفتم صفر ذکر شده.


دو. اول کسی که این مطلب را گفته کسی سید قاسم بن ابراهیم رسی، نویسنده تثبیت الامامه است. در این کتاب می‌گوید امام مجتبی(ع) در روز ۷ ماه صفر به شهادت رسید.
اما سیدقاسم رسی مطلقا چنان سخنی نگفته. جدولی که شهادت امام را در ۷ صفر ذکر کرده جزو متن کتاب سیدقاسم نیست و آن را ناشر لبنانی به آخر کتاب رسی افزوده است. قاسم اصلا شیعه دوازده امامی نیست که جدول ولادت و شهادت ۱۴ معصوم را در پایان کتابش بیاورد.

همانطور که فضلای قم از جمله آیت‌الله جواد فاضل گفته‌اند امید است خبرگزاری‌ها لااقل اشتباه عجیبی که در انتساب جدول اضافه شده به کتاب رسی رخ داده را اصلاح کنند؛ چرا که انتساب آن جدول به رسی موجب شماتت مخالفان شیعه می‌شود، به خصوص که رسی خود از دشمنان شیعیان بوده و کتاب الرد علی الرافضه او چاپ شده است. جان کلام اینکه قول ۲۸ صفر، اقوی است.
روز شهادت امام حسن(ع)؛ 7 صفر یا 28 صفر؟

روز شهادت امام حسن(ع)؛ 7 صفر یا 28 صفر؟

ریشه‌ اختلاف
کاتب دروس شهید اول، «سلخ صفر» یعنی آخر صفر را به اشتباه «سابع صفر» کتابت کرده است. همین اشتباه ساده کاتب موجب اشتباه و مستمسک آیندگان شد که شهادت امام را بدون توجه به تمام منابع اصیل تاریخی و حدیثی، روز هفتم صفر بدانند. جالب اینجاست که این منبع، یک کتاب فقهی است نه تاریخی.
کتاب تثبت الامامه‌ قاسم رسی را آقای صالح وردانی منتشر کرده است. ایشان انتهای کتاب، با یک صفحه خالی فاصله، سه صفحه زندگینامه مختصر ائمه را چاپ کرده. یک بدسلیقگی تمام‌عیار، چون قاسم رسی طبق نقل تاریخ‌نویسان، پیشوای زیدیه بوده است. طبق گفته اقای قاسمی از فضلا و محققین حوزوی؛ این چاپ به دست همان جریان مُصرّ بر تکثیر روز‌های عزاداری و اختصاص هفتم صفر به امام حسن(ع) می‌افتد. آن سه صفحه ضمیمه کتاب را بخشی از کتاب پنداشته و وقتی می‌بینند در آن تاریخ وفات امام حسن روز هفتم صفر ذکر شده، آن را یک کشف مهم علمی و تاریخی می‌پندارند، غافل از آنکه این ضمیمه هیچ ربطی به کتاب تثبیت الامامه قاسم رسی ندارد، و افزونه‌ای است که توسط محقق کتاب یا ناشر لبنانی به کتاب اضافه شده است!

انتهای پیام
captcha