کنگره شعر «حنجره‌های سرخ» در الیگودرز برگزار شد
کد خبر: 4083763
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹

کنگره شعر «حنجره‌های سرخ» در الیگودرز برگزار شد

ششمین کنگره سراسری شعر عاشورایی با عنوان «حنجره‌های سرخ» امروز، ۱۵ شهریور در تالار کمال مجتمع فرهنگی، هنری سیمرغ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی الیگودر برگزار شد.

کنگره شعر «حنجره‌های سرخ» در الیگودرزبه گزارش ایکنا از لرستان، ششمین کنگره سراسری شعر عاشورایی با عنوان «حنجره‌های سرخ» امروز، ۱۵ شهریور با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، امام جمعه و فرماندار الیگودرز و جمعی از مدیران الیگودرز و تعدادی از شاعران و هنرمندان در تالار کمال مجتمع فرهنگی، هنری سیمرغ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی الیگودر برگزار شد.

در ابتدای این کنگره حجت‌الاسلام مهدی سرلک، امام جمعه الیگودرز، گفت: حادثه عظیم عاشورا نشان دهنده قلّه جهاد، فداکاری و شهادت در راه خداست و سیدالشهدا(ع) برای رضای خدا خون خود را با هدف نجات بندگان خدا از جهالت و گمراهی نثار کرد و این رمز ماندگاری و بقای حادثه بی‌نظیر عاشورا و قیام با عظمت اباعبدالله الحسین(ع) است.

وی افزود: نهضت عاشورا یک فرهنگ است  که این راز ماندگاری این نهضت جهانی است و این فرهنگ ماندگار باعث شده تا بشریت را به قله عزت مادی و معنوی  برسد.

سرلک با بیان اینکه هنرمندترین فرد دنیا امام حسین(ع) بود که سیاست را با معنویت، دیانت،عرفان، حق‌طلبی و مبارزه با ظالمان آمیخته کرد، اضافه کرد: امروز باید با زبان هنر این مکتب را گسترش دهیم، زبان هنر کارساز و تاثیرگذار است، لذا اگر اشعار ناب آمیخته به اخلاص، ایمان و معنویت باشد تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

میثم محتشم، رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی الیگودرز نیر در ادامه این کنگره شعر، گفت: بهترین راه برای انتقال مفاهیم انسانی و الهی به جامعه و ایجاد فرهنگ‌سازی، انتخاب زبان هنر است و هر نویسنده و خطیبی و شاعر که عاری از هنر باشد قادر نخواهد بود تاثیری را بر مخاطب خود بگذارد.

وی افزود: برگزاری برنامه‌ها ی مذهبی می‌تواند تاثیرات بسزایی در سطح جامعه و به‌ویژه در میان جوانان ایجاد کند اما متاسفانه به‌دلیل کمبود و عدم تخصیص اعتبارات چندین سال موفق به برگزاری کنگره سراسری شعر عاشورا نشدیم و امسال ششمین کنگره سراسری شعر عاشورا پس از ۱۱ سال چشم انتظاری، با پیگیری‌ها و تلاش‌های به‌عمل آمده و با حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، به میزبانی شهرستان الیگودرز برگزار شد.

محتشم در ادامه به ارائه گزارش در مورد این کنگره پرداخت و اضافه کرد:  ۸۹۶ اثر توسط ۳۴۲ شاعر از بیست و سه استان کشور  به کنگره سراسری حنجره ‌های سرخ ارسال شد و آثار رسیده به این کنگره، کدبندی و برای انجام داوری و گزینش ۱۵ شاعر برگزیده به داوران کنگره که از چهره‌های شاخص شعر امروز هستند، تحویل گردید و امروز شاهد خوانش این اشعار توسط این شاعران برگزیده در این کنگره هستیم.

وی ضمن قدردانی از مسئولان شهرستان و استان برای حمایت از برگزاری مجدد این کنگره شعر، گفت: کنگره شعر عاشورا در سال‌های گذشته برکات فرهنگی و معنوی فراوانی برای این شهرستان داشته و خلع برگزاری آن در طی چند سال گذشته کاملاً مشهود بوده است.

در ادامه این کنکره منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی لرستان نیز  گفت: هر کجا بحث از مکتب و جایگاه نهضت عاشورا می‌شود همه باید با جان و دل در میدان باشیم.

وی  یکی از کانون‌های معرفت را فرهنگ عاشورا دانست و افزود: شعله فروزان ارادت به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در دل شیعیان فرصتی برای ابراز عاطفه و عشق و محبت، اندیشه‌ورزی، علم و معرفت نسبت به این وجود مقدس است و قیام عاشورا زمینه خوبی برای ساماندهی حرکت‌های مصلحانه تاریخی و نقطه آغازین حرکت‌های بزرگ و جنبش‌های فراگیر است

احمدی به ورود حماسه کربلا به حیطه شعر اشاره کرد و ادامه داد: شعر یکی از عوامل ماندگاری و پایایی نهضت عاشوراست چرا که حضور پر رنگ شعر در روایت ماجرا و قالب نافذ مرثیه در سوگداشت ماجرا از سویی پیوند دهنده میان عواطف و دل‌های سوخته و حقیقت ماجرای ظهر عاشوراست و از سوی دیگر به نوبه خود باعث غنا و اعتلای اشعار و مراثی ست.

وی ادبیات عاشورایی را از غنی‌ترین و حماسی‌ترین ذخایر فکری و احساسی شعر دانست و گفت: با گذشت قرن‌ها از آن واقعه، شاعران زیادی در غم و مصیبت این فاجعه دیوان‌ها سروده‌اند اما هنوز هم هیچ یک از آ‌نها نتوانسته آن‌طور که لایق این واقعه‌ غم‌انگیز و دلخراش است، سخنوری کند و تمام و کمال آن را بازگو کند.

انتهای پیام
captcha