روایت یک کار تمیز فرهنگی برای جاماندگان اربعین
کد خبر: 4085430
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵

روایت یک کار تمیز فرهنگی برای جاماندگان اربعین

این روزها و شب‌ها جاده سلامت شهرکرد صحنه برپایی مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی با حضور گسترده مردم است که می‌توانند در جاده سلامت از ایستگاه‌های صلواتی، مداحی و عزاداری موکب‌ها بهره‌مند شوند.

موکب های جاده سلامت شهرکرد

این روزها و شب‌ها جاده سلامت شهرکرد صحنه برپایی مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی با حضور گسترده مردم است که روزانه از ساعت ۱۸ تا ۲۲ برگزار می‌شود. در همین راستا، ۲۵ موکب با مشارکت مردم و برخی نهادهای اجرایی استان در جاده سلامت، در جوار سه شهید گمنام دفاع مقدس برپا شده است. شرکت‌کنندگان و مشتاقان حضرت اباعبدالله(ع) در آیین پیاده‌روی جاماندگان کربلا، جاده سلامت شهرکرد واقع در ضلع شمالی پارک تهلیجان را به طول یک کیلومتر می‌پیمایند. این مسیر با فضاسازی محیطی، ایستگاه‌های صلواتی و پخش مداحی و عزاداری به گلزار مطهر سه شهید گمنام ختم می‌شود.

پیش‌تر، عبدالصادق نجفی، سرپرست شهرداری شهرکرد با تصریح اینکه مراسم پیاده‌روی جاماندگان کربلا از 18 شهریورماه در شهرکرد آغاز شده و تا 26 شهریور مصادف با ایام اربعین حسینی به صورت روزانه برگزار می‌شود، اظهار کرد: «به همین مناسبت، موکب‌ها توسط شهرداری شهرکرد برپا شده است و نیروهای جهادی و مردمی این موکب‌ها را مدیریت می‌کنند؛ عملیات زیرسازی و خط‌کشی ترافیکی در محل برپایی موکب‌ها نیز توسط شهرداری انجام می‌شود. شهرداری علاوه‌ بر انجام اقدامات برای برگزاری مراسم پیاده‌روی جاماندگان کربلا، همکاری و مشارکت لازم با هیئت‌ها، برپایی موکب در کربلای معلی را نیز انجام داده است.»

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اعلام کرد: به منظور پذیرایی از دلسوختگان حسینی در آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در جاده سلامت شهرکرد، چهار موکب به همت فرهنگیان آموزش و پرورش ناحیه یک و دو شهرکرد، عشایر، بسیج فرهنگیان، سازمان دانش‌آموزی و اداره‌کل آموزش و پرورش استان آماده پذیرایی از عموم دلسوختگان حسینی شدند. در این موکب‌ها علاوه بر پخش نذورات، خدمات مشاوره و سلامت، کارگاه نقاشی و برنامه‌های فرهنگی اجرا می‌شود.

سیدعلی درخشان، مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و مسئول موکب سلامت حضرت سیدالشهدا(ع) نیز از برپایی این موکب در مسیر پیاده‌روی جاماندگان کربلا در شهرکرد خبر داد و گفت: این موکب با همکاری بسیج جامعه پزشکی و ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان در جاده سلامت برپا شده است و در کنار دیگر موکب‌ها و نیروهای جهادی و مردمی به ارائه خدمات پزشکی، درمانی، آموزشی و مشاوره به صورت رایگان برای شرکت‌کنندگان در آیین پیاده‌روی جاماندگان کربلا می‌پردازد.

برای آگاهی بیشتر با فضای این برنامه معنوی، گفت‌وگویی با دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل احمدی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه برپایی موکب‌های جاده سلامت شهرکرد در امتداد برنامه سال گذشته در تپه نورالشهداست، اظهار کرد: سال گذشته که محبان حضرت امام حسین(ع) از زیارت اربعین و تشرف به کربلا محروم بودند، تعدادی از گروه‌های مردمی و جهادی گرد هم آمده و برنامه پیاده‌روی تپه نورالشهدا را برگزار کردند که با استقبال مردمی مواجه شد.

وی با ذکر اینکه امسال نیز مردم نسبت به برپایی این برنامه پیگیر بودند و جویا می‌شدند، ادامه داد: در پی این مطالبات مردمی و نیز آثار و برکات فرهنگی این برنامه بر فضای شهر، تصمیم بر آن شد که برنامه برپایی موکب‌ها امسال نیز اجرایی شود که این اتفاق افتاد و هم‌اکنون ۲۵ موکب اربعین حسینی در جاده سلامت هر روز پذیرای جاماندگان پیاده‌روی اربعین از اقشار مختلف جامعه هستند.

احمدی با تصریح اینکه امسال به علت دو مشکل عمده امکان برپایی موکب‌ها در مسیر تپه نورالشهدا وجود نداشت، گفت: سال گذشته و به برکت برپایی این برنامه در این منطقه از شهرکرد، مسئولان در صدد توسعه جاده تپه نورالشهدا برآمدند و اگرچه مقرر شده بود تا اربعین امسال این مسیر آماده شود، اما این اتفاق نیفتاد، بنابراین جابجایی تیربرق‌ها و نبود نور در مسیر و خاکی بودن جاده دو مشکل اصلی پیش رو در این منطقه بود. لذا مقرر شد امسال این برنامه را در جاده سلامت واقع در مسیر موزه دفاع مقدس که میزبان سه شهید گمنام است، برگزار کنیم.

محتوای خدمات موکب‌ها

این روحانی فعال فرهنگی استان با اشاره به اینکه با مشخص شدن مکان استقرار موکب‌ها فراخوان دعوت از مردم و دستگاه‌های اجرایی استان برای برپایی موکب اعلام شد، بیان کرد: در این فراخوان تأکید شد که در راستای ایجاد بسترهای فرهنگی و ارائه خدمات در ساحت‌های مختلف و نیز تمهیدات پذیرایی از شیفتگان و محبان حسینی، گروه‌ها و تشکل‌های مردمی و دولتی پای کار بیایند.

احمدی تأکید کرد: این برنامه فرهنگی با هدف زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا و در رأس آنان، حضرت سیدالشهدا(ع) است؛ این برنامه با پای کار آمدن خوب برخی نهادها و گروه‌ها مانند آموزش و پرورش، علوم پزشکی، بنیاد حفظ آثار، سازمان دانش‌آموزی، حوزه علمیه خواهران، اداره استاندارد، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد و نیز گروه‌های مردمی و جهادی، مساجد و دیگر گروه‌ها در حال انجام است. شهرداری شهرکرد و اداراتی نظیر اداره برق نیز همکاری خوبی جهت زدن داربست و سیم‌کشی برق و غیره داشته‌اند.

این مدرس حوزه علمیه استان در خصوص محتوای خدمات موکب‌ها، بیان کرد: ارائه مشاوره‌های گوناگون از روانشناختی تا تحصیلی‌، برنامه‌های فرهنگی حجاب و عفاف، پذیرایی، پخت نان و نذری‌ها، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از جمله خدمات موکب‌داران به ارادتمندان و سوگواران اباعبدالله(ع) است؛ همچنین برپایی نماز جماعت و جلسات سخنرانی، روضه‌خوانی، مداحی و سرودخوانی گروه‌های دانش‌آموزان از دیگر برنامه‌های جاده سلامت شهرکرد در جوار شهدای گمنام است و در مجموع، این موکب‌ها با یک رویکرد فرهنگی فضای معنوی و مطلوبی را برای شهروندان ایجاد کرده‌اند.

احمدی استقبال مردم از این برنامه را بسیار پررنگ ارزیابی کرد و توضیح داد: در طی این شب‌ها با وجود ناشناخته بودن جاده سلامت شهرکرد برای بسیاری از مردم، شاهد استقبال خوب آحاد جامعه و خانواده‌ها بودیم و طبعاً با پای کار آمدن رسانه‌ها این استقبال تا شامگاه اربعین حسینی روزافزون خواهد شد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با انتقاد از رویکرد برخی نهادهای به‌ویژه فرهنگی و عدم مشارکت آنان در این برنامه‌، تصریح کرد: فراخوان دعوت از دستگاه‌ها، هیئات مذهبی، گروه‌های فرهنگی و مردمی به روش‌های مختلف منتشر شد و صدا و سیما نیز فراخوان را بارها پخش کرد تا نهادها پای کار بیایند و موکب‌های ارائه خدمات را راه‌اندازی کنند.

وی ادامه داد: از برخی نهادهای فرهنگی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی یا مرکز سراج نیز خواستیم که مشارکت کنند اما متأسفانه استقبالی نکردند؛ جای برخی نهادها و گرو‌ه‌ها مانند جامعه قرآنی در این برنامه خالیست و جا داشت شاهد مشارکت بهتر آنان باشیم.

احمدی گفت: آموزش و پرورش برنامه‌ای جهت برپایی محافل قرآنی پیش از آغاز برنامه‌ها با حضور قاریان دانش‌آموز پیش‌بینی و اعلام کرده بود اما در همین ایام معاون آموزش ابتدایی استان که پیگیر و پای این کار بود به عنوان مدیرکل آموزش ابتدایی کشور معارفه شد و عملاً این برنامه روی زمین ماند.

انتهای پیام
captcha