ثبت 780 موقوفه در بسطام
کد خبر: 4088974
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷

ثبت 780 موقوفه در بسطام

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام از ثبت ۷۸۰ موقوفه در بخش بسطام از شهرستان شاهرود خبر داد و افزود: از این تعداد ۶۹۴ موقوفه متصرفی است که توسط اوقاف مدیریت و کنترل می‌شود.

ثبت 780 موقوفه در بسطام

به گزارش ایکنا از سمنان، حجت‌الاسلام محمدرضا بخشی، رئیس اوقاف بسطام، امروز، نهم مهر، در آیین گرامیداشت دهه وقف در آستان امامزاده سید ابوالقاسم(ع) بسطام محور اصلی کار اوقاف را اعتمادسازی در راستای تفکر و نیت مردم در امر وقف دانست.

وی با اشاره به اینکه به روز رسانی اسناد اجاره‌ای موقوفه‌ها در بخش بسطام در دستور کار است، اظهار کرد: از اهداف مجموعه اوقاف و امور خیریه شناسایی، ثبت و به‌روز رسانی اسناد اجاره‌ای موقوفه‌ها است.

بخشی ادامه داد: باید اموال وقفی براساس نیت واقف بکارگرفته شوند که در این راستا برخی از بهره‌برداران املاک وقفی توقع پرداخت اجاره با قیمت پایین دارند که این امر نه در قانون پیش‌بینی شده و نه واقفان در این خصوص چیزی گفته‌اند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام از ثبت ۷۸۰ موقوفه در این بخش از شهرستان شاهرود خبر داد و افزود: از این تعداد ۶۹۴ موقوفه متصرفی است که توسط اوقاف مدیریت و کنترل می‌شود.

به گفته وی؛ ۸۵ موقوفه غیرمتصرفی که مدیریت آنها با اشخاص است و یک موقوفه هم مشترک‌التولیه در بسطام وجود دارد.

بخشی با تأکید بر اینکه موقوفه‌های بخش بسطام در قالب ۲ هزار و ۵۳۲ رقبه شامل زمین کشاورزی، صنعتی، تجاری است، یادآور شد: از این تعداد ۲ هزار و ۲۶ مورد متصرفی و در اختیار اوقاف، ۴۹۷ مورد غیر متصرفی و ۹ مورد مشترک التولیه است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام متذکر شد: تعداد یکهزار و ۲۰۰ رقبه غیرملکی (آب) حدود ۴۵ چاه و قنات و همچنین یکهزار و ۳۳۲ رقبه تجاری، مسکونی، زراعی و صنعتی است.

وی شناسایی موقوفه‌های جدید را یکی دیگر از اولویت‌های کاری این اداره برشمرد و افزود: طی یکسال گذشته ۱۵ موقوفه جدید به کمک مردم، شورا و دهیاری‌ها در بخش بسطام شناسایی و ثبت شد.

بخشی از ثبت پنج موقوفه جدید در سال جاری خبر داد و گفت: ۱۵ موقوفه جدید شناسایی شده دارای ۸۳ رقبه در حوزه آب، ملک تجاری، زمین کشاورزی است و بر این اساس موضوع ۷۵ درصد از موقوفه‌های بسطام مربوط به عزاداری‌های ماههای محرم و صفر است.

وی افزود: با این که این نیات بسیار خوب است، اما واقفان می‌توانند بر اساس نیاز روز جامعه از جمله ازدواج، معیشت، محیط زیست و دیگر نیات هم وقف داشته باشند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام با بیان اینکه در این بخش ۹ بقعه و امامزاده وجود دارد، اظهار کرد: سه مورد از این بقعه‌ها در فضای شهری و بقیه در روستاها و بین راه‌ها هستند.

انتهای پیام
captcha