وزارت ارشاد از مسیر اتحادیه حامی مؤسسات قرآنی باشد
کد خبر: 4089491
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
رحیم قربانی:

وزارت ارشاد از مسیر اتحادیه حامی مؤسسات قرآنی باشد

نائب‌‌رئیس اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گفت: درخواست ملاقات با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی اعضای اتحادیه هنوز به نتیجه نرسیده است. بیشتر شاهد دخالت این وزارتخانه در امور مؤسسات قرآنی هستیم در حالی که تنها باید از طریق مرجع مربوطه یعنی اتحادیه کشوری ورود داشته باشند.

رحیم قربانی، نائب‌ رئیس اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترتبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری تبیین مصوبات و دستاوردهای گردهمایی مدیران‌ اتحادیه‌های استانی در شیراز، امروز، 11 مهرماه با حضور رحیم قربانی، نائب‌‌رئیس اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در محل دفتر اتحادیه در تهران تشکیل شد.

قربانی با اشاره به اینکه پیرو برگزاری مجمع عمومی (به عنوان عالی‌ترین رکن اتحادیه) در مشهد مقدس، مصوباتی به مجمع فصلی مدیران عامل اتحادیه‌ها و اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری ارجاع داده شد که تصمیمات آن لازم‌الاجرا است، اظهار کرد: هیئت مدیره، موارد و برنامه‌های امسال اتحادیه، چشم‌انداز و بحث رتبه‌بندی مؤسسات قرآنی و همچنین سایت دیجی‌آلاء را برای طرح در مجمع عمومی در نظر گرفته بود، ولی متأسفانه فرصت آن مهیا نشد و بررسی آن به مجمع فصلی که از ارکان اتحادیه است، واگذار شد.

وی با اشاره به اینکه مجمع فصلی متشکل از مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها و اعضای هیئت مدیره کشوری است، بیان کرد: جلسه مجمع فصلی به مدت دو روز در جوار حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد. یکی از مهم‌ترین بحث‌های مطرح شده، تدوین چشم‌انداز اتحادیه بود. تدوین این چشم‌انداز مراحل خاص خود را دارد، بنابر این نیاز دیده شد علاوه بر اینکه پیش‌نویس اولیه در مجمع عمومی مطرح شد، از مجمع عمومی به مجمع فصلی ارجاع داده شود. پیشنهادات زیادی مبنی بر بررسی‌های پایه و اساس سند چشم‌انداز بود، به طوری که نظرات کارشناسان مختلف، احصا شد و به نقطه اشتراک و هماهنگی خوبی رسیدیم؛ بر این اساس، کارگاهی را با موضوع بیان مباحث سندنویسی و استراتژی با دعوت از اساتید خبره چون آقای دکتر رحمانی در آغازین روز مجمع فصلی داشتیم.


بیشتر بخوانید:


قربانی با اشاره به استقبال صورت گرفته از این کارگاه، اظهار کرد: در این کلاس، مدیران اتحادیه‌ها با پایه‌های اولیه سندنویسی آشنا شدند و پس از نخستین روز مجمع فصلی، عناوین مختلف سندنویسی چشم‌انداز اتحادیه با کمک همه مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره، تدوین شد. اما به منظور بررسی بیشتر این قضیه، مقرر شد تا پایان مهرماه با دریافت نظرات کارشناسان، صاحب‌نظران و سایر مدیران مؤسسات، نظرات تکمیلی جمع شود تا پس از تکمیل در اختیار مؤسسات و اتحادیه‌های استانی قرار گیرد تا پس از سال‌ها اتحادیه کشوری براساس آن چشم‌انداز و برنامه‌های پنج‌ساله یا مقاطع یک‌ساله، پیش رود به طوری که با تغییر مدیران و اعضای هیئت مدیره، چارچوب کار دچار تغییر نشود.

وی ادامه داد: از دیگر موارد مورد بررسی در مجمع فصلی، این بود که گروهی از مدیران مؤسسات، مطالبات و سؤالاتی نسبت به هیئت مدیره داشتند و پیگیر پاسخ‌هایی در این زمینه بودند، نظر هیئت مدیره بر این بود که نظرات اعضا شنیده شود و بر این اساس، جلسات مختلف با این افراد برگزار شد. بنده نیز مسئول پیگیری و تشکیل جلسات با این افراد شدم.

توجه بیشتر دستگاه‌های حاکمیتی به ویژه ارشاد

نائب‌‌رئیس اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با تأکید بر اینکه نظر دوستان اتحادیه بر این شد که گروهی به عنوان مطالبات را به رسمیت نمی‌شناسیم، ادامه داد: اما بر اساس اساسنامه هیئت مدیره، اعضای اتحادیه کشوری موظف به پاسخگویی به اتحادیه‌های استانی و مدیران مؤسسات قرآنی هستند به همین دلیل پیشنهاد شد با توجه به ظرفیت‌ و پیشنهادات خوبی که این افراد در گروهی موسوم به مطالبات داشتند؛ از آنها به عنوان بازوی مشورتی، کارشناسی و صاحب‌نظر در امور مختلف هیئت مدیره استفاده شود. به عبارت دیگر پیشنهاد دادیم تا از نظرات آنها در قالب گروه اندیشه‌ورز در کمیته‌های مختلف هیئت مدیره بهره‌مند شویم تا نظراتشان را ارائه دهند.

وی با تأکید بر اینکه مقرر شد جلسات با این افراد با حضور بنده و آقای قاسم جهان‌آرا به منظور تعاملات مشترک، ادامه داشته باشد، بیان کرد: دو شرط برای افراد گروه مطالبات گذاشته شد؛ 1- از عنوان گروه «مطالبات» استفاده نشود و دیگر اینکه هنگامی که این افراد به عنوان بازوان مشورتی اتحادیه محسوب می‌شوند، تخریب و فضاسازی از اتحادیه را به دلیل عدم آگاهی از امور مختلف، کنار بگذارند.

نائب‌ رئیس اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان و همچنین استاندار فارس در جلسه مجمع فصلی اتحادیه در شیراز اشاره کرد و گفت: اعلام آمادگی و همکاری ویژه‌ای از سوی هر دو عزیز مطرح شد. آقای محمدهادی ایمانیه، استاندار کنونی فارس از فعالان و مدیران قرآنی استان بودند. ایشان اعلام همکاری ویژه با اتحادیه داشتند و حتی پیشنهاد ما را به عنوان نماینده افتخاری بخش قرآنی ـ مردمی، برای ارتباط با مسئولان دولتی، به ویژه رئیس جمهور، هیئت دولت، مجلس و ... پذیرفتند.

قربانی به شهادت فرزند محمدحسین اسلامی از اعضای هیئت مدیره کشوری و مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی استان فارس اشاره کرد و افزود: این مجمع به یاد شهدای امنیت و به ویژه گرامیداشت یاد و خاطره این شهید عزیز برگزار و از خانواده ایشان تجلیل شد و بر سر مزار این شهید حاضر شدیم. ضمن اینکه در بیانیه پایانی مجمع فصلی نیز اقدامات اهانت‌کنندگان به قرآن و ارزش‌های دینی و اهل‌بیت(ع) محکوم شد و اعضا خواستار رسیدگی قاطع به این مسئله شدند.

وی با اشاره به اینکه در بیانیه پایانی انتظارت مدیران عامل نسبت به رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه، در قالب چند بند عنوان شد، گفت: متأسفانه انتظارتی که از دولت مردمی و رئیس‌جمهور محترم داشتیم در طول یک سال و اندی از آغاز فعالیت دولت تاکنون، در حیطه قرآنی ـ مردمی فعالیتی به شکل شاخص و واضح دیده نشد.

نائب‌‌رئیس اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت تأکید کرد: در حرف و ارائه نظر از سوی مسئولان مختلف به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌ها، مباحثی را شنیدیم، اما در عمل این قضیه را ندیدیم. هیئت مدیره و هم مدیران عامل استان‌ها و مؤسسات درخواست داشتند درباره این وضعیت با وجود اینکه بیشتر از یک سال می‌گذرد، فکری شود.

کد

قربانی ادامه داد: جای تعجب دارد که درخواست‌ دیدار از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم، ولی تاکنون پاسخی داده نشده و جلسه‌ای برگزار نشده است و مطالبه‌ای که از وزارت ارشاد در چندین نوبت داشته‌ایم، متأسفانه با وجود اعلام نظر مثبت وزیر یا معاون مربوطه اما در عمل این موارد و درخواست‌ها به نتیجه‌ای نرسیده‌ است و خواستار اهتمام جدی و توجه بیشتر دستگاه‌های حاکمیتی به ویژه ارشاد (که در دوره جدید، بیشترین مسئولیت را در بحث حمایت از مؤسسات دارد) هستیم.

وی ادامه داد: از دیگر موارد مطرح شده در این مجمع، موضوع دیجی‌آلاء بود. پرداختن به مقوله اقتصاد فرهنگی با رویکرد قرآنی، یکی از خاستگاه‌های مؤسسات و اتحادیه‌های استانی است که از حدود یک سال پیش این قضیه را پیگیر هستیم تا مؤسسات را توانمند کنیم و از جهت اقتصادی به نوعی به همه مؤسسات رسیدگی شود. از این بابت درگاهی پیش‌بینی و تارنمایی در این زمینه طراحی شد.

نائب‌ رئیس اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به اینکه طرح دیجی‌آلاء شامل فروش محصولات قرآنی و فرهنگی با رویکرد قرآنی در بستر فضای مجازی و درگاهی مطمئن است، اظهار کرد: آمادگی برای فروش محصولات برای تمامی مؤسسات وجود دارد و پیگیری مقدمات آن انجام شده است و پیگیر روند تکمیل دیجی‌آلاء هستیم. راه‌اندازی دیجی‌آلاء، قضیه‌ای است که به تمامی مؤسسات قرآنی مرتبط می‌شود، بنابر این موضوع اصلی بود که در مجمع عمومی، مورد بررسی قرار گرفت.

وی تأکید کرد: کلیات دیجی‌آلاء و ورود اتحادیه در این قضیه، مورد موافقت مجمع عمومی قرار گرفت، اما برخی از موارد اساسنامه دیجی‌آلاء درباره نحوه اداره تشکیلات دیجی‌آلاء به مجمع فصلی ارجاع داده شد که نحوه مدیریت دیجی آلاء در این مجمع فصلی مشخص شد.

دیجی‌آلاء؛ آغاز راه برای استقلال اقتصادی مؤسسات

قربانی بیان کرد: کلیات این طرح بر این است که هیئت مدیره حاضر اتحادیه کشوری، جزو هیئت امنا یا مؤسس دیجی آلاء خواهند شد و مجمع فصلی که مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره کشوری تشکیل می‌شود به عنوان مجمع عمومی دیجی آلاء است و هفت نفر را به عنوان هیئت مدیره دیجی آلا‌ء انتخاب و معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: درگاه دیجی‌آلاء فعال و در حال بارگذاری اطلاعات است و حاصل سود آن، علاوه بر اینکه مؤسسه از سود فروش محصول منتفع می‌شود، سود ناچیزی نیز برای حمایت از تمامی مؤسسات و اتحادیه‌های استانی متمرکز می‌شود. معتقدیم این راه شروعیست برای استقلال مؤسسات قرآنی از لحاظ اقتصادی و اینکه از وابستگی صددرصدی به بودجه‌های دولتی دور شویم.

نایب‌رئیس اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بیان کرد: با اشاره به ماده هشت اساسنامه اتحادیه کشوری «اتحادیه، مجموعه‌ای فرهنگی ـ قرآنی است و ورود به فعالیت‌های اقتصادی غیرمرتبط با امور قرآنی نخواهد داشت. تبصره، هر گروه ورود اتحادیه به سایر فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با امور فرهنگی و هنری منوط به تصویب اتفاق آرای اعضای هیئت مدیره یا تصویب مجمع عمومی است». دیجی‌آلاء مغایرتی با فعالیت اتحادیه کشوری ندارد.

وی با اشاره به اینکه در این مجمع فصلی، گزارشی از روند انحلال سه اتحادیه سابق، اتحادیه مدغم کشوری، اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت ارائه شد، تصریح کرد: اتحادیه مدغم روند انحلال آن در 19 شهریورماه 1401 به اتمام رسید و تمام درآمدها و اموال و مانده‌های بانکی به اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت(اتحادیه اصلی) واگذار شد. اتحادیه تشکل‌ها با مدیریت آقای حسن محمدی، پیگیر روند ادغام است، اما باز هم باید وزارت ارشاد پیگیر باشد تا از روند ثبت اولیه انحلال عبور کنند و این روند را به اتمام برسانند، اما اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی که با مدیریت حجت‌الاسلام حسین کوششی اداره می‌شد، حتی مراحل ابتدایی روند انحلال را سپری نکرده است و لازم است دستگاه‌های نظارتی و متولی چون سازمان تبلیغات اسلامی با پیگیری‌های منظم و سریع‌تر، خواستار انجام سریع روند انحلال این اتحادیه نیز شوند.

رحیم قربانی، نائب‌ رئیس اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت

قربانی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه زمانی که تشکیل اتحادیه مدغم کشوری تشکیل شد، اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، خبر از قبول این اتحادیه و انحلال خود داد؟ آیا این امر تنها شفاهی بوده است؟ گفت: بله، آقای کوششی تنها به بیان شفاهی آن بسنده کرده است و هنوز مراحل اجرای انحلال را در عمل، سپری نکرده‌اند.

وی به درخواست مرکز قرآنی آستان قدس رضوی مبنی بر اینکه اتحادیه‌های استانی به عنوان نمایندگان آستان قدس رضوی در استان‌ها عهده‌دار امور قرآنی آستان قدس، باشند، اشاره کرد و ادامه داد: مقرر شد در این زمینه احکام مسئولیت‌ها و مأموریت‌ها، کاملا شفاف شود و حجت‌الاسلام مجیدی، مدیرعامل اتحادیه خراسان رضوی، پیگیر این موضوع شود.

قربانی به تشکیل سی و سومین جلسه هیئت مدیره در حاشیه مجمع فصلی در شیراز اشاره کرد و گفت: طی این جلسه درباره برنامه‌های سال، کمیته تلفیق و وضعیت بودجه اتحادیه کشوری تصمیماتی گرفته شد. هیئت مدیره به کمیته تلفیق (متشکل از مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و مسئولان کمیته‌های تخصصی چون طرح و برنامه، تبلیغ و ترویج، آموزش، بانوان و ...) وظیفه داد تا درباره ریز بودجه‌ها و نیروهای اتحادیه، بررسی‌های لازم را انجام دهد و وضعیت آن را طی گزارشی به هیئت مدیره ارائه کنند. همچنین مقرر شد تا از اجرای برنامه‌های شش ماهه اول سال، ریز هزینه‌کرد‌های شش ماهه اول و تراز آن نیز گزارشی تهیه و به هیئت مدیره ارائه شود.

وی ادامه داد: جهت بیمه قرآنیان نیز مقرر شد که آقایان امیرحجت مرادی و حسن محمدی به نمایندگی از هیئت مدیره و قاسم جهان‌آرا از هیئت بازرسی، مسائل مربوط به کارگزاری بیمه را ظرف 10 روز مشخص کنند و تعیین تکلیف را برای ادامه روند کار داشته باشند.

قربانی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره میزان استقبال از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، ادامه داد: تا کنون حدود سه هزار مربی و قرآنی استان‌ها تحت پوشش این صندوق بیمه‌ای قرار گرفته‌اند و در صورتی که بیمه فعالان قرآنی از سوی ارشاد درست شود، قرآنیان بدون نگرانی و به سهولت می‌توانند سوابق خود را از صندوق بیمه‌ اجتماعی به صندوق هنرمندان و بیمه فعالان قرآنی انتقال دهند. همچنین پرونده سایر متقاضیان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی نیز که به اتحادیه کشوری رسیده است در دست بررسی و تأیید نهایی است.

وی درباره نحوه اختصاص بودجه به اتحادیه از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اظهار کرد: به دلیل جوسازی‌های مختلف توسط برخی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیته تخصیص به نوعی بودجه‌های لازم و مصوبه شده را هنوز پرداخت نکرده‌اند و قرار شد طی هماهنگی با کمیته تخصیص این روند برطرف شود.  

نایب رئیس اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت درباره رتبه‌بندی و سطح‌بندی مؤسسات، بیان کرد:  تصمیم گرفته شد با توجه به ارجاع شیوه‌نامه آن به مجمع فصلی، هیئت مدیره، کمیته طرح و برنامه، اقدامات را بررسی کنند و گزارش کامل را با بهره‌مندی از شاخص‌هایی چون ضرورت تعامل و هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط و اخذ نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران ارائه دهند و پیش‌نویس مربوطه را کمیته طرح و برنامه آماده کند تا در نشست بعدی مدیران فصلی به صورت بهتر بررسی شود. همچنین مقرر شد کمیته طرح و برنامه‌ریزی، رتبه‌بندی و سطح‌بندی را با کمک کارشناسان این عرصه تهیه و شیوه‌نامه آن را ارجاع دهد تا در مجمع بعدی فصلی مدیران عامل اتحادیه‌ها که به میزبانی اتحادیه هرمزگان برگزار خواهد شد، بررسی شود.

قربانی تأکید کرد: در مجمع فصلی نیز بر بحث سفرهای استانی تأکید شد تا 10-11 ماه باقی مانده، روند سفرهای استانی کامل شود تا به همه استان‌ها مراجعه شود. در سفرهای استانی دیدار و جلسه با نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها، جلسه با استانداری هر استان جلسه و مسئولان دستگاه‌های حاکمیتی چون وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و اوقاف مد نظر است. همچنین طی سفرهای استانی از چند مؤسسه به صورت رندومی بازدید به عمل می‌آید. مصوباتی را هر استان با هر یک از مسئولان دارد. حدود شش سفر، مصوبات خوب و ویژه‌ای چون انعقاد تفاهم‌نامه‌های مالی و همکاری به اذعان مدیران عامل اتحادیه‌ها به همراه داشته است.  

نایب‌رئیس اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در پایان درخواست کرد تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دخالت مستقیم در امور مؤسسات قرآنی خودداری کند و تنها از طریق مرجع مربوطه یعنی اتحادیه کشوری ورود داشته باشد.

انتهای پیام
captcha