رفع مداخله از اولین موقوقه مشارکتی آب ایران
کد خبر: 4090672
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴

رفع مداخله از اولین موقوقه مشارکتی آب ایران

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند گفت: هیئت مدیره موقوفه آبلوله بیرجند به‌عنوان اولین وقف مشارکتی کشور طبق موازین شرعی، نیات را اجرا نکردند و با مداخله اوقاف و امور خیریه این افراد رفع مداخله شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دادخدا خدایی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجندحجت‌الاسلام والمسلمین دادخدا خدایی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: طی سال 1302 هجری شمسی، بنگاه خیریه آبلوله با همت واقفان شهر بیرجند ایجاد شد تا آب‌های شور و آلوده بیرجند از زندگی مردم رخت بربندد.

وی با بیان اینکه تقریبا 30 نفر در قالب هیئت مؤسس اموال منقول و غیرمنقول را جمع کرده و در قالب وقف عام‌المنفعه به نیت آب شرب مردم شهر بیرجند این کار خیرخواهانه را انجام دادند، تصریح کرد: در این سال‌ها، اوقاف و امور خیریه در راستای اجرای امینانه و صحیح واقفان نسبت به تعبیه هشت باب سقاخانه نسبت به اجرای نیت اقدام کرده و از آن جایی که نیت واقف آب شرب مردم است چنانچه ضرورت اقتضا کند نسبت به تعبیه سقاخانه‌های دیگر نیز می‌‌توان اقدام کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند بیان کرد: در روزهای اخیر هیئت مدیره این موقوفه طبق موازین شرعی اقدام نکردند که توسط اوقاف رفع مداخله شد، چراکه اوقاف امین موقوفات بوده و نیات باید بدون کسری اجرا شود.

خدایی با بیان اینکه تولیت این موقوفه برعهده اوقاف است، ادامه داد: اوقاف و امور خیریه از سال 95، بیش از 25 میلیار تومان در راستای حفظ این موقوفه و اجرای نیت هزینه کرده است و افرادی که خلاف نیت، مدیریت موقوفه را اجرایی می‌کردند، اکنون نباید مدیریت آن را عهده‌دار شوند چراکه تأمین آب شرب مردم نیت اصلی موقوفه است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که ظرفیت آب شرب مردم شهر بیرجند اشباع نشود این موقوفه نباید در امر دیگری هزینه شود، بیان کرد: اراضی بنگاه نیز با کارشناسی‌های نامناسب به دست مردم رسیده است، اما امروز با تحول مدیریت، ارزش‌گذاری این اراضی نیز واقعی خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند با بیان اینکه بحث تغییر کاربری موقوفه از تجاری به مسکونی در حال پیگیری است، تصریح کرد: احداث سوله دو هزار متری موقوفه و ساختمان اداری و تجاری با هزینه‌کرد شش میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است و اوقاف با تمام توان برای اجرای کامل نیات وقف‌ها تلاش خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha