خداشناسی با داده‌های عقلانی انسان‌ پاسخ داده می‌شود
کد خبر: 4091754
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴

خداشناسی با داده‌های عقلانی انسان‌ پاسخ داده می‌شود

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام ‌خمینی (ره) با بیان اینکه خداشناسی با داده‌های عقلانی انسان‌ پاسخ داده می‌شود، گفت: داده‌های عقلی و شواهد عقلانی با تجربه انسانی سازگار بوده و انسان بامعرفت خدا را در همه لحظات خود می‌بیند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام ‌خمینی

به گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ محمود رجبی‌، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام ‌خمینی (ره)، شامگاه دیروز، ۲۱ مهرماه، در اولین‌ نشست موسسه قرآنی حضرت‌ محمد رسول‌الله (ص)، با بیان اینکه سرلوحه‌ دعوت همه انبیای‌ الهی توحید بوده‌ است، اظهار کرد: جوامعی که پیامبر داشتند، دچار مشکلات متنوعی در برخی مسائل اخلاقی، فرهنگی یا اقتصادی بودند اما پیامبران نقطه آغاز دعوت را توحید برگزیدند.

وی با استناد به آیات قرآن کریم در رابطه با دوری از طاغوت، افزود: قرآن ما را به خداپرستی و دوری از طاغوت سفارش کرده‌ و همین موضوع، ابعاد توحید ناب اسلامی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سرآغاز دعوت پیامبر از مقوله توحید با وجود مشکلات هر دوره، ادامه‌ داد: این علت را می‌توان از چند منظر بررسی کرد. در واقع توحید همه چیز مکتب انبیا (ع) است. توحید و معرفت خدا هم مایه‌ تکامل و تعالی روح انسان است که این هدف عالی و نهایی انبیا بود.

وی با اشاره به قدرت انتخاب انسان در تصمیم‌ها، اضافه‌ کرد: هر مسیری که انسان انتخاب می‌کند، اگر درست و آگاهانه باشد، بر اساس شناخت از آن موضوع است‌.

آیت‌الله رجبی با تاکید بر اینکه انسان موجودی است که آگاهانه عمل‌ می‌کند، ابراز کرد: آدمی، حقیقتی را دریافت می‌کند که بر اساس آن فهم، موضع‌گیری منفی یا مثبتی دارد که این امتیازی است که انسان نسبت به سایر مخلوقات خدا از آن بهره‌مند است.

این محقق دینی با بیان اینکه عامل تعیین‌کننده رفتار انسان، آگاهی است، بیان‌ کرد: دومین عاملی که در تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگزار بوده، پدیده عشق و محبت است.

وی با بیان اینکه انسان اگر حقیقتی را درک کند، طبق آن حرکت خواهد کرد، تصریح‌ کرد: برخی دلبستگی‌ها آدمی را از برخی اعمال و تصمیم‌ها بازمی‌دارد.

این استاد دینی با اشاره به اینکه اگر عواطف و احساسات انسان همه سو با معرفت‌ شود، آن وقت تصمیمی متناسب با آن معرفت‌ خواهد گرفت، تشریح‌ کرد: در همه ادیان الهی به خداشناسی و توحید تاکید شده‌ است‌. در واقع‌ خداشناسی با داده‌های عقلانی انسان‌ پاسخ داده می‌شود. داده‌های عقلی و شواهد عقلانی با تجربه انسانی سازگار بوده و انسان بامعرفت خدا را در همه لحظات خود می‌بیند.

وی با بیان اینکه خدای متعال در همه جا حضور دارد، ادامه‌ داد: اگر کسی با عقل، تجربه و نگاه ژرف به جهان و خود بنگرد همه جا وجود خدای متعال را خواهد دید؛ آن خدایی که دین به ما معرفی می‌کند، هم فطرت و هم عقل انسان را به او می‌رساند.

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه این وجود متعالی از ما بیگانه نیست و به بندگان عشق می‌ورزد، اذعان‌ کرد: خداوند رئوف بندگان ‌است. همه صفات خداوند در قرآن در صفت مبالغه بیان شده‌ است؛ چرا که این ذات اقدس الهی در عطوفت بی‌همتا است. خداوند بالاترین عشق را به مخلوق دارد و عشق به پیامبر و ائمه الهی همان نشانه شناخت خداوند است‌.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌ خمینی (ره) با استناد به سخنان علامه طباطبایی، بیان‌ کرد: وقتی از بحر دین‌شناختی، فرهنگ دینی را ملاحظه کنیم‌، می‌بینیم که خلاصه همه تعالیم اسلامی توحید است.

وی با تاکید بر اینکه از منظر دین‌شناسی، توحید همه دین و شریعت است، افزود: در واقع همه پیامبران باید از توحید و خداشناسی بر مردم می‌گفتند تا در سایه این شناخت به سعادت دینوی و اخروی برسند.

این محقق دینی با بیان اینکه عبادت بدون معرفت خدا، انسان‌ را در مسیر گمراهی قرار می‌دهد، ابراز کرد: اگر کسی معتقد به توحید باشد، یعنی سرسپردگی و همه تعاریف دین را پذیرفته‌ است، در اصل چنین انسانی دچار خطا نخواهد شد.

وی‌ با اشاره به نقش محبت و ارتباطات اجتماعی، گریزی به عظمت راهپیمایی اربعین حسینی زد و اذعان کرد: این اتفاق مبارک‌ از لطف و عشق به امام حسین (ع) بود که همین مسئله نیز ریشه در توحید دارد.

این کارشناس دینی با اشاره به چرایی آغاز دعوت از توحید، تصریح‌ کرد: عمل صالح، ایمان و معرفت‌ آدمی را به خداوند افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه عمل صالح یعنی آنچه در چارچوب دین انجام می‌شود، تشریح‌ کرد: در توسعه، صیانت و ارتقای دین، اعمال نیک تاثیر دارد. از منظر رفتار و هنجارشناسی، مهم‌ترین نقش را توحید وارد می‌کند، چون این هنجارها برای تقویت آن است.

این عالم دینی با بیان اینکه خداوند انسان را به مرتبه‌ای خواهد رساند که هر آنچه بخواهد به او داده می‌شود و این‌ رتبه تنها با تقرب‌الهی و اطاعت از خدای متعال حاصل‌ خواهد شد، تاکید کرد: هر جایی دیدیم که بشر به‌ طور حقیقی سمت خدا رفته، گره‌ از مشکلاتش باز شده است.

آیت‌الله رجبی با اشاره به جریانات انقلاب اسلامی و عنایت خدا، همچنین نقش شناخت این ذات مقدس در باور مردم، اذعان‌ کرد: هنجارهای دینی و همه دستورات دینی برای این توحید است؛ چرا که شروع نقطه‌ آغاز از توحید راه علاج اساسی برای نجات مردمان بود.

این مسئول با اشاره به سفارشات امام علی (ع) به مالک‌اشتر در برخورد با جامعه در کمال برابری و برادری در بین افراد، خاطرنشان‌ کرد: حضرت محمد شیفته خداوند بود. برای هدایت‌ مردم هر توهین، اهانت و سختی را به جان خرید که نمونه این نوع افراد را در جامعه دیده‌ایم. شهدای گرانقدر ما مثل حاج قاسم به شناخت حقیقی از توحید رسیدند، در واقع این شناخت خدا، در دل‌ها، عطوفت ایجاد و عشق و همدلی را در جامعه نمایان خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha