احمدوند: علامه حسن‌زاده‌ آملی نمونه کامل یک دانشمند ایرانی است + فیلم
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
گزارش ایکنا از مراسم رونمایی کتاب «ميلِ كُلی»/ 2

احمدوند: علامه حسن‌زاده‌ آملی نمونه کامل یک دانشمند ایرانی است + فیلم

یاسر احمدوند گفت: علامه حسن‌زاده آملی یکی از بزرگان کشور است که اگر فردی مطالعه اندکی در زیست علمی، شخصی، اخلاق و زندگی او داشته باشد، ایشان را نمونه کامل یک عالم و دانشمند ایرانی خواهد یافت.

یاسر احمدوند+رونمایی کتاب میل کلی

به گزارش خبرنگار ایکنا،‌ کتاب «ميلِ كُلی»، مجموعه هفت مقاله درباره ریاضیات و هیأت قدیم، به قلم دانشمند فرهیخته مرحوم آيت‌الله علامه حسن‌زاده آملی، امروز سه‌شنبه ۲۶ مهرماه با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، و حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) طی مراسمی رونمایی ‌شد.

انقطاع از گذشته؛ بزرگترین آسیب جامعه امروز

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تأکید بر اینکه امروز نیاز داریم ارتباط و اتصال بیشتری با گذشته برقرار کنیم، عنوان کرد: شاید بزرگترین آسیبی که جامعه ما، به‌ویژه جامعه فرهنگی دچار آن است، انقطاع از گذشته و نشناختن میراث عظیمی تمدنی است که در اختیار دارد.

وی با اشاره به اینکه تاریخ دانش، علم و ادبیات ایران آن‌قدر پربار و درخشان است که شایسته افتخار، تکریم و تعظیم است، اضافه کرد: هر ایرانی که بداند و بشناسد که در ادامه چه تاریخی است، حتماً به این گذشته افتخار می‌کند و ذره‌ذره این خاک و جای‌جای این وطن را قدر می‌داند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بخشی از دوست داشتن وطن و سرزمینی که در آن زندگی می‌کنیم، پیوستگی و وابستگی به این دارد که بدانیم این وطن چه ارزش و قدمتی دارد، در این خاک چه بزرگانی زیسته‌اند و چه قله‌هایی از دانش در این سرزمین سر برآورده‌اند. علامه حسن‌زاده آملی یکی از این بزرگان است که اگر فردی مطالعه اندکی در زیست علمی، شخصی، اخلاق، حتی روستای محل زندگی او و محبت و ارتباط او با خانواده و شاگردانش داشته باشد، ایشان را نمونه کامل یک دانشمند ایرانی خواهد یافت.

سرزمین هزاران علامه آملی شایسته افتخار است

احمدوند با تأکید بر اینکه سرزمینی که هزاران دانشمند مانند علامه حسن‌زاده آملی دارد، شایسته احترام است، اضافه کرد: هرکدام از ما مردان و زنان ایران‌زمین افتخار می‌کنیم که در این وطن و این خاک به دنیا آمدیم و قدر و قیمت آن را با تمام وجود می‌دانیم. گاهی برخی رفتارها غیر از این احساس می‌شود که ناشی از ندانستن است؛ لذا باید از دانشمندان و بزرگان بیشتر بگوییم و بشناسانیم زیرا باعث رضایت و دوست‌داشتن وطن می‌شود.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن اشاره به واژه عربی «اعتزار» به معنای حال درونی عزتمندانه نسبت به موضوعی داشتن، اضافه کرد: اگر ما بشناسیم که چه سرزمین، کشور و نیروهایی داریم، قطعاً همه ما از اینکه در این سرزمین هستیم، دچار حال اعتزار خواهیم شد و برای رشد و پیشرفت این کشور تلاش می‌کنیم.

احمدوند ضمن اشاره به تجربه آشنایی خود به دروس و مسائل نجوم در دوران دبیرستان و دانشگاه گفت: طی این چند سال توانستم اندکی نجوم و هیات قدیم را نزد بزرگانی ازجمله حجت‌الاسلام موحد یاد بگیرم که از نخبگان و صاحب نظرات و نظریاتی در حوزه نجوم است و استاد او از شاگردان علامه حسن‌زاده آملی بود. لذا اندکی آشنایی با این حوزه دارم و می‌دانم قدر و قیمت علامه حسن‌زاده در توجه علمی به این موضوع و بست و گسترش این موضوع به چه پایه است.

اهتمام جهاددانشگاهی به معرفی مقامات علمی

وی با اشاره به اینکه شاید دانشجویان و دانشگاه‌های ما ارتباط و اتصال کمتری با این موضوعات داشته باشند، ادامه داد: یکی از دستاوردها و ابداعات خوبی که جهاد دانشگاهی به آن اهتمام کرده است، توجه به این شناختن و شناساندن موضوعاتی است که بزرگانی در کشور آن‌ها را توسعه دادند و جای تقدیر دارد.

احمدوند در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن بیان اینکه علامه حسن‌زاده آملی هم در ریاضیات و نجوم صاحب دانش و نظر و هم در حوزه حکمت، فلسفه و عرفان سرآمد روزگار و دوران بود؛ اضافه کرد: ایشان در شرحی که بر «فصوص‌الحکم» دارد که هر فصل آن به یکی از انبیای الهی تعلق دارد، فصل «فاطمیه» را اضافه می‌کند که متعلق به حضرت فاطمه زهرا(س) و بحری از معارف است. همچنین مرحوم حسن‌زاده آملی نظریه «وحدت شخصی وجود» را به نام «وحدت صمدیه» بسط می‌دهد که دستاورد و نظریه علمی بزرگی در حوزه عرفان و دین و شایسته توجه بیشتر است.

احمدوند: علامه آملی نمونه کامل یک دانشمند ایرانی است+فیلم

وی افزود: اکنون در کشور ما و در جای‌جای این سرزمین نه‌فقط در علوم اسلامی و معارف دینی و حوزوی که در علوم و رشته‌های مختلف و دانشمندان مختلف در علوم فنی، مهندسی، پزشکی، علوم انسانی افتخار این کشور و جوانان هستند اما دریغ از برخی ناملایمتی‌ها و کم‌دانستن قدر و قیمت این برکات که به برکت انقلاب اسلامی در چهل‌وچند سال گذشته، شتاب عجیبی گرفته است.

احمدوند ثمراتی که مجموعه جهاددانشگاهی در این چند دهه داشته را مثالی از برکات انقلاب اسلامی خواند و افزود: متأسفانه ما گاهی اوقات در حوزه‌های فرهنگی و دیگر حوزه‌ها دچار خودتحقیری‌هایی می‌شویم و نمی‌دانیم که کشور، مردم و کشور و بزرگان فرهنگی ما چقدر ارزشمند هستند.

انتشار صد و یازده هزار کتاب در یک سال

معاون امور فرهنگی در ادامه ضمن اشاره به آمار انتشار کتاب در سال‌های اخیر به‌عنوان یک دستاورد فرهنگی مهم، اضافه کرد: در سال گذشته بیش از 111 هزار عنوان کتاب منتشر شده است که حدود 90 هزار مؤلف و مترجم داشته‌اند و بیش از 40 هزار نفر از آنان از خانم‌های سرزمین ما هستند.

احمدوند ادامه داد: درست است که همه این تولیدات مرزهای علم و دانش را جابه‌جا نکردند اما بخش قابل‌توجهی از این تولیدات، کتاب‌های قابل‌اعتنا و کاربردی در سطوح مختلف هستند. چه در تعداد عناوین منتشرشده و چه در تعداد مؤلفان و مترجمان نه‌تنها در منطقه، بلکه از کشورهای برتر دنیا هستیم و این حجم تولید فرهنگی قابل افتخار و احترام است.

ثبت یک میلیون و 700 هزارمین عنوان کتاب

وی با اعلام ثبت یک میلیون و 700 هزارمین عنوان کتاب در بانک خانه کتاب در روز گذشته، تأکید کرد: این عظمت تولید فرهنگی نه‌تنها در منطقه که در دنیا ما را جزو کشورهای درجه اول قرار می‌دهد. اصلاً با سطح و تولیدی که در منطقه است قابل مقایسه نیست و خیلی فراتر و بزرگتر از آن است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این افتخار را گوشه کوچکی از دستاوردهای فرهنگی کشور خواند و افزود: حتماً در حوزه‌های مختلف در کشور دستاوردهای قابل افتخار زیادی وجود دارد که باید معرفی و تبیین شود.

احمدوند: علامه آملی نمونه کامل یک دانشمند ایرانی است+فیلم

احمدوند با بیان اینکه امکان دارد در آیینه درخشان و باعظمت انقلاب غبارهایی هم بنشیند، تاکید کرد: باید غبار را پاک کرد و نباید آیینه را شکست. ما کشوری هستیم که توسعه و پیشرفت خود را 40 سال است که شروع کرده و با همه گرفتاری‌ها تا به اینجا رسانده‌ایم. این انقلاب هم متعلق به مردمی است که خودشان انقلاب کردند، آن را در سطوح مختلف پیش بردند و در این مسیر، بزرگ‌ترین تحریم‌های تاریخ را تحمل کرده و می‌کنند که باید دست تک‌تک این مردم را بوسید.

دستاوردهای کشور را با صدای بلند اعلام کنیم

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: عده‌ای نمی‌خواهند ایستادگی و پیشرفت ملت را ببینند، دوست دارند فضا را طور دیگری ترسیم کنند که حتماً صاحب اصلی این کشور خودش در مقابل ظلمی که در حق این مردم کرده‌اند، با آن‌ها مقابله خواهد کرد. وظیفه ما این است که دائم دستاوردها، افتخارات مردم و پیشرفت‌های کشور را بلند مطرح کنیم و به چیزهایی که داریم، افتخار کنیم.

سرداران نظامی و علمی هر دو باعث افتخارند

احمدوند گفت: کشور ما در طول تاریخ بیش از اینکه سرباز و سردار داشته باشد -که از بزرگان بودند و برای این کشور جان دادند- دانشمند، عالم و مجاهد علمی داشته است که مرزهای دانش را در دنیا پیش بردند که هم سرداران نظامی و هم سرداران علمی قابل افتخارند.

وی در پایان ضمن اعلام آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری با جهاددانشگاهی به‌ویژه در بخش نشر عنوان کرد: برای اینکه این ثمرات و برکات بهتری در زمینه نشر داشته باشیم، لازم است که توسعه همکاری و تولیدات روزافزون‌تری داشته باشیم.