توجه ویژه کتاب‌های آموزش قرآن ابتدایی به حفظ جزء سی‌
کد خبر: 4093022
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵

توجه ویژه کتاب‌های آموزش قرآن ابتدایی به حفظ جزء سی‌

رضا نباتی از مؤلفان کتب‌ درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش با توجه به اینکه کتاب‌های قرآن مقطع ابتدایی دارای مهر اجرای آزمایشی با 15 تغییر است، گفت: یکی از آنها افزودن رمزینه‌های تعاملی به منظور کمک به حفظ بهتر دانش‌آموزان است.

کتاب‌های آموزش قرآن ابتداییرضا نباتی، کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی و از مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن وزارت آموزش و پرورش طی اقدامی در آپارات، فایل‌های تصویری با عنوان «حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم با رمزینه‌های تعاملی» را بارگذاری کرده است.

وی درباره این اقدام به خبرنگار ایکنا گفت: با توجه به اینکه کتاب‌های آموزش قرآن مقطع ابتدایی(پایه‌های اول تا ششم) دارای مهر اجرای آزمایشی است و در آن 15 تغییر را شاهد هستیم که یکی از آنها افزوده شدن رمزینه‌های تعاملی به منظور حفظ بهتر دانش‌آموزان است.

نباتی ادامه داد: در این رمزینه‌های تعاملی هر سوره سه بار خوانده می‌شود به طوری که در مرتبه اول هر جمله دو بار است و مرتبه دوم و سوم آیات یکی در میان خوانده می‌شود که به آن حفظ مباحثه‌ای نیز گفته می‌شود. اگر معلمان در استان‌ها از طریق بارکدخوان تلفن‌های همراه و رمزینه‌هایی که در کتاب‌ها جانمایی شده است، اقدام به پخش این فایل‌های صوتی و تصویری در کلاس‌ کنند، موجب حفظ بهتر دانش‌آموزان خواهد شد.

این کارشناس برنامه درسی قرآن با اشاره به اینکه البته ما در تألیف جدید کتاب قرآن نیازمند همراهی سایر نهادها و اساتید و معاونت‌های آموزش و پرورش چون مساجد و اساتید قرآن هستیم، گفت: چه خوب است همانطور که مقام معظم رهبری نیز از مساجد به عنوان پایگاه‌های قرآنی یاد کرده‌اند، آنها نیز از این ظرفیت استفاده کنند و با دعوت یا حضور اساتید قرآنی در مساجد و تشکیل جلسات و حلقات قرآنی از دانش‌آموزان، کتاب‌های قرآن آنها را تمرین کنند.

وی ادامه داد: از دیگر موارد جدید در کتب درس قرآن، توجه به جمله‌خوانی و جمله‌نویسی آیات است که در حفظ نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و کمک‌کننده روخوانی قرآن است و طولانی‌خوانی آیات را از بین می‌‌‌برد. همچنین به درک معنای آیات و حفظ بهتر آیات در کتاب‌ها درسی قرآن توجه شده است.

نباتی به توجه بیشتر به آموزش زبان عربی با در نظر گرفتن ظرفیت کتاب‌های قرآن اشاره کرد و گفت: در کتب‌ هدیه‌های آسمانی از کلاس اول تا ششم، زیر کلمه‌های آشنایی که مشترک در زبان فارسی و عربی هستند، خط کشیده شده و برخی از این کلمات تصویرگری شده است. یکی از علت‌های این آشنایی این بود که دانش‌آموزان در پایه هفتم به یکباره با آموزش عربی روبرو نشوند.

وی در ادامه خواستار همراهی قرارگاه تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش، کمیسیون آموزش عمومی قرآن و شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور در اختیار قرار دادن بسته‌های لوح‌های فشرده صوتی و تصویری به دانش‌آموزان مناطق محروم شد و گفت: باید سعی شود تا دانش‌آموزان مناطق محروم با وجود کم‌برخورداری یا محرومیت از امکاناتی چون تلفن‌های همراه هوشمند یا اینترنت، از طریق دیگری از امکانات آموزشی بهره‌مند شوند.

نباتی با اشاره به ضرورت توجیه معلم برای استفاده از رمزینه‌های تعاملی تأکید کرد: این رمزینه‌ها کمک شایانی به زیرساخت تربیت 10 میلیون حافظ قرآن خواهد داشت، البته به شرطی که معلمان در اجرای آن کوشا باشند و قرارگاه تعلیم و تربیت آموزش و پرورش پای کار بیایند و بسته‌های آموزشی را به دانش‌آموزان مناطق محروم برسانند.

فایل‌های تصویری حفظ جزء سی‌ام قرآن با رمزینه‌های تعاملی در آپارات

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha