ادامه رقابت‌های قرآنی اوقاف در تمامی شهرستان‌ها
کد خبر: 4069317
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته

ادامه رقابت‌های قرآنی اوقاف در تمامی شهرستان‌ها

برپایی مسابقات قرآن در شهرستان‌های سراسر کشور به منظو ر معرفی برترین‌ها به مرحله استانی مسابقات سراسری سازمان اوقاف، اعلام خبر رقابت ۲۰۰ چهره قرآنی در مسابقات سراسری بسیج، آغاز فرایند سومین دوره طرح سنجش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن ازجمله مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته بود.

بررسی روند اجرای نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیانبه گزارش ایکنا، هفته‌ دوم تیرماه ۱۴۰۱ با انتشار اخباری از جمله عیادت قرآنیان کشور از استاد محمدرضا شهیدی‌پور، برگزاری دومین جلسه از چهاردهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز، انتصاب دبیر شورای مشورتی بانوان معاونت قرآن و عترت، آغاز چهارمین دوره آموزش غیر حضوری قاریان از سوی شورای عالی قرآن، آغاز فرایند پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت خانواده طلاب، خبر برگزاری دوره‌های حضوری تربیت معلم قرآن احسن‌الحدیث، رقابت ۲۰۰ چهره قرآنی در مسابقات سراسری قرآن بسیج، آغاز ثبت‌نام سومین دوره طرح سنجش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن، برگزاری پنجمین جلسه تلاوت و استماع قرآن با یاد شهدای قرآنی منا و اختتامیه نخستین دوره اقراء ویژه بانوان تهرانی همراه بود.

آنچه که در بین سوژه‌های خبری بیشتر به آن پرداخته شد، نگاهی به ویژگی مهندسی تلاوت و همچنین ادامه احصای ویژگی‌های مدیران امور قرآنی و چگونگی ملزم کردن نهادهای قرآنی برای تبعیت از قوانین برای انتصاب این چنین مدیران بود. چکیده اخبار و رویدادهای هفته‌ای که سپری شد در ذیل خواهد آمد؛

عیادت قرآنیان کشور از استاد محمدرضا شهیدی‌پور

چند روزی است که خبر کسالت یکی از چهره‌های برجسته و متخلق قرآنی کشور و بستری شدن ایشان در بخش آی سی یوی یکی از بیمارستان‌های شهر قم، موجب نگرانی جامعه قرآنی شده است.

در این روز‌ها قرآنیان کشور در جلسات ختم قرآن و در دعا‌های فردی و جمعی، شفای حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور را از صاحب قرآن درخواست می‌کنند.

همچنین در این چند روز جمعی از استادان، قاریان، حافظان و مدیران نهاد‌هایی نظیر حوزه‌های علمیه، شورای عالی قرآن، جامعه المصطفی العالمیه و ... برای عیادت استاد شهیدی‌پور در بیمارستان حضور یافتند.

دومین جلسه از چهاردهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز برگزار شد

دومین جلسه از چهاردهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم، چهارشنبه هشتم تیر، از ساعت ١٨ تا ٢٠ با حضور تعدادی از قاریان و مشارکت برخط و تصویری تعداد دیگری از قراء ممتاز سراسر کشور، در تهران، مجتمع امام خمینی(ره)، سالن همایش کوثر برگزار شد.

در بخش اول این جلسه که با دبیری حمید رحیمی، قاری پیشکسوت قرآن کریم همراه بود، اصول وقف و ابتدا و مفاهیم آیات توسط حمیدرضا مستفید، استاد و داور بین المللی قرآن کریم و مشارکت قاریان به بحث گذاشته شد.

اجرای زیبای تواشیح اسماءالحسنی در جوار خانه خدا

اعضای کاروان نور که از ابتدای عملیات اعزام حجاج، وارد مدینه منوره شده‎ بودند و چند روز پیش وارد مکه مکرمه شدند و بعد از اجرای تلاوت قرآن در چند محفل و در قرائت دعای کمیل بعثه مقام معظم رهبری در هتل‌های مکه، عازم اجرای برنامه‌های قرآنی در صحن مسجدالحرام شدند.

در دومین شب برنامه کاروان قرآنی حج تمتع ۱۴۰۱ در مسجدالحرام، این گروه به اجرای زیبا و شنیدنی تواشیح «اسماءالحسنی» و جمع‌خوانی در بیت‌الله الحرام و در جوار کعبه معظمه پرداخت.

دبیر شورای مشورتی بانوان معاونت قرآن و عترت منصوب شد

طی این هفته علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر مژگان خان بابا را به عنوان مشاور امور بانوان و دبیر شورای مشورتی بانوان این معاونت منصوب کرد.

تحلیل میزان استقبال استان‌ها از مسابقات قرآن اوقاف

ثبت‌نام برای حضور در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم روز دهم تیرماه در بخش معارفی(رشته‌های ترجمه نهج‌البلاغه، ترجمه صحیفه سجادیه و تفسیر عمومی قرآن کریم) به پایان رسید تا به این ترتیب میزان مشارکت علاقه‌مندان به این دوره از مسابقات در تمامی بخش‌ها و رشته‌ها مشخص شود.

بر اساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در بخش معارفی که مهلت ثبت‌نام آن ۱۰ روز بیشتر از سایر رشته‌ها به طول انجامید، مجموعاً ۲۰ هزار و ۱۰۸ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که شامل ۱۲ هزار و ۱۴۵ نفر در رشته تفسیر عمومی قرآن کریم، ۵۵۲۲ نفر در رشته ترجمه نهج‌البلاغه و ۲۴۴۱ نفر در رشته ترجمه صحیفه سجادیه است.

پیش از این و در اوایل تیرماه آمار بخش‌های آوایی و نغماتی که زمان ثبت‌نام آن روز ۳۱ خردادماه به پایان رسیده بود، نیز اعلام شد که در آن بخش بیش از ۲۴ هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند. بر همین اساس میزان مشارکت در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در تمامی بخش‌ها (آوایی، نغماتی و معارفی) و تمامی رشته‌ها به ۴۴ هزار و ۱۳۸ نفررشته رسیده است. این آمار سال گذشته حدود ۳۲ هزار نفررشته بوده است.

شیوه انس رهبر انقلاب با قرآن محور آموزش عمومی قرار گیرد

رهبر معظم انقلاب در طول سال به مناسبت‌های مختلف، برنامه‌هایی را با عنوان دیدار با گروه‌ها، اصناف، اقشار و طیف‌های مختلف همواره مدنظر قرار داده‌اند. یکی از این موارد، دیدار اخیر ایشان در هفتم تیر، روز قوه قضائیه با مسئولان و بخشی از کارکنان این دستگاه بود. 

ایشان همواره در سخنرانی‌هایشان استناد به آیات و روایات و تطبیق آنها را با شرایط فعلی و امروزی مدنظر قرار داده و می‌دهند. چنانکه در سخنرانی اخیر به بیان ۲۳ آیه بسنده کردند. رضا نباتی، کارشناس برنامه درسی قرآن و از مؤلفان کتاب درسی قرآن، در یادداشتی با عنوان «یکی از رکوردهای تدبر در آیات در بیانات مقام معظم رهبری» به این امر پرداخته است که «این شیوه از انس با قرآن کریم می‌تواند محور آموزش عمومی قرآن کریم و به عنوان زیرساخت تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن» قرار گیرد.

 اجرای نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان در ۳ مرحله

در حاشیه بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، که اوایل اردیبهشت‌ امسال برگزار شد، شاهد رونمایی از پوستر طرح ملی حفظ قرآن کریم دانشگاهیان و به تبع آن آغاز فعالیت سامانه‌ای برای ثبت‌نام از دانشجویان به منظور حضور در دوره‌های آموزشی حفظ قرآن بودیم.

طرح ملی حفظ قرآن دانشگاهیان، یکی از مراحل سه‌گانه طرحی بزرگتر با عنوان «نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان» است. به گفته برنامه‌ریزان بخش قرآنی دانشگاه‌ها، این طرح به دنبال تحول‌آفرینی در فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌هاست.

اطلاع‌رسانی در مورد این طرح اولین بار ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۰ و از سوی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری صورت گرفت. سعید کرمی در آن گفت‌وگو، که به مناسبت گرامی‌داشت هفته قرآن و دانشگاه مهمان استودیومبین ایکنا بود، در مورد نهضت قرآنی دانشگاهیان سخنانی را بیان کرد که طی این هفته منتشر شد.

ویژگی مهندسی تلاوت مصطفی اسماعیل و نقدی بر اکبرالقراء

یکی از وجوه برجسته مصطفی اسماعیل را می‌توان در تأثیرگذاری‌ای که بر قاریان پس از خود گذاشت دانست و همچنان و پس گذشت سال‌ها از درگذشت این قاری شهیر مصری، تلاوت‌های او مورد توجه علاقه‌مندان به هنر تلاوت است. طی این هفته ایکنا با محمود امینی، قاری و مدرس پیشکسوت قرآن گفت‌وگویی را در استودیومبین داشته که در آن به طرح بحث در مورد این اعجوبه قرائت قرآن پرداخت.

پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت خانواده طلاب برگزار می‌شود

مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در راستای توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) اقدام به برگزاری پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت ویژه خانواده طلاب و روحانیون کرده است.

این جشنواره در سه بخش اصلی شامل دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی، مسابقات قرآنی و معارفی در سطح استانی و کشوری و برگزاری محافل و جلسات قرآنی برنامه‌ریزی شده و جزئیات اجرایی آن به زودی اعلام می‌شود.

تخصیص بودجه برای تشویق و دعوت به حفظ قرآن

طی این هفته، محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه بیش از دو میلیارد تومان برای تشویق حافظان، سه میلیارد تومان برای مؤسسات و یک میلیارد تومان برای معلمان حفظ قرآن در نظر گرفته‌ شده است، گفت: ویژه مؤسسات، معلمان قرآن و قبول‌شدگان آزمون‌های حفظ قرآن، تشویق‌های مالی خواهیم داشت و این‌گونه بانک اطلاعاتی نیز تکمیل‌ می‌شود.

زمان اعلام نتیجه و ثبت اعتراض آزمون طرح ارزیابی حافظان قرآن مشخص شد

حسین تقی‌پور، سرپرست معاونت آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم درباره اعلام نتایج مرحله اول هفدهمین دوره آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم گفت: نتیجه آزمون مرحله اول هفدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن که اردیبهشت‌ماه سال جاری و در قالب سه رشته امتحانی ۱۰، ۲۰ و کل جزء قرآن کریم برگزار شد، از ۱۸ تیرماه به مدت یک هفته تا تاریخ ۲۵ تیرماه قابل دسترس است.

وی افزود: شرکت‌کنندگان در مرحله اول آزمون با مراجعه به نشانی اینترنتی سازمان دارالقرآن الکریم به آدرس www.telavat.ir می‌توانند از نتیجه آزمون خود مطلع شوند.

آغاز ثبت‌نام سومین دوره طرح سنجش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن

داوطلبان دریافت مدرک داوری مسابقات قرآن کریم تا یکم مردادماه فرصت دارند با مراجعه به ادارات اوقاف و امور خیریه سراسر کشور در سومین دوره طرح سنجش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن ثبت‌نام کنند.

پس از ثبت‌نام اولیه داوطلبان در هر استان، ابتدا بررسی اولیه صورت گرفته و سپس به ‌منظور ثبت‌نام نهایی، لینک سامانه ثبت‌نام برای افراد متقاضی ارسال‌ می‌شود.

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این‌باره افزود: به برخی از شرایط عمومی ثبت‌نام در این دوره اشاره کرد و افزود: دارا بودن تابعيت جمهوری اسلامی ايران، دارا بودن سلامت جسمی و روحی متناسب با شرایط و شئون داوری به ویژه شنوایی و بینایی و سرعت عمل مطلوب، دارا بودن مدرک تحصیلی حداقل دیپلم و دارا بودن شرایط سنی لازم (حداقل ۲۷ سال و حداکثر ۶۳ سال سن) از جمله شرایط عمومی حضور در این طرح است.

رقابت ۲۰۰ چهره قرآنی در مسابقات سراسری قرآن بسیج

نشست خبری بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج صبح روز ۱۵ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احسان رضایی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین و حجت‌الاسلام حمیدرضا لیمویی، رئیس دارالقرآن بسیج در پادگان ولیعصر تهران برگزار شد.

طی این نشست معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین کشور ضمن تشریح جزئیات مسابقات سراسری قرآن بسیج گفت: مرحله شهرستانی مسابقات بسیج با حضور بالغ بر بیست هزار نفر برگزار شد و پس از آن برگزیدگان مرحله قبل در مرحله استانی شرکت کرده و بالغ بر دو هزار نفر به مرحله کشوری که در دو مرحله برگزار می‌شود، راه یافتند.

انتشار درس‌گفتار «خدا به روایت خدا» در ایکنا

درس‌گفتارهای «خدا به روایت خدا» به مناسبت اعیاد پیش‌ رو(عید قربان و غدیر خم) از یکشنبه، ۱۹ تیرماه به صورت هفتگی منتشر می‌شود.

این درس‌گفتار با کلام محمدمهدی حقگویان، حافظ کل قرآن، در ۱۰ قسمت حدوداً پنج دقیقه‌ای در استودیومبین ایکنا تهیه شده‌ است.

درس‌گفتار «خدا به روایت خدا» همزمان با انتشار در خروجی خبرگزاری ایکنا در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، تلگرام، آپارات و ایتای ایکنا منتشر می‌شود.

پنجمین جلسه تلاوت و استماع قرآن با یاد شهدای قرآنی منا برگزار شد

شورای عالی قرآن همواره به بهانه‌های مختلف ازجمله برگزاری جلسات آموزشی، نشست‌های تخصصی و محافل بزرگداشت شخصیت‌های قرآنی، تلاش کرده فضای اجتماع قرآنیان را فراهم کند. بر این اساس از آذرماه سال گذشته در راستای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، برپایی ماهانه محفل تخصصی تلاوت با عنوان «جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم» در دستور کار شورای عالی قرآن قرار گرفت.

پنجمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم، چهارشنبه ١۵ تیرماه در شب شهادت امام محمد باقر(ع)، پس اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرا(س) با نام و یاد شهدای قرآنی منا برگزار شد.

در این جلسه پرشور که با مدیریت احمد ابوالقاسمی، قاری قرآن همراه بود، جعفر فردی و سعید پرویزی از تهران، یوسف قنبری از زنجان، حسن حسن‌زاده از یزد و سجاد باکری از اردبیل، آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کردند و مورد تشویق حاضران قرار گرفتند.

اختتامیه نخستین دوره اقراء ویژه بانوان تهرانی برگزار شد

جلسه اختتامیه طرح إشهار، اولین دوره تخصصی اقراء ویژه استادان، قاریان و حافظان ممتاز بانوی تهرانی که از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده بود، پنجشنبه ١۶ تیرماه با حضور سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورا، حمیدرضا مستفید، استاد دوره و علی صالحی‌متین، مدیر آموزش و ارزیابی شورای عالی قرآن در سالن جلسات شورا برگزار شد.

معرفی برگزیدگان مسابقات جلسه «ریاض‌ الفرقان» اهواز

اولین دوره این مسابقات ۱۰ تیرماه در اهواز برگزار شد. جلسه فنون تلاوت ریاض‌الفرقان از سال ۱۳۹۴ به‌صورت رسمی کار خود را با قاریان نوجوان و جوان آغاز کرده است و شاگردان زیادی از این جلسه قرآنی رتبه‌های برتر استانی و کشوری را به دست آوردند. این مسابقات به منظور ایجاد رقابت میان قرآن‌آموزان این جلسه قرآنی برگزار شد.

اولین دوره مسابقات قرآن جلسه «ریاض‌الفرقان» با حمایت و پشتیبانی مالی و مکانی بدر سودانی در حسینیه و دارالقرآن نورالثقلین واقع در کوی علوی اهواز برگزار شد. این دوره از مسابقات دارای سه رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و قرائت تقلیدی بود که در رشته تحقیق شش قاری، در رشته ترتیل شش قاری و در رشته قرائت تقلیدی ۹ قاری شرکت داشتند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha