آغاز مطالعات ساماندهی بقعه چهار انبیای قزوین
کد خبر: 4094478
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

آغاز مطالعات ساماندهی بقعه چهار انبیای قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: طرح مطالعات ساماندهی بقعه چهار انبیای قزوین با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان آغاز شد.

چهارانبیای قزوین

به گزارش ایکنا قزوین، علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین، با بیان اینکه ساماندهی بقعه چهار انبیای قزوین که از بناهای تاریخی مطرح قزوین محسوب به شمار می‌رود، در قالب طرح مشارکتی بین دستگاه‌های میراث فرهنگی و اوقاف استان پیگیری و اجرا خواهد شد، اظهار کرد: در قالب این طرح بقعه چهار انبیاء پس از ساماندهی و تملک فضاهای پیرامونی به مجموعه دولتخانه صفوی متصل می شود.

وی ادامه داد: آستان متبرک چهار انبیا که میان قزوینی‌ها به «پیغمبریه» معروف است، در دل بافت تاریخی قزوین و در خیابانی به همین نام قرار دارد و از اماکن مهم متبرکه و زیارتگاهی استان محسوب می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: این مکان زیارگاهی برای پیروان سه دین الهی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) به شمار می‌رود و مدفن چهار تن از پیامبران بنی اسرائیل به نام‌های سلام، سلوم، سهلوی و اقلیا است.

وی بیان کرد: براساس روایت های تاریخی، این چهار پیامبر الهی که سال ها مورد آزار و اذیت قوم بنی اسرائیل قرار گرفته بودند، به فکر مهاجرت به نواحی داخلی فلات ایران و تبلیغ شریعت موسی (ع) و بشارت میلاد مسیح به موحدان می افتند.

خزائلی گفت: آخرین زمان بازسازی بقعه این بنای زیارتگاهی به دوره قاجار باز می‌گردد، مدفن امامزاده صالح یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) نیز در کنار آرامگاه این چهار پیامبر الهی است. همچنین یک مسجد و مدرسه نیز در کنار این بنا قرار دارد که زمان ساخت آنها مربوط به دوره صفوی است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام
captcha