میزان حمایت دولت از تولید‌کنندگان محصولات حجاب در کفه ترازو
کد خبر: 4095149
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
در گفت‌وگوی ایکنا با اسد‌الله سلیمانی بررسی شد؛

میزان حمایت دولت از تولید‌کنندگان محصولات حجاب در کفه ترازو

رئیس انجمن تولید‌کنندگان محصولات حجاب با اشاره به صدمات شدید وارد شده به تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات حجاب به دلیل فیلتر شبکه‌های اجتماعی، تصریح کرد: هیچ حمایت دولتی از ما صورت نمی‌گیرد.

میزان حمایت دولت از تولید‌کنندگان محصولات حجاب در کفه ترازواسد‌الله سلیمانی، رئیس انجمن تولید‌کنندگان محصولات حجاب در گفت‌وگو با ایکنا، به این سؤال پاسخ داد که آیا دولت از تولید‌کنندگان حجاب حمایت می‌کند و گفت: صنعت پوشاک ما بعد از انقلاب به طور کلی نسبت به رقبای خارجی خود همچون ترکیه، تایلند و چین آنچنان که باید مورد حمایت و توجه قرار نگرفت، اما بخش عفاف و حجاب این صنعت از سایر بخش‌ها مظلوم‌تر واقع شد.

وی به نوپا بودن بخش عفاف و حجاب صنعت پوشاک بعد از انقلاب نیز اشاره و اظهار کرد: قبل از انقلاب ما چیزی به عنوان محصولات حجاب نداشتیم و بعد از انقلاب علی‌رغم اینکه در خصوص حجاب صحبت می‌شد و تقاضا برای محصولات حجاب به صورت گسترده وجود داشت اما در مورد طراحی محصولات، تولید، سکوی فروش و ... حجاب و تأمین ملزومات حجاب هیچ کاری انجام نشده بود.

سلیمانی در ادامه گفت: در قانون مطرح شده است که وزارت صمت باید نسبت به این موضوع اهتمام و کمک کند، اما وقتی با مدیرکل جدید وزارت صمت دیدار و این مسئله را به وی یادآور شدیم، وی اظهار بی‌اطلاعی کرد. یعنی تا این حد نسبت به این مسئله بی‌اطلاعی در دولت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه انجمن تولید‌کنندگان محصولات حجاب، تشکل مردمی است که به دلیل خلأ موجود در این بخش به صورت مردم نهاد تشکیل شده است، گفت: وقتی دیدیم کسی به فکر بخش تولید محصولات عفاف و حجاب نیست احساس وظیفه کرده و فعالیت خود را آغاز کردیم.

اختصاص بدترین بخش نمایشگاه‌ها به محصولات حجاب

سلیمانی تصریح کرد: دولت در رابطه با تولید محصولات عفاف و حجاب هیچ تسهیلاتی را قائل نبوده است. ما سراغ نداریم که یک نهاد بگوید برای تهیه یک متر از مواد اولیه محصولات حجاب از تولیدکنندگان حمایت کرده است. هر کسی سراغ دارد که یک ریال بر اساس مصوبه دولت یا مجلس از تولید کننده حجاب حمایت شده، وام داده شده و یا سکوی فروشی در اختیار ما قرار گرفته است، بیاید و اثبات کند. همیشه اگر نمایشگاهی بوده، بدترین بخش ممکن در اختیار تولیدکنندگان محصولات حجاب قرار گرفته است و اگر اتفاق خوبی در این حوزه رخ داده صرفاً با کمک مردم و نهادهای مردمی بوده است.

دولت چه قدر از تولید‌کنندگان حجاب حمایت می‌کند

رئیس انجمن تولید‌کنندگان محصولات حجاب در ادامه گفت: چند سال پیش این جمله را گفتم و حالا آن را تکرار می‌کنم که اگر من همین مطالبه در خصوص کمک به تولیدکنندگان محصولات حجاب را در کشور دیگری کرده بودم، حتماً به داد ما رسیده بودند؛ در هیچ یک از دولت‌ها به ما توجه نشده است.

تولید مانتوی کوتاه به صرفه‌تر از محصولات حجاب

وی تصریح کرد: من سند دارم و آماده اثبات ادعای خودم هستم؛ مالیاتی که برای من به عنوان تولیدکننده محصولات حجاب تعیین شده، 15 برابر همسایه کناری من است که در حال تولید مانتوی کوتاه است. در اداره دارایی، بیمه و ... تولیدکنندگان محصولات حجاب مظلوم‌ترین قشر تولید‌کنندگان پوشاک هستند.

سلیمانی در خصوص دلیل این مشکل گفت: تولید‌کنندگان محصولات حجاب اصلاً به رسمیت شناخته نمی‌شوند و ما رسته‌ای به نام محصولات حجاب نداریم. کارگروه ساماندهی مد و لباس قرار بود که این مسئله را ساماندهی کند اما متأسفانه این کارگروه هم کار خاصی انجام نداد. تنها اتفاقی که رخ داد این بود که ما تقاضا کردیم که محصولات حجاب به عنوان کالای فرهنگی شناخته شود و از مزایای واردات کالاهای فرهنگی بهره‌مند شویم که صرفاً در حد یک بیانیه در مجلس مطرح شد و هیچ حمایت عملی اتفاق نیفتاد.

وی در خصوص عملکرد کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز گفت: به نظر می‌رسد می‌خواهند درِ کارگروه را تخته کنند. آیا می‌شود یک فرد غیر متخصص را برای نهادی انتخاب کرد و انتظار داشت عملکرد خوبی داشته باشد.

سلیمانی ادامه داد: کارگروه ساماندهی مد و لباس برای این تشکیل شد که متولیان امر عفاف و حجاب در این زمینه کار نکرده بودند و قرار بود این کارگروه تولید‌کنندگان و طراحان را دور هم جمع کند اما کسانی مسئول این کارگروه شدند که در وزارت ارشاد کار می‌کردند، یعنی افرادی که حتی یک بار قیچی به دست نگرفته بودند و اصلاً شناختی از حوزه مد و لباس نداشتند و در ادامه اعضای اتحادیه‌هایی که در زمینه عفاف و حجاب کاری نکرده بودند و قصور و کم کاری آنها دلیل تشکیل کارگروه ساماندهی مد و لباس بود، وارد این کارگروه شدند.

وی افزود: یعنی با تشکیل کارگروه، هزینه مضاعفی برای دولت تراشیده شده و به جای اینکه از متولیان امر مطالبه کنیم که چرا لباس مناسب در بازارهای ما پیدا نمی‌شود، یک دستگاه موازی در کنار این متولیان ایجاد کردیم که مشاوران این کارگروه همان دستگاه‌های متولی امر عفاف و حجاب بودند که کم‌کاری کرده بودند.

سلیمانی با اشاره به برپایی بسیار ضعیف یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، گفت: این نمایشگاه حتی از اولین نمایشگاه مد و لباس هم ضعیف‌تر بود. حتی در نمایشگاه قرآن هم که بخش عفاف و حجاب را برپا کردیم نه تنها یک ریال نگرفتیم بلکه هنوز از دولت به دلیل خرج‌هایی که کرده‌ایم، طلبکار هستیم. مسئولان جدید کارگروه ساماندهی مد و لباس بیایند و بگویند چه تخصصی در کدام بخش از تولید پوشاک دارند.

یا کارگروه را تعطیل کنید یا فرد متخصص بیاورید

وی از وزارت ارشاد درخواست کرد که اگر واقعاً می‌خواهند کارگروه را منحل کنند، این کار را بکنند اما اگر می‌خواهند این کارگروه واقعاً کار کند از متخصصان و کسانی که در این عرصه کار کرده‌اند، استفاده کنند و افزود: ما نتوانسته‌ایم تولید‌کنندگان بزرگ را پای کار تولید محصولات ایرانی ـ اسلامی بیاوریم و فقط تعداد معدودی با کارگروه مرتبط شدند که هر سال هم همان‌ها جایزه می‌گیرند. البته وعده وعید‌های زیادی داده شده که هیچ کدام اجرا نشده است.

تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات حجاب فلج شده‌اند

رئیس انجمن تولید‌کنندگان محصولات حجاب به صدمات وارده به تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات حجاب در اثر فیلتر شبکه‌های اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات عفاف و حجاب که در فضای مجازی فعال بودند اکنون فلج شده‌اند. این افراد پس از دو سال که کرونا به کسب و کار آنها صدمه وارد کرد، تازه در حال جان گرفتن بودند که این اتفاق‌ها آنها را دوباره زمین‌گیر کرد.

وی تصریح کرد: قسم جلاله می‌خورم که وارد هر شاخه‌ای از تولیدات پوشاک شوم از نظر سود، راحتی کار و ... برای من بهتر است چون عفاف و حجاب حتی حمایت عادی دولتی را هم ندارد و در عرضه نیز با هزاران مشکل مواجه هستیم. اکنون شاید به نظر برسد که تمام امکانات کشور برای حجاب است اما ما تولید‌کنندگان محصولات حجاب ته جدول تولید‌کنندگان پوشاک هستیم و اگر کسی سراغ دارد که امکاناتی به ما داده باشند، بیاید و ادعایش را اثبات کند تا من حرفم را پس بگیرم.

گفت‌و‌گو از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha